Gewoon licht????
-
Roy 109 SIIIbenz. ex-millitair
Gewoon licht????
Citeer
Hallo Landrovervrienden
Na mijn 4 maand stage in Oostenrijk ben ik weer met mijn laro bezig gegaan.
Ik stuit alleen op een probleem ik wil mijn lampen aansluiten maar kom er niet uit!
na veel gedoe ben ik er achter gekomen welke draadjes voor het knipperlicht zijn en die doen het nu maar nu het gewoon licht.
ik heb voor bij het spatbord 2 grote stekkers die uit de kabelboom komen met aan de ene stekker 2 draden met de kleur Blauw/rood en de andere stekker ook 2 draden met de kleur Blauw/wit.
vanaf de lamp in het spatbord komen de draden Rood Bruin en Geel die zitten alle drie op het gewone en grote licht.
Ik heb al op allerlei manieren geprobeerd ze aan te sluiten maar ze doen het niet, ik heb de zekeringen onder het stuur gecheckt die zijn goed. ik heb voorzichtig onder het desbord gekeken en die schakelaar voor het licht gaan 2 rood/witte draden in is dit Orgineel ??
Ik heb geprobeerd overal een beetje te meten of ik spanning heb maar zoveel verstand heb ik er niet van en na mijn idee heb ik nergens spanning.
Het betreft een ex radio auto van het leger 109 SIII benz 24 Volt !!!!!!!!!
ik heb op de prikkers cd de bedradings schema's bekeken maar daar werd ik ook niet veel wijzer van. op electrisch gebied ben ik niet zo goed.
Wie kan mij verder helpen hoe ik dit het beste aan kan pakken en of die kleuren orgineel zijn en welke kleuren waaraan horen.
Groetjes Roy
-
Stukje Nostalgie
Re: Gewoon licht????
Citeer
Geldt voor een LW SIII
Normaal licht is blauw rood
Groot licht is blauw wit
Controleer eerst eens of je spanning hebt op deze + polen. De min direct op de accu meten, heb je 12 volt (weet niet of er 24 volt lampjes bestaan, anders .... )? Nu meten op de min, bij mij een zwarte draad (controleren dmv min draad direct op de min pool van de accu te meten, met de contact/ geleid functie op de multimeter) wanneer hij nu gaat piepen weet je dat het de min draad is en dat deze goed fuctioneerd. Het kan ook zijn dat er een breuk in de kabels zit, nu levert hij genoeg voltage maar te weinig kracht. Door het amperage te meten weet je of dit zo is.
Wanneer bij deze gevallen alles correct werkt, dan lampen vervangen. Deze willen weleens slechte contacten hebben inside.
Ciao Maarten
-
Arnold
Re: Gewoon licht????
Citeer
Hoi Roi,
Ik heb een lijst gemaakt met draadkleuren en zekeringnummers voor een miltaire 109 24V diesel in exel. Die heb ik je via je hotmail toegestuurd. Ik denk dat het wel hetzelfde zal zijn als bij jou. Is toch ook van het nederlandse leger? Voor elk land land is het schema geloof ik weer anders. En civiel is helamal anders. De lijst is nog niet klaar moet nog uitzoeken wat ?? zijn.
Heb verder geen tijd want ik moet eerste defecte dieselmotor proberen te vervangen. Als je nog een motor weet hoor ik het graag.
Arnold.
-
Roy 109 SIIIbenz. ex-millitair
Re: Gewoon licht????
Citeer
Oh he bedankt voor dat bestand komt vast wel vanpas zeker de kleurcode's alleen een misschien dom vraagje maar er staat zekeringnummer en dan 1 tot 24 maar ik heb alleen 4 zekeringen onder het stuur zitten of zitten er ergens anders nogmeer zekeringen die ik niet weet??
ik weet zo geen diesel blok maar als ik iets weet zal ik het je laten horen.
ik ben door die tips van maarten ook iets verder gekomen ik heb de plus gecontroleerd door middel van rechtstreeks de min van de accu te nemen de plus draden door te meten en ik heb wel spanning 24 volt dus.
