tikje in de V8
tikje in de V8
Prikkers,
Mijn V8 carb heeft een tik(je), vooral wanneer die koud is, als je een heel klein beetje gas geeft hoor je 't duidelijk 'ratelen', dit komt duidelijk uit de bestuurderskant van de motor. wanneer de motor warm wordt wordt het tikje zachter, en verdwijnt soms (even). Bij stevig optrekken of zwaar trekken hoor je 't tikje soms, maar meestal niet.
Voor de rest loopt de motor prima, hij start goed en hij trekt (volgens mij) ook goed.
Zijn er V8 kenners onder jullie die dit herkennen? kan ik hier nog lang mee doorrijden, of moet ik iets gaan bedenken.
DuRRk
RR classic V8 carb
Mijn V8 carb heeft een tik(je), vooral wanneer die koud is, als je een heel klein beetje gas geeft hoor je 't duidelijk 'ratelen', dit komt duidelijk uit de bestuurderskant van de motor. wanneer de motor warm wordt wordt het tikje zachter, en verdwijnt soms (even). Bij stevig optrekken of zwaar trekken hoor je 't tikje soms, maar meestal niet.
Voor de rest loopt de motor prima, hij start goed en hij trekt (volgens mij) ook goed.
Zijn er V8 kenners onder jullie die dit herkennen? kan ik hier nog lang mee doorrijden, of moet ik iets gaan bedenken.
DuRRk
RR classic V8 carb
Re: tikje in de V8
Ben je altijd snel he Frank maar 'k ben het wel met je eens
Rangie
Rangie
dacht ik al.
groet frank
p.s. ik heb nog een diff voor je liggen.
groet frank
p.s. ik heb nog een diff voor je liggen.
Frank,
Zondag ben je er niet? anders kun je hem misschien meenemen
Zondag ben je er niet? anders kun je hem misschien meenemen
nope zondag ben ik er niet, maar ik zal hem wel ffe die kant op helpen.
Net als Frank en Ron denk ik als eerste ook aan een klepstoter, maar een lek in het uitlaatsysteem voor de eerste demper (spruitstuk t/m 1e bocht) klinkt ook als getik. Met mijn 101 heb ik hier ondertussen ruime ervaring mee gekregen met 2x een gebroken spruitstuk en nu eindelijk een rechte gevonden.
Kijk dus ook de uitlaat na op zwarte plekjes (daar lekt hij) want als alles op temperatuur komt trekken lekkages in het hete gedeelte van de uitlaat vaak bijna geheel dicht.
Dennis B.
Kijk dus ook de uitlaat na op zwarte plekjes (daar lekt hij) want als alles op temperatuur komt trekken lekkages in het hete gedeelte van de uitlaat vaak bijna geheel dicht.
Dennis B.
Recentelijk is er een compleet nieuwe uitlaat gemonteerd, ik zal die nog eens checken op lekkage.
het lijkt of je 't tikje tot op de cylinder nauwkeurig kunt aanwijzen als de motor loopt.
wat nou als 't de klepstoter lijkt te zijn, hoe erg is dit en hoe simpel of hoe moeilijk is dit te verhelpen en is dit noodzakelijk?
Durk
Klepstoters vervangen is avondje werk. Even inlaatspruitstuk eraf. Evenals spruitstuk pakking. Dan pak je ze er zo uit als je de tuimelaar as even demonteert.
Cheers Bowy
Cheers Bowy
Als het toch een klepstoter is dan wordt in het algemeen aangeraden om ze allemaal te vervangen en de nokkenas zeer grondig te inspecteren.
Om klepstoters te vervangen en zelfs eventueel de nokkenas zelf kan de motor in de auto blijven zitten.
Voor alleen de stoters is het verwijderen van het inlaatspruitstuk met pakking en het verwijderen van de tuimelaaras(sen) voldoende.
Dennis B.
Om klepstoters te vervangen en zelfs eventueel de nokkenas zelf kan de motor in de auto blijven zitten.
Voor alleen de stoters is het verwijderen van het inlaatspruitstuk met pakking en het verwijderen van de tuimelaaras(sen) voldoende.
Dennis B.
Bowy,
dat tikje, is dat nou iets om direct mee aan de slag te moeten? 't is sowieso irritant, da's een feit.
ik vraag me af hoe dit door de winter heen zal gaan, als ie koud is is 't merkbaar erger, en dan al die koude starts....
hoe is 't trouwens met Danger??
