wat voor een luchtfilter is beter voor in de woestijn?
papier of olie bad???????
welk luchtfliter?
Re: welk luchtfliter?
Ik denk dat een combinatie van een snorkeltop met centrifugaal filter zoals op een trekker en een oliebadfilter het meest optimaal zijn.
Het groffe vuil en zand worden door het centrifugaal filter eruit gefilterd en dit filter is makkelijk leeg te maken.
Het oliebad filter vangt zelfs het kleinste stof deeltje.
Wel regelmatig kontroleren/schoonmaken natuurlijk.
Na mijn Finland reis zat er ongeveer 2 cm smurrie onder in het oliebadfilter.
Groeten, Victor Rutten
seriesIII 109 ambulance "Dwarsligger"
seriesIII 88 ex-belg "Jerommeke"
Het groffe vuil en zand worden door het centrifugaal filter eruit gefilterd en dit filter is makkelijk leeg te maken.
Het oliebad filter vangt zelfs het kleinste stof deeltje.
Wel regelmatig kontroleren/schoonmaken natuurlijk.
Na mijn Finland reis zat er ongeveer 2 cm smurrie onder in het oliebadfilter.
Groeten, Victor Rutten
seriesIII 109 ambulance "Dwarsligger"
seriesIII 88 ex-belg "Jerommeke"
Re: welk luchtfliter?
Tijdens ons jaar reizen door stoffige landen waren we maar al te blij dat we het oliebadfilter hadden. We hadden geen snorkel maar dat zou inderdaad een goede ekstra aanvulling zijn geweest. Dat scheelt altijd wat.
Voordeel oliebadfiter: Snel te controleren of het ding vervuilt is en geen reserve filters nodig. Olie is overal te krijgen. Daarnaast vangt het zelfs het fijnste stof weg.
Na een rit door een vulkaan gebied (as) lag er onderin de olie een keiharde sterk oxiderende laag. (het filterhuis onder de laag olie was zelfs aangetast...). Wil niet weten hoe dat was afgelopen met een droog filter.
Verkijk je niet op zogenaamde schone lucht zodat je de interval van verschonen olie verlengd. Om de paar dagen s'avonds even het filterhuis eruit en in de olie kijken en je weet meteen hoe de toestand is. Soms weken niet nodig te vervangen, dan plots binnen drie dagen.
Nu moet ik wel zeggen dat ik geen enkel risico neem met het luchtfilter waardoor sommige Pakistani soms raar stonden te kijken dat ik de olie aan het vervangen was. Schoonmaken hoef je vaak zelf nog geen eens te doen. Onze ervaring is (tenminste in die landen) dat ze dit als service er even bij doen (scheelt jouw vette handen, neem olie bestendige handschoenen mee!).
Ook opvallend was dat er vaak "water" herkenbaar was onder de olie. Met name als je lang door mistige gebieden gereden hebt. Water/vocht in de motor is natuurlijk nooit goed en blijkbaar filtert het oliebadfilter dit er ook uit.
O, en dan nog iets. Neem de goedkoopste oliesoort (geen dunne olie) want we hebben gemerkt dat bij kwaliteitsolie (of te dunne 15-40 of zo) de hoeveelheid olie in het filter verminderd bij hete ritten. Blijkbaar verdampt de olie toch ook een beetje. Sukses met je keuze
groeten,
Peter
SIII 109 "Jeltsin"
Voordeel oliebadfiter: Snel te controleren of het ding vervuilt is en geen reserve filters nodig. Olie is overal te krijgen. Daarnaast vangt het zelfs het fijnste stof weg.
Na een rit door een vulkaan gebied (as) lag er onderin de olie een keiharde sterk oxiderende laag. (het filterhuis onder de laag olie was zelfs aangetast...). Wil niet weten hoe dat was afgelopen met een droog filter.
Verkijk je niet op zogenaamde schone lucht zodat je de interval van verschonen olie verlengd. Om de paar dagen s'avonds even het filterhuis eruit en in de olie kijken en je weet meteen hoe de toestand is. Soms weken niet nodig te vervangen, dan plots binnen drie dagen.
Nu moet ik wel zeggen dat ik geen enkel risico neem met het luchtfilter waardoor sommige Pakistani soms raar stonden te kijken dat ik de olie aan het vervangen was. Schoonmaken hoef je vaak zelf nog geen eens te doen. Onze ervaring is (tenminste in die landen) dat ze dit als service er even bij doen (scheelt jouw vette handen, neem olie bestendige handschoenen mee!).
Ook opvallend was dat er vaak "water" herkenbaar was onder de olie. Met name als je lang door mistige gebieden gereden hebt. Water/vocht in de motor is natuurlijk nooit goed en blijkbaar filtert het oliebadfilter dit er ook uit.
O, en dan nog iets. Neem de goedkoopste oliesoort (geen dunne olie) want we hebben gemerkt dat bij kwaliteitsolie (of te dunne 15-40 of zo) de hoeveelheid olie in het filter verminderd bij hete ritten. Blijkbaar verdampt de olie toch ook een beetje. Sukses met je keuze
groeten,
Peter
SIII 109 "Jeltsin"
Re: welk luchtfliter?
Snorkel met centrifugaal top en K&N met fijn stof hoes, hoes aan het eind van de dag uikloppen, en klaar voor de volgende dag