Ik heb alleen gezocht en ik heb geen zwarte Min draad? en toen ik de een draadje dus rechtstreeks op de accu deed ging de lamp heel iets maar heel zwak branden en ik heb dus wel spanning maar geen ampere.
dit heb ik ook geprobeerd met lopende motor!
De lamp heb ik gecontroleerd door er 2 draadjes aan te doen en rechtstreeks op de polen van de accu te doen en toen ging hij wel vel branden dus de lamp doet het wel.
ik kan verder aan de kabelboom geen breuk of iets zien na mijn idee moet dat wel goed zijn.
heeft er iemand nog verdere tips???
groetjes roy
-
Stukje Nostalgie
Re: Gewoon licht????
Citeer
je hebt dus waarschijnlijk een draadbreuk, ofwel te weinig amperage ( dit naar aanleiding van het zwak branden van de lamp). Probeer eens een draad vanaf de aansluiting op de schakelaar (stuur) direct door naar de lamp. Zo kun je constateren of het voor of na de schakelaar zit. Zit het daarna, trek dan het dashboard los en doe hetzelfde met de panellights schakelaar.
Probeer dingen uit te sluiten, werkt sneller, gemakkelijker en overzichtelijker.
Succes,
Ciao Maarten
-
Roy 109 SIIIbenz. ex-millitair
Re: Gewoon licht????
Citeer
jah ik ben er achter gekomen dat ik een foutje gemaakt heb toestraks.
ik heb namelijks mijn benzine tanks onder de stoelen zitten en omdat ik er goeie stoelen in gemaakt heb inplaats van die orginele harde stoeltjes heb ik de accu's verplaatst want de stoelen klappen een beetje om als ik moet tanken. en de accus heb ik verplaatst naar achter in de bak bij de deur zitten 2 bakken waar ze mooi inpassen en om dus de min voor bij mijn spatbord te meten heb ik even een lange kabel gehaald en die snel aan de min gemaakt om voor te meten. ik heb toen een fout gemaakt want ik had hem per ongeluk aan de plus gemaakt dus toen ik de kabels aansloot en de lamp heel zwak ging branden was ik blij en dacht dat er dus wel stroom op stond maar het tegendeel bewijst nu want ik heb die kabel nu wel aan de minpool gemaakt en meten en meten maar helaas er zit geen spanning op dus wordt dat morgen nog zoeken.
ondertussen heb ik 2 schema's voor mijn 24 volt systeem dus ik hopenlijk wordt ik dan meer wijzer.
gr roy
-
Arnold
Re: Gewoon licht????
Citeer
Roy,
Dat jij maar vier zekeringen hebt begrijp ik niet helemaal. Ik dacht dat alleen de civiele uitvoering vier zekeringen onder het stuur heeft zitten. Mischien weet een andere prikker dit? Bij mij zitten er geen zekerigen onder het stuur. Bij mij zit er een heel kastje met de 24 zekeringen tegen het schutboard boven de versnellingstunnel achter de versnellingspook. Zie het plaatje dat ik je via de email toestuur. Mischien is de jouwe omgebouwd naar een civiele uitvoering. Heb je ook geen aansluiting voor een kruislicht (Is een contact voor een 24V steker buiten onder de laadvloer achter de trekhaak.) of verduisterde verlichting op die auto zitten.
Succes,
Arnold.
-
Roy 109 SIIIbenz. ex-millitair
Re: Gewoon licht????
Citeer
ja die van mij heeft maar 4 zekeringen maar toch maakt niet uit aan die schema's heb ik in zekere zin wat dat de kleuren aardig kloppen allemaal dus als ik nu een bepaald draadje zie kan ik op de schema's opzoeken waar die van kan zijn dat is wel makkelijk.
verder is het gewoon een complete 24 volt landrover het is een radio auto geweest met overal van die anti storings kabels hele grote dikke.
ik ben met het licht alweer een stukje verder gisteren had ik spanning en deden de lampen het maar nu ik die oude stekkers vervangen heb en alles mooi wilde wegwerken deden de lampen het even niet meer maar dit zal geen probleem zijn denk ik dat zal zo wel weer gemaakt zijn.
ik heb alleen nog wel een vraagje mijn schakelaar van groot licht en klein licht en seinlicht is niet aangesloten en als ik mijn lampenschakelaar omzet dan heb ik dus op groot en kleinlicht allebij spanning. mijn vraag is nu is het voor apk verplicht dat ik seinlicht heb of niet want anders sluit ik de gewone lampen aan zodat kleinlicht brand en dan heb ik nog een paar verstralers die mooi als groot licht kunnen funcioneren.
kzie het eigelijk niet zitten om het desbord los te trekken en het te gaan veranderen maarjah is ff zien.
