bak wissel.... R380

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Bart74

bak wissel.... R380

Bericht door Bart74 »

Ik moet de versnellingsbak wisselen van mij 'nieuwe' 130 300TDI. De bak is er door de vorige eigenaar al onderweg gehaald.. En een ruilbak heb ik inmiddels...

Maar zijn er tips om deze bak te plaatsen? Ik ben niet in het bezit van een brug. Wel van een aantal krikken en een motortakel.

Hoe kan ik zien of de drukgroep versleten is? Of is het verstandig, nu ik toch de boel los heb, meteen drukgroep, druklager en koppelingsplaat te vervangen?

Bart
Henk Geerlings

Re: bak wissel.... R380

Bericht door Henk Geerlings »

Zorg voor een goede stabiele verrijdbare krik met daarop een plaat waarop de versnellingsbak stabiel kan rusten. Krik eronder, alle moeren lossen, alle leidingen lossen, assen lossen en zakken maar. Ik zelf doe altijd de koppelingsplaat en drukgroep vernieuwen, zekerheid voor alles, want zo duur is het niet.

Sucses!

Henk
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Henk,
Ik heb nog een foldertje over "fairs & Festivals" in India gevonden van jou.
Hij zat in een vakje achter een van de stoelen gestoken van Jorm.

Dennis B.
Marco

Bericht door Marco »

Bart,

Ik heb een steun die op mijn garagekrik past en je kunt vastbouten aan de bak. Zo kun je bak en tussenbak stabiel laten zakken. Enig probleem is dat je de bak daarna moet kantelen om hem onder de auto vandaan te kunnen krijgen. Maar ja karretje erlangs met wat rubber erop en klaar is .........

Als je de drukgroep en koppeling wilt vervangen leen dan ergens een uitgaande as van een versnellingsbak om alles mooi uit te kunnen lijnen.

Ik weet niet waar je woont, maar de steun kun je zo komen halen en de as kun je lenen bij Liebregts in Vessem als je daar de koppeling koopt.

Marco
Tilburg
Erik Hof

Bericht door Erik Hof »

Als het goed is kun je de bak zonder behulp van een brug plaatsen dwz met alle vier de wielen op de grond. Zowieso om ruimte te creeren de stoelen verwijderen en de midden tunnel. Ook het plaatje onder het middenzitje of cubbybox. Ook zoveel mogelijk ruimte maken achter de motor (weet zo niet waat daar allemaal achter zit bij een "300&quot. Door de bak nu onder de auto te leggen en daarna in het motortakel te hangen kun je makkelijk de bak monteren. Door te werken met èèn hijspunt is hij bovendien makkelijker te manoevreren. lukt dit neit dan kun je het altijd nog proberen met èèn of twee (of meer) krikken......

Koppelings platen en drukgroep zou ik vervangen, het zou lullig zijn als het over een 5000 km weer uitelkaar moet daarom, en vergeet ook het "priseas" lager te vervangen (is waarschijnlijk een bronzen bus in het vliegwiel).

Succes

Gr Erik Hof
Frank RRV8 Eend merc 220D'73

Bericht door Frank RRV8 Eend merc 220D'73 »

Idd met een motortakel.

groet Frank
Plaats reactie