compressie meten vraagjes

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
P&O109V8+RR

compressie meten vraagjes

Bericht door P&O109V8+RR »

hoi prikkers

komend weekend gaan we de RR een grote beurt geven. nieuwe olie, div. filters, bougies en kabels, rotor en verdeelkap, puntjes, vacuümslangetjes, 'the works'.
en dan nog eens nagaan of, en zo ja waarom deze V8 minder vlot trekt dan de 109 met dezelfde motor.

daarvoor heb ik nu een compressiemeter geleend, een 'motormeter'. een mooi ding, met kaartjes erin die je kunt verschuiven en een naaldje wat uitslaat en voor elke cylinder een streepje zet. in het archief heb ik al veel gelezen dus de 'werkwijze algemeen' is me duidelijk, maar een paar vragen blijven open.

vraag 1: er zit een rubber dop met een ventiel op de meter, en volgens de uitleg van de uitlener moet je die dop op het bougiegat duwen, de 'trekker' overhalen en de motor laten draaien. maar er kan ook een slangetje op, met zo te zien aan een kant dezelfde draad als een bougie. wat kan ik het best gebruiken? mijn gevoel zegt die slag erop schroeven ipv de rubber dop gebruiken, maar misschien maakt het niet uit?

vraag 2: in het archief las ik dat je eerst zonder olie in de cylinders moet testen en daarna nog een keer met. wat test je daarmee precies t.o.v. 'droog'?

vraag 3: de compressie meet je met warme of koude motor?

alvast bedankt, groeten,
peter
koekentrommel

Re: compressie meten vraagjes

Bericht door koekentrommel »

Ey Peter

Jullie zijn dus ook goed op dreef,vervelen hoeven jullie je dus ook niet.

als hij straks weer goed rijd is elke km toch weer genieten.

su6 en hobby ze he
koekentrommel
kiepke

Bericht door kiepke »

antwoort op vraag 1- maakt niet zoveel uit zolang je die dop maar goed erop houd die manier met slangetje is meestal handig als je er niet goed bij kunt en meestal bij hogere druk zoals een diesel

antwoord vraag 2- als je eerst droog doet en het is laag dan doe je er een beetje oilie in zodat je kan ziet of de druk dan hoger is is dit het geval zijn je zuigerveren versleten en blijfd deze ongeveer het zelfde zijn het je kleppen of koppakking

antwoord vraag 3- maakt niet zo heel veel uit ligt eraan wat er in het handboek staat verschilt soms per auto bij warme moter is de druk iets hoger maar is de druk bij koude moter goed is dat het beste want dan brand je je niet en dan is ie bij warme moeter helemaal goed mits er geen gekke dingen aan de hand zijn

gr wim
Johan - Schoffie LaRo's

Bericht door Johan - Schoffie LaRo's »

Hoi Peter,

In aanvulling op de antwoorden van mijn voorganger:

Als je het helemaal goed wil doen doe je eerst de compressie test per cilinder waarbij je in de andere cilinders gewoon de bougies aangedraaid laat zitten en daarna nog een keer per cilinders waarbij je alle bougies losmaakt. Als je nu verschil tegenkomt per cilinder (dus de tweede keer in eens veel lager dan de eerste keer) betekent dit dat er verbinding is ontstaan tussen de cilinders (bijv door een scheurtje ergens of een lekke koppakking) waardoor de druk afgevoerd wordt via een andere cilinder en het open bougiegat. Door daarna alle bougies weer vast te zetten en telkens 1 omringende bougie eruit te halen kun je per cilinder onderzoeken tussen welke cilinders er een "gaatje" is.

Ik zou het zelf met koude motor doen, niet alleen vanwege het gemak van niet-aangebrande vingers maar ook omdat bij koude motor meestal "problemen" erger zijn en dus gemakkelijker te traceren.

Verder de compressie meten mbv de startmotor en niet met draaiende motor. Ontsteking losmaken en net zolang doorstarten tot de meter niet meer hoger wordt.

succes, Johan

p.s. wellicht ten overvloede: maar je hebt toch wel een meter voor benzine en niet voor diesel motoren? De laatste kunnen veel meer druk aan maar zijn daardoor ook minder nauwkeurig in het lage gebied.
P&O109V8+RR

dank voor de antwoorden en tips Wim en Johan!

in reactie daarop nog wat vraagjes:

als je de bougies laat zitten moet je denk ik wel de kabels lostrekken, of ergens anders in het ontstekingssyteem het contact verbreken neem ik aan?

denk dat het er een voor benzinemotoren is?! de meter loopt van 0 tot 12 bar als ik het goed heb gezien (nu niet bij me) dus dat is wel ok denk ik?

net nog even gezocht in het archief maar de waarde voor een V8 staat er niet bij. of kan ik dat berekenen uit compressieverhouding 1:8,13?

gr.
peter

jack ik ga me zeker niet vervelen, hoop wel op lekker weer. nu staat de verwachting voor regen op zondag op 90%.... hmmmm. heb je al vakantie en ben je al begonnen aan de chassiswissel voor koekentrommel
Johan - Schoffie LaRo's

1) Ik zou gewoon de verdelerkap eraf halen, of fraaier, de bobinekabel lostrekken.