Gr roy
Gewoon licht????
Citeer
Hallo Landrovervrienden
Na mijn 4 maand stage in Oostenrijk ben ik weer met mijn laro bezig gegaan.
Ik stuit alleen op een probleem ik wil mijn lampen aansluiten maar kom er niet uit!
na veel gedoe ben ik er achter gekomen welke draadjes voor het knipperlicht zijn en die doen het nu maar nu het gewoon licht.
ik heb voor bij het spatbord 2 grote stekkers die uit de kabelboom komen met aan de ene stekker 2 draden met de kleur Blauw/rood en de andere stekker ook 2 draden met de kleur Blauw/wit.
vanaf de lamp in het spatbord komen de draden Rood Bruin en Geel die zitten alle drie op het gewone en grote licht.
Ik heb al op allerlei manieren geprobeerd ze aan te sluiten maar ze doen het niet, ik heb de zekeringen onder het stuur gecheckt die zijn goed. ik heb voorzichtig onder het desbord gekeken en die schakelaar voor het licht gaan 2 rood/witte draden in is dit Orgineel ??
Ik heb geprobeerd overal een beetje te meten of ik spanning heb maar zoveel verstand heb ik er niet van en na mijn idee heb ik nergens spanning.
Het betreft een ex radio auto van het leger 109 SIII benz 24 Volt !!!!!!!!!
ik heb op de prikkers cd de bedradings schema's bekeken maar daar werd ik ook niet veel wijzer van. op electrisch gebied ben ik niet zo goed.
Wie kan mij verder helpen hoe ik dit het beste aan kan pakken en of die kleuren orgineel zijn en welke kleuren waaraan horen.
Groetjes Roy
Hallo Landrovervrienden
Na mijn 4 maand stage in Oostenrijk ben ik weer met mijn laro bezig gegaan.
Ik stuit alleen op een probleem ik wil mijn lampen aansluiten maar kom er niet uit!
na veel gedoe ben ik er achter gekomen welke draadjes voor het knipperlicht zijn en die doen het nu maar nu het gewoon licht.
ik heb voor bij het spatbord 2 grote stekkers die uit de kabelboom komen met aan de ene stekker 2 draden met de kleur Blauw/rood en de andere stekker ook 2 draden met de kleur Blauw/wit.
vanaf de lamp in het spatbord komen de draden Rood Bruin en Geel die zitten alle drie op het gewone en grote licht.
Ik heb al op allerlei manieren geprobeerd ze aan te sluiten maar ze doen het niet, ik heb de zekeringen onder het stuur gecheckt die zijn goed. ik heb voorzichtig onder het desbord gekeken en die schakelaar voor het licht gaan 2 rood/witte draden in is dit Orgineel ??
Ik heb geprobeerd overal een beetje te meten of ik spanning heb maar zoveel verstand heb ik er niet van en na mijn idee heb ik nergens spanning.
Het betreft een ex radio auto van het leger 109 SIII benz 24 Volt !!!!!!!!!
ik heb op de prikkers cd de bedradings schema's bekeken maar daar werd ik ook niet veel wijzer van. op electrisch gebied ben ik niet zo goed.
Wie kan mij verder helpen hoe ik dit het beste aan kan pakken en of die kleuren orgineel zijn en welke kleuren waaraan horen.
Groetjes Roy
Re: Gewoon licht????
