sensor el fans
sensor el fans
Hoi
Weet iemand zo te noemen wat voor sensor ik het best kan halen bij de automaterialenzaak voor een el fan ik zat zelf te denken over een schakelmoment van 85 graden.
groet frank
Weet iemand zo te noemen wat voor sensor ik het best kan halen bij de automaterialenzaak voor een el fan ik zat zelf te denken over een schakelmoment van 85 graden.
groet frank
Re: sensor el fans
Frank hier heb ik de klok horen luiden,
maar weet de klepel niet te hangen.
volgens mij zit de sender onder in de radiator waar het koelwater
het blok in gaat,dan lijkt 85 gr mij te warm
hij moet de ingaande temp meten richting blok en dit moet
koud genoeg zijn om de motor te koelen.
Sybren
maar weet de klepel niet te hangen.
volgens mij zit de sender onder in de radiator waar het koelwater
het blok in gaat,dan lijkt 85 gr mij te warm
hij moet de ingaande temp meten richting blok en dit moet
koud genoeg zijn om de motor te koelen.
Sybren
Re: sensor el fans
Hoi Sybren,
Ik wil hem bovenin de radiator zetten, bij een mercedes (sorry OT) motor de termostaat gaat bij 79 graden open, ik wil dat hij vanaf 85 graden gaat bijkoelen. Maar als ik bij de onderdelenboer sta is het wel makkelijk als ik kan zeggen ik wil een sensor van een volvo 740 1992 (bijvoorbeeld). vandaar de vraag.
groet Frank
Ik wil hem bovenin de radiator zetten, bij een mercedes (sorry OT) motor de termostaat gaat bij 79 graden open, ik wil dat hij vanaf 85 graden gaat bijkoelen. Maar als ik bij de onderdelenboer sta is het wel makkelijk als ik kan zeggen ik wil een sensor van een volvo 740 1992 (bijvoorbeeld). vandaar de vraag.
groet Frank
Re: sensor el fans
Frank,
de thermostaat gaat open gedurende een traject van minstens 5 graden,
dwz bij bijv. 79 gr is hij net een beetje open en bij bijv. 87 helemaal open.
Ik zou dat even nameten (in pannetje op fornuis) en dan pas vanaf bijv. 87 graden
de fan mee laten koelen. Of nog hoger, maar niet boven de 95 graden.
(Ik heb zelf gezien dat mijn LR-thermostaat bij 85 gr
begon en pas bij 94 gr helemaal open was).
Roel
de thermostaat gaat open gedurende een traject van minstens 5 graden,
dwz bij bijv. 79 gr is hij net een beetje open en bij bijv. 87 helemaal open.
Ik zou dat even nameten (in pannetje op fornuis) en dan pas vanaf bijv. 87 graden
de fan mee laten koelen. Of nog hoger, maar niet boven de 95 graden.
(Ik heb zelf gezien dat mijn LR-thermostaat bij 85 gr
begon en pas bij 94 gr helemaal open was).
Roel
Re: sensor el fans
Wat je waarschijnlijk niet wilt is dat hij bij 85 gr gaat koelen, en dan gaat pendelen, dus aan-uit enz.
Dan heb je m.i. dus een stukje electronica nodig, bijv. : in bij 85 gr. koelen tot ... gr. en dan pas afslaan.
Dat soort systeempjes worden wel gebouwd, een vriend van mij laat ze bouwen voor extra koeling op een intercooler, maar ik heb geen idee op welke waardes die aan en uitgaan
Jurjen
Dan heb je m.i. dus een stukje electronica nodig, bijv. : in bij 85 gr. koelen tot ... gr. en dan pas afslaan.
Dat soort systeempjes worden wel gebouwd, een vriend van mij laat ze bouwen voor extra koeling op een intercooler, maar ik heb geen idee op welke waardes die aan en uitgaan
Jurjen
Re: sensor el fans
als de thermostaat open gaat loopt het hete water boven in de radiator
het water is dan minstens 85 gr,
als het dan meteen bij de sensor komt dan slaat die (onnodig ) aan
voordat het water beneden is wordt het wel gekoeld door de rijwind
als je stilstaat en het is beneden nog te warm,dan is het vroeg genoeg
om hem aan te laten slaan.
Sybren
het water is dan minstens 85 gr,
als het dan meteen bij de sensor komt dan slaat die (onnodig ) aan
voordat het water beneden is wordt het wel gekoeld door de rijwind
als je stilstaat en het is beneden nog te warm,dan is het vroeg genoeg
om hem aan te laten slaan.
Sybren
Re: sensor el fans
Ik gebruik altijd VDO temp schakelaars.
Verkrijgbaar in 64, 82, 86 en 92 graden.
Verder laat ik meestal een huis draaien en past hij zo tussen de slang.
Prijs ligt zo rond de 120 euro incl huis en schakelaar.
Verkrijgbaar in 64, 82, 86 en 92 graden.
Verder laat ik meestal een huis draaien en past hij zo tussen de slang.
Prijs ligt zo rond de 120 euro incl huis en schakelaar.
Re: sensor el fans
> als het dan meteen bij de sensor komt dan slaat die (onnodig
> ) aan
> voordat het water beneden is wordt het wel gekoeld door de
> rijwind
>
> als je stilstaat en het is beneden nog te warm,dan is het
> vroeg genoeg
> om hem aan te laten slaan.
Nee, dit verhaal klopt niet (alhoewel het aannemelijk klinkt).
Wat je wil is extra koeling als de normale koeling het niet aankan en
de motor dus te warm dreigt te worden. Je zoekt dus de beste indicator
voor de temperatuur in de motor! Dat is natuurlijk de temperatuur van
de koelvloeistof net nadat hij de motor heeft verlaten.
Als je de temperatuur net na de radiator zou gebruiken, moet je
hier de temperatuursdaling IN de radiator bij optellen om de
motortemperatuur te bepalen (en dus of je extra moet koelen of niet) en
deze temperatuursdaling is van veel factoren afhankelijk (wel/niet rijden,
omgevingstemperatuur) en dus minder betrouwbaar.
Vertrouw me (ik ben bekend met deze materie ivm mijn werk) en monteer het
gewoon zoals je zelf al voorstelde.
Voor het 'pendelen' hoef je niet zo bang te zijn: het systeem reageert
langzaam en ik denk niet dat dit optreedt.
Roel