Durk
dat tikje, is dat nou iets om direct mee aan de slag te moeten? 't is sowieso irritant, da's een feit.
ik vraag me af hoe dit door de winter heen zal gaan, als ie koud is is 't merkbaar erger, en dan al die koude starts....
hoe is 't trouwens met Danger??
Durk
Met het tikje kun je rustig nog even blijven rondrijden. Maar echt goed is het niet voor je blok......(on evenredige belasting ed...)
Danger zit nieuwe startmotor onder, nieuwe ontstekingsmodule, nieuwe bobine. Wilde hem net starten toen ik bedacht dat de sleutels nog thuis lagen Dus misschien vanavond en anders morgen nog maar eens proberen. Nu eerst aanhet wer....
<b>Cheers Bowy</b>
<A HREF="[www.seriousIIa.tk] src="[members.lycos.nl];
</A>
Danger zit nieuwe startmotor onder, nieuwe ontstekingsmodule, nieuwe bobine. Wilde hem net starten toen ik bedacht dat de sleutels nog thuis lagen Dus misschien vanavond en anders morgen nog maar eens proberen. Nu eerst aanhet wer....
<b>Cheers Bowy</b>
</A>
Hoe langer je wacht, hoe erger het wordt (mits het inderdaad een klepstoter is). Het is echter wel zo dat er in het algemeen niet meer schade uit volgt dan er nu is (klepstoter(s) en nokkenas. Op het gegeven moment slijt de klepstoter door de harde laag van de nokkenas heen en uiteindelijk kan het zelfs zover komen dat er geen nok meer op de nokkenas zit op de plaats van de defecte klepstoter. Je hoeft er niet eens veel van te merken, want op 7 cilinders draait hij nog steeds behoorlijk rond.
Het beste blijft toch om er niet al te lang mee te wachten als het een klepstoter is, met een klein beetje geluk is de nokkenas nu nog goed.
Op de site van RPI staan duidelijke foto's waarop je de schades kan herkennen.
Dennis B.
Het beste blijft toch om er niet al te lang mee te wachten als het een klepstoter is, met een klein beetje geluk is de nokkenas nu nog goed.
Op de site van RPI staan duidelijke foto's waarop je de schades kan herkennen.
Dennis B.
hoe zit het dan alles lezende,
is 't verstandig om sowieso de nokkenas te vervangen? als ie toch openligt?
pak je em d'r dan zo uit of moet er dan nog veel meer gedemonteerd worden? of moet ie eruit geschoven worden?
Ik zit met 't probleem dat 't m'n dagelijkse auto is, als ik eerst de klepstoters vervangen ga en dan ontdek dat de nokkenas ook niet zo best meer is, dan moet ik weer minimaal een week wachten op een nokkenas uit Engeland. Want in Nederland ben je volgens mij flink aan de beurt als je hier zo'n ding besteld.
Mocht ik em gaan vervangen dan is nieuw toch het verstandigste?
Durk
is 't verstandig om sowieso de nokkenas te vervangen? als ie toch openligt?
pak je em d'r dan zo uit of moet er dan nog veel meer gedemonteerd worden? of moet ie eruit geschoven worden?
Ik zit met 't probleem dat 't m'n dagelijkse auto is, als ik eerst de klepstoters vervangen ga en dan ontdek dat de nokkenas ook niet zo best meer is, dan moet ik weer minimaal een week wachten op een nokkenas uit Engeland. Want in Nederland ben je volgens mij flink aan de beurt als je hier zo'n ding besteld.
Mocht ik em gaan vervangen dan is nieuw toch het verstandigste?
Durk
Hoi Durk,
Nokkenas en klepstoters zijn niet zo heel duur hoor. Nokkenas 3,9 is bij Liebregts zelfs goedkoper dan in de UK en volgens mij retourneren ook eenvoudiger......
Dus ik zou gewoon alles bestellen en vervangen. Levert meteen ook meer vermogen op. Is een vrij eenvoudige klus. Frank is al ervaringsdeskundige. Ik assistent ervaringsdeskundige
<b>Cheers Bowy</b>
</A>
Nokkenas en klepstoters zijn niet zo heel duur hoor. Nokkenas 3,9 is bij Liebregts zelfs goedkoper dan in de UK en volgens mij retourneren ook eenvoudiger......
Dus ik zou gewoon alles bestellen en vervangen. Levert meteen ook meer vermogen op. Is een vrij eenvoudige klus. Frank is al ervaringsdeskundige. Ik assistent ervaringsdeskundige
<b>Cheers Bowy</b>
</A>