Citeer
Geldt voor een LW SIII
Normaal licht is blauw rood
Groot licht is blauw wit
Controleer eerst eens of je spanning hebt op deze + polen. De min direct op de accu meten, heb je 12 volt (weet niet of er 24 volt lampjes bestaan, anders .... )? Nu meten op de min, bij mij een zwarte draad (controleren dmv min draad direct op de min pool van de accu te meten, met de contact/ geleid functie op de multimeter) wanneer hij nu gaat piepen weet je dat het de min draad is en dat deze goed fuctioneerd. Het kan ook zijn dat er een breuk in de kabels zit, nu levert hij genoeg voltage maar te weinig kracht. Door het amperage te meten weet je of dit zo is.
Wanneer bij deze gevallen alles correct werkt, dan lampen vervangen. Deze willen weleens slechte contacten hebben inside.
Ciao Maarten
Normaal licht is blauw rood
Groot licht is blauw wit
Controleer eerst eens of je spanning hebt op deze + polen. De min direct op de accu meten, heb je 12 volt (weet niet of er 24 volt lampjes bestaan, anders .... )? Nu meten op de min, bij mij een zwarte draad (controleren dmv min draad direct op de min pool van de accu te meten, met de contact/ geleid functie op de multimeter) wanneer hij nu gaat piepen weet je dat het de min draad is en dat deze goed fuctioneerd. Het kan ook zijn dat er een breuk in de kabels zit, nu levert hij genoeg voltage maar te weinig kracht. Door het amperage te meten weet je of dit zo is.
Wanneer bij deze gevallen alles correct werkt, dan lampen vervangen. Deze willen weleens slechte contacten hebben inside.
Ciao Maarten
Re: Gewoon licht????
Citeer
Hoi Roi,
Ik heb een lijst gemaakt met draadkleuren en zekeringnummers voor een miltaire 109 24V diesel in exel. Die heb ik je via je hotmail toegestuurd. Ik denk dat het wel hetzelfde zal zijn als bij jou. Is toch ook van het nederlandse leger? Voor elk land land is het schema geloof ik weer anders. En civiel is helamal anders. De lijst is nog niet klaar moet nog uitzoeken wat ?? zijn.
Heb verder geen tijd want ik moet eerste defecte dieselmotor proberen te vervangen. Als je nog een motor weet hoor ik het graag.
Arnold.
Ik heb een lijst gemaakt met draadkleuren en zekeringnummers voor een miltaire 109 24V diesel in exel. Die heb ik je via je hotmail toegestuurd. Ik denk dat het wel hetzelfde zal zijn als bij jou. Is toch ook van het nederlandse leger? Voor elk land land is het schema geloof ik weer anders. En civiel is helamal anders. De lijst is nog niet klaar moet nog uitzoeken wat ?? zijn.
Heb verder geen tijd want ik moet eerste defecte dieselmotor proberen te vervangen. Als je nog een motor weet hoor ik het graag.
Arnold.
Re: Gewoon licht????
Citeer
Oh he bedankt voor dat bestand komt vast wel vanpas zeker de kleurcode's alleen een misschien dom vraagje maar er staat zekeringnummer en dan 1 tot 24 maar ik heb alleen 4 zekeringen onder het stuur zitten of zitten er ergens anders nogmeer zekeringen die ik niet weet??
ik weet zo geen diesel blok maar als ik iets weet zal ik het je laten horen.
ik ben door die tips van maarten ook iets verder gekomen ik heb de plus gecontroleerd door middel van rechtstreeks de min van de accu te nemen de plus draden door te meten en ik heb wel spanning 24 volt dus.
Ik heb alleen gezocht en ik heb geen zwarte Min draad? en toen ik de een draadje dus rechtstreeks op de accu deed ging de lamp heel iets maar heel zwak branden en ik heb dus wel spanning maar geen ampere.
dit heb ik ook geprobeerd met lopende motor!
De lamp heb ik gecontroleerd door er 2 draadjes aan te doen en rechtstreeks op de polen van de accu te doen en toen ging hij wel vel branden dus de lamp doet het wel.
ik kan verder aan de kabelboom geen breuk of iets zien na mijn idee moet dat wel goed zijn.
heeft er iemand nog verdere tips???
groetjes roy
Oh he bedankt voor dat bestand komt vast wel vanpas zeker de kleurcode's alleen een misschien dom vraagje maar er staat zekeringnummer en dan 1 tot 24 maar ik heb alleen 4 zekeringen onder het stuur zitten of zitten er ergens anders nogmeer zekeringen die ik niet weet??
ik weet zo geen diesel blok maar als ik iets weet zal ik het je laten horen.
ik ben door die tips van maarten ook iets verder gekomen ik heb de plus gecontroleerd door middel van rechtstreeks de min van de accu te nemen de plus draden door te meten en ik heb wel spanning 24 volt dus.