2) 0 tot 12 bar = benzine

3) laatste vraag moet ik je het antwoord schuldig blijven, dwz. ik weet niet wat de compressie is van een V8

succes,
Johan
koekentrommel

Bericht door koekentrommel »

Ey Peter

Ja we zijn begonnen de linker en rechter scherm zyn eraf.
Liertje en lampen op her dak ,deuren en de stoelen zijn eruit,al met al begint kaal te worden ja.
Nu nog het achterbakje en het dak,en dan chassis ophalen.
Ik heb foto,s maar weet niet hoe ik ze erop moet zetten ,maar ik zal wel is raad gaan vragen

koekentrommel krijg nieuwe botten.
P&O109V8+RR

ben benieuwd! hoop dat je niet nog veel meer werk tegenkomt

voor die foto's: probeer eens

[www.mijnalbum.nl]

is echt super simpel, als je je foto's al op de computer hebt staan kun je ze zo uploaden. je kunt er 250MB op kwijt dus je fotosite zal niet snel vol staan. doen! bel me anders maar ff dan helpdesk ik je d'r wel door heen.
Serious IIa

Bericht door Serious IIa »

Compressie van een V8 kan tussen de 8 en 11 bar liggen. afhankelijk van het type. Als Johan zijn methode hanteert van 2 keer alles meten is het resultaat nauwkeuriger. Maar als je niet echt duidelijk klachten hebt lijkt het me erg veel werk voor vrij weinig extra kennis (dan ben je al zeker 2 a 3 uur bezig met alleen de compressie....) Ik zou gewoon alles 1 keer meten met alle bougies eruit.

<b>Cheers Bowy</b>

<A HREF="[www.seriousIIa.tk] src="[members.lycos.nl];
</A>
Johan - Schoffie LaRo's

kom op Bowy... zolang duurt het toch niet?
8x meten waarbij je 1 voor 1 de bougies loshaalt (alleen die je wilt meten)
8x meten waarbij je alle bouies loshebt

en alleen als je gekke dingen tegenkomt kun je verder gaan...

Maar voor iemand die een paar blokken per jaar verslijt is inderdaad een snelle methode wel aan te bevelen... ;-)

grtz. johan
P&amp;O109V8+RR

Bericht door P&amp;O109V8+RR »

dank voor de tijdbesparende pragmatische tip Bowy. ik wil het misschien wel weten, maar idd eerst weten waar ik het moet zoeken. Johan doet het wel heel precies maar is dan ook statisticus... het is overigens een lage compressie blok met zenith carburateurs.

ben erg benieuwd of er echt iets structureel mis is, eerst die vacuümslangen maar eens. die waren er hier en daar gescheurd. de luchtfilters zaten ook potdicht dus de ademhaling verliep een beetje problematisch. zal wel wat schelen. (o ja ik moet ook de muizenpoep, zaadjes en notendoppen van het inlaatspruitstuk vegen en het hele blok van prut en olieresten ontdoen dus dan weet je wel hoe e.e.a. onderhouden is...)

gr.
peter
P&amp;O109V8+RR

1 s minder in Johan's beroep
beetje te slordig getypt voor iemand met mijn beroep
P&amp;O109V8+RR

ben blijkbaar aan een bril toe. of weekend...

gr.
p
Serious IIa

Bericht door Serious IIa »

Bedankt jongens!

Maar met name bij een RR EFI blok kun je klote bij de bougies, even vergeten dat het om een carb ging daar is het eenvoudiger....en dus minder tijdintensief.

Cheers Bowy
Johan - Schoffie LaRo's

er zijn nog mensen met carbs... ;-)
Johan - Schoffie LaRo's

Maak me maar weer belachelijk....

Maar dan is het wel goed!!!

grtz. Johan
Johan - Schoffie LaRo's

ik zeg nietss...
P&amp;O109V8+RR

zou ik niet durven!

gr.
peter
Henk--------Darwin LW 88

Bericht door Henk--------Darwin LW 88 »

Hoi,

Laatst de compressie gemeten van Rag Rover 3,5 carb allemaal rond de 11
en als je gaat meten, dan wel gaspedaal op de plank, en de + van de bobine halenen als je op gas loopt dan ff de + van de gasafsluiter halen,

Succes.
Henk......
P&amp;O109V8+RR

OK Henk,

dank voor de extra tip, ik snap alleen 1 ding nog niet... hoezo gaspedaal op de plank ? of zie ik hier weer een elementair gegeven over het hoofd? welk nut heeft dat als de startmotor de boel rond moet gooien? kun je me bijschijnen in de technische duisternis

gr.
peter
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Mag ik het ook doen?
Bij vol gas heb je de minimale weerstand in het inlaatsysteem omdat de gasklep(pen) maximaal open staan.
Bij constant vacuum carburateurs (SU/Zenith Stromberg) is het verschil minder groot omdat de zuiger toch onderin blijft staan. Bij de Zenith's en Webers uit de 4 cilinder modellen is de venturi een vaste restrictie dus hier krijg je gelijk veel meer lucht als de gasklep open staat.

Dennis B.
P&amp;O109V8+RR

man1.gif --> mod_embed_images_loadimage('ca8589ffe6c167b97ee3da8c2cb4e03f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.gifs.net%2Fanimate%2Fman1.gif', 'http://www.gifs.net/animate/man1.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.gifs.net%2Fanimate%2Fman1.gif', '', 6186126, 600, 600, 'Loading image ...', false);

dank u meester!

gr.
peter
Plaats reactie