bobine aan de kook!!!!????
bobine aan de kook!!!!????
hallo allemaal,
vandaag heb ik de bobine van mijn sIII 109 met nissan motor aangesloten.
De draden overal goed op aangesloten, en de motor liep weer perfect. Totdat ik een kwartiertje later een raar geluid vanonder de motorkap hoorde. De bobine was geexplodeerd, en er kwam smeltend plastic uit. Iemand enig idee hoe dit kan. De auto heeft wel de hele tijd op contact gestaan, maar dat moet normaal gesproken toch geen probleem zijn?
Ben benieuwd wat jullie hier van denken,
alvast bedankt
robbert van der burg
vandaag heb ik de bobine van mijn sIII 109 met nissan motor aangesloten.
De draden overal goed op aangesloten, en de motor liep weer perfect. Totdat ik een kwartiertje later een raar geluid vanonder de motorkap hoorde. De bobine was geexplodeerd, en er kwam smeltend plastic uit. Iemand enig idee hoe dit kan. De auto heeft wel de hele tijd op contact gestaan, maar dat moet normaal gesproken toch geen probleem zijn?
Ben benieuwd wat jullie hier van denken,
alvast bedankt
robbert van der burg
Re: bobine aan de kook!!!!????
Als hij de hele tijd met contact aan en de motor uit heeft gestaan en toevallig staan de contactpunten dicht dan krijg je dit. De bobine is oververhit geraakt en daarom mag je dus ook nooit een benzineauto te lang met het contact aan laten staan zonder dat de motor draait.
Dennis B.
Dennis B.
Re: bobine aan de kook!!!!????
dus er is vrij weinig aan te doen als ik het goed begrijp, gewoon pure pech gehad vanmiddag
groeten robbert
groeten robbert
Re: bobine aan de kook!!!!????
Ja, daar is weinig aan te doen. Als je bv. om te testen langdurig het contact aan moet laten staan zonder dat de motor draait kun je wel de draad vanaf de contactpunten naar de bobine losnemen, dan heb je dit probleem niet.
Nu je toch een nieuwe bobine nodig hebt, koop er dan gelijk een die ook bij dit motortype hoort. Zo weet je zeker dat de ontsteking optimaal zal (blijven) functioneren.
Dennis B.
Nu je toch een nieuwe bobine nodig hebt, koop er dan gelijk een die ook bij dit motortype hoort. Zo weet je zeker dat de ontsteking optimaal zal (blijven) functioneren.
Dennis B.
Re: bobine aan de kook!!!!????
de werkspanning van een bobine is 9 volt. Dit wordt bereikt door een weerstanddraad.
cq draad gewonden weerstand.
Als je de motor start krijgt hij 12 volt via het startrelais.
Dit is om een krachtigere vonk te krijgen zodat de motor snel / goed aanslaat.
Daarna krijgt hij spanning via de weerstand /draad. (9 v )
Dit heb ik zelf namelijk ook eens ondervonden.Hadt een olie gekoelde super bobine gemonteerd.
De motor liep maar na een kwartier waren de punten geheel weg.Dit doordat ik er geen weerstand tussen gezet hadt.
Weerstand er tussen bobine bleef koel en de punten bleven er ook in.
Veel succes : Job.
cq draad gewonden weerstand.
Als je de motor start krijgt hij 12 volt via het startrelais.
Dit is om een krachtigere vonk te krijgen zodat de motor snel / goed aanslaat.
Daarna krijgt hij spanning via de weerstand /draad. (9 v )
Dit heb ik zelf namelijk ook eens ondervonden.Hadt een olie gekoelde super bobine gemonteerd.
De motor liep maar na een kwartier waren de punten geheel weg.Dit doordat ik er geen weerstand tussen gezet hadt.
Weerstand er tussen bobine bleef koel en de punten bleven er ook in.
Veel succes : Job.
Re: bobine aan de kook!!!!????
Geld niet voor alle bobines. In mijn series, 101, volvo en austin zitten gewoon 12V bobines en er zijn bobines voor electronische ontsteking die veel hogere vonkspanning geven maar ook meer stroom trekken wat je contactpunten niet lekker vinden. Ze branden dan versneld in. ze op 9 volt zetten gaat dat waarschijnlijk tegen en de vonk is dan nog steeds goed genoeg maar het is dan niet de bedoeling. Is het echt een 9 volt uitvoering dan is een weerstand dubbel nodig.
Als je kontactpunten toevallig dicht staan dus de bobine aan de aarde ligt dan is de stroomkring rond en werkt de bobine als een soort lamp, Alleen geeft ie geen licht maar wel veel warmte, heel veel warmte. De draad losmaken zoals dennis zegt of een timerrelais plaatsen. (zoals bij LPG installatie)
Fred101
Als je kontactpunten toevallig dicht staan dus de bobine aan de aarde ligt dan is de stroomkring rond en werkt de bobine als een soort lamp, Alleen geeft ie geen licht maar wel veel warmte, heel veel warmte. De draad losmaken zoals dennis zegt of een timerrelais plaatsen. (zoals bij LPG installatie)
Fred101
Re: bobine aan de kook!!!!????
ok mensen,
bedankt voor het advies. Ik weet weer voldoende, was bang dat ik toch iets verkeerd had aangesloten, maar het was dus een gevalletje pech.
groeten robbert
bedankt voor het advies. Ik weet weer voldoende, was bang dat ik toch iets verkeerd had aangesloten, maar het was dus een gevalletje pech.
groeten robbert