Ik heb alleen gezocht en ik heb geen zwarte Min draad? en toen ik de een draadje dus rechtstreeks op de accu deed ging de lamp heel iets maar heel zwak branden en ik heb dus wel spanning maar geen ampere.
dit heb ik ook geprobeerd met lopende motor!
De lamp heb ik gecontroleerd door er 2 draadjes aan te doen en rechtstreeks op de polen van de accu te doen en toen ging hij wel vel branden dus de lamp doet het wel.
ik kan verder aan de kabelboom geen breuk of iets zien na mijn idee moet dat wel goed zijn.
heeft er iemand nog verdere tips???
groetjes roy
Re: Gewoon licht????
Citeer
je hebt dus waarschijnlijk een draadbreuk, ofwel te weinig amperage ( dit naar aanleiding van het zwak branden van de lamp). Probeer eens een draad vanaf de aansluiting op de schakelaar (stuur) direct door naar de lamp. Zo kun je constateren of het voor of na de schakelaar zit. Zit het daarna, trek dan het dashboard los en doe hetzelfde met de panellights schakelaar.
Probeer dingen uit te sluiten, werkt sneller, gemakkelijker en overzichtelijker.
Succes,
Ciao Maarten
Probeer dingen uit te sluiten, werkt sneller, gemakkelijker en overzichtelijker.
Succes,
Ciao Maarten
Re: Gewoon licht????
Citeer
jah ik ben er achter gekomen dat ik een foutje gemaakt heb toestraks.
ik heb namelijks mijn benzine tanks onder de stoelen zitten en omdat ik er goeie stoelen in gemaakt heb inplaats van die orginele harde stoeltjes heb ik de accu's verplaatst want de stoelen klappen een beetje om als ik moet tanken. en de accus heb ik verplaatst naar achter in de bak bij de deur zitten 2 bakken waar ze mooi inpassen en om dus de min voor bij mijn spatbord te meten heb ik even een lange kabel gehaald en die snel aan de min gemaakt om voor te meten. ik heb toen een fout gemaakt want ik had hem per ongeluk aan de plus gemaakt dus toen ik de kabels aansloot en de lamp heel zwak ging branden was ik blij en dacht dat er dus wel stroom op stond maar het tegendeel bewijst nu want ik heb die kabel nu wel aan de minpool gemaakt en meten en meten maar helaas er zit geen spanning op dus wordt dat morgen nog zoeken.
ondertussen heb ik 2 schema's voor mijn 24 volt systeem dus ik hopenlijk wordt ik dan meer wijzer.
gr roy
jah ik ben er achter gekomen dat ik een foutje gemaakt heb toestraks.
ik heb namelijks mijn benzine tanks onder de stoelen zitten en omdat ik er goeie stoelen in gemaakt heb inplaats van die orginele harde stoeltjes heb ik de accu's verplaatst want de stoelen klappen een beetje om als ik moet tanken. en de accus heb ik verplaatst naar achter in de bak bij de deur zitten 2 bakken waar ze mooi inpassen en om dus de min voor bij mijn spatbord te meten heb ik even een lange kabel gehaald en die snel aan de min gemaakt om voor te meten. ik heb toen een fout gemaakt want ik had hem per ongeluk aan de plus gemaakt dus toen ik de kabels aansloot en de lamp heel zwak ging branden was ik blij en dacht dat er dus wel stroom op stond maar het tegendeel bewijst nu want ik heb die kabel nu wel aan de minpool gemaakt en meten en meten maar helaas er zit geen spanning op dus wordt dat morgen nog zoeken.
ondertussen heb ik 2 schema's voor mijn 24 volt systeem dus ik hopenlijk wordt ik dan meer wijzer.
gr roy
Re: Gewoon licht????
