Hallo Prikkers,
Na lang uitstellen en smoesjes van het valt wel mee , zou het wel helpen, toch maar begonnen aan het vervangen van de klepseals van mijn IIa 88 Stawag 1967.
Ik rij altijd op LPG. Van een oude bougie een lucht aansluiting gemaakt. Alum.hoeklijn (3 gaten overgenomen van klepdeksel) gebruikt om de tuimelaaras compleet uit te bouwen. Lucht op de cylinder gezet +/_4 Bar. M.b.v. steeksleutel, lijmtang de veer ingedrukt en dan gaat de klep naar beneden met de veer na eenig gepiel door de klep vast te houden kreeg ik het voor elkaar om de 2 halve maantjes er uit te krijgen en de veren weg te halen. En dan verrassing!! deze klepseal is een
O-ring en ik heb 4 seals met een stalen veertje en 4 zonder veertje van de leverancier gekregen. Die met het veertje zijn voor de uitlaatklep. De andere zijn voor de inlaatklep. Nu is de inlaatklepsteel dunner als de uitlaat en de seals gaan veel te ruim over de klepsteel. Wat is nu het beste? Alle kleppen met seals met veertjes of weer terug naar O-ringen? De ervaringen die ik met O-ringen heb is dat die in een groef horen te liggen en niet zo maar los over een as.
Alvast bedankt voor de reacties.
Groeten,
Ted.
Klepseals vervangen
Re: Klepseals vervangen
Hoi Ted,
Ik heb ze een paar weken geleden ook vervangen en toen heb ik van mijn leverancier klepseals gekregen welke allemaal veerringen hadden, maar de inwendige maat blijft verschillend voor in en uitlaatklep. Ik heb ze toen besteld bij Landro.
Groeten, Louis
Ik heb ze een paar weken geleden ook vervangen en toen heb ik van mijn leverancier klepseals gekregen welke allemaal veerringen hadden, maar de inwendige maat blijft verschillend voor in en uitlaatklep. Ik heb ze toen besteld bij Landro.
Groeten, Louis
Ergens gaat er iets niet goed. Die met veertje zijn voor de inlaatkleppen, niet voor de uitlaatkleppen. Dat is ook logisch, want als de inlaatklep openstaat wordt er door de zuiger gezogen en kan er olie worden meegezogen. Bij de uitlaatklep is het juist andersom en zal er dus echt geen olie langs de klepsteel naar binnen worden gezogen.
Volgens mij kunnen de o-ringetjes en de hoedjes niet worden uitgewisseld. In het eerste geval zit er in de klepgeleider een inwendige groef voor de o-ring, bij de hoedjes zit er een uitwendige hobbel waar het hoedje overheen gaat.
Succes,
Rinus
Volgens mij kunnen de o-ringetjes en de hoedjes niet worden uitgewisseld. In het eerste geval zit er in de klepgeleider een inwendige groef voor de o-ring, bij de hoedjes zit er een uitwendige hobbel waar het hoedje overheen gaat.
Succes,
Rinus
tuimelaars verwijderen
die aluminium hoeklijn was volgens mij niet nodig geweest, je kunt gewoon je kleppendeksel ondersteboven weer vast schroeven, dan heb je het zelfde resultaat.
staat geloof ik ook in Haynes.
Groeten Jan Schober
staat geloof ik ook in Haynes.
Groeten Jan Schober
Bedankt gent's,
Ik ga maar voor de seals met veren. Als m'n klepgeleiders een O-ring groef hebben moet ik de kop er af halen om dat te kunnen zien. Dat O-ringetje zo op de klepsteel daar geloof ik niet in. Dat hoeklijntje is ook naar de tip in de Haynes alleen leek mij het wat makkelijker werken dan met dat klepdeksel.
Jammer dat er zoveel oplossingen zijn dat je niet meer weet wat de juiste is.
Ik denk dat het komt door al die modificaties en revisies.
Bedankt voor jullie reacties.
Groeten,
Ted
Ik ga maar voor de seals met veren. Als m'n klepgeleiders een O-ring groef hebben moet ik de kop er af halen om dat te kunnen zien. Dat O-ringetje zo op de klepsteel daar geloof ik niet in. Dat hoeklijntje is ook naar de tip in de Haynes alleen leek mij het wat makkelijker werken dan met dat klepdeksel.
Jammer dat er zoveel oplossingen zijn dat je niet meer weet wat de juiste is.
Ik denk dat het komt door al die modificaties en revisies.
Bedankt voor jullie reacties.
Groeten,
Ted