Citeer
Roy,
Dat jij maar vier zekeringen hebt begrijp ik niet helemaal. Ik dacht dat alleen de civiele uitvoering vier zekeringen onder het stuur heeft zitten. Mischien weet een andere prikker dit? Bij mij zitten er geen zekerigen onder het stuur. Bij mij zit er een heel kastje met de 24 zekeringen tegen het schutboard boven de versnellingstunnel achter de versnellingspook. Zie het plaatje dat ik je via de email toestuur. Mischien is de jouwe omgebouwd naar een civiele uitvoering. Heb je ook geen aansluiting voor een kruislicht (Is een contact voor een 24V steker buiten onder de laadvloer achter de trekhaak.) of verduisterde verlichting op die auto zitten.
Succes,
Arnold.
Dat jij maar vier zekeringen hebt begrijp ik niet helemaal. Ik dacht dat alleen de civiele uitvoering vier zekeringen onder het stuur heeft zitten. Mischien weet een andere prikker dit? Bij mij zitten er geen zekerigen onder het stuur. Bij mij zit er een heel kastje met de 24 zekeringen tegen het schutboard boven de versnellingstunnel achter de versnellingspook. Zie het plaatje dat ik je via de email toestuur. Mischien is de jouwe omgebouwd naar een civiele uitvoering. Heb je ook geen aansluiting voor een kruislicht (Is een contact voor een 24V steker buiten onder de laadvloer achter de trekhaak.) of verduisterde verlichting op die auto zitten.
Succes,
Arnold.
Re: Gewoon licht????
Citeer
ja die van mij heeft maar 4 zekeringen maar toch maakt niet uit aan die schema's heb ik in zekere zin wat dat de kleuren aardig kloppen allemaal dus als ik nu een bepaald draadje zie kan ik op de schema's opzoeken waar die van kan zijn dat is wel makkelijk.
verder is het gewoon een complete 24 volt landrover het is een radio auto geweest met overal van die anti storings kabels hele grote dikke.
ik ben met het licht alweer een stukje verder gisteren had ik spanning en deden de lampen het maar nu ik die oude stekkers vervangen heb en alles mooi wilde wegwerken deden de lampen het even niet meer maar dit zal geen probleem zijn denk ik dat zal zo wel weer gemaakt zijn.
ik heb alleen nog wel een vraagje mijn schakelaar van groot licht en klein licht en seinlicht is niet aangesloten en als ik mijn lampenschakelaar omzet dan heb ik dus op groot en kleinlicht allebij spanning. mijn vraag is nu is het voor apk verplicht dat ik seinlicht heb of niet want anders sluit ik de gewone lampen aan zodat kleinlicht brand en dan heb ik nog een paar verstralers die mooi als groot licht kunnen funcioneren.
kzie het eigelijk niet zitten om het desbord los te trekken en het te gaan veranderen maarjah is ff zien.
Gr roy
ja die van mij heeft maar 4 zekeringen maar toch maakt niet uit aan die schema's heb ik in zekere zin wat dat de kleuren aardig kloppen allemaal dus als ik nu een bepaald draadje zie kan ik op de schema's opzoeken waar die van kan zijn dat is wel makkelijk.
verder is het gewoon een complete 24 volt landrover het is een radio auto geweest met overal van die anti storings kabels hele grote dikke.
ik ben met het licht alweer een stukje verder gisteren had ik spanning en deden de lampen het maar nu ik die oude stekkers vervangen heb en alles mooi wilde wegwerken deden de lampen het even niet meer maar dit zal geen probleem zijn denk ik dat zal zo wel weer gemaakt zijn.
ik heb alleen nog wel een vraagje mijn schakelaar van groot licht en klein licht en seinlicht is niet aangesloten en als ik mijn lampenschakelaar omzet dan heb ik dus op groot en kleinlicht allebij spanning. mijn vraag is nu is het voor apk verplicht dat ik seinlicht heb of niet want anders sluit ik de gewone lampen aan zodat kleinlicht brand en dan heb ik nog een paar verstralers die mooi als groot licht kunnen funcioneren.
kzie het eigelijk niet zitten om het desbord los te trekken en het te gaan veranderen maarjah is ff zien.
Gr roy