Wat ik al hoopte gaat gebeuren, bij het nieuwe model Freelander (2006) wordt de viscokoppeling verlaten en komt er een Haldex koppeling tussen de voor en de achteras. Dit fraaie stukje techniek wordt nu al met succes in de Volvo's toegepast.
De eerste link is een aankondiging van dit systeem:
[www.thelandroverchronicle.com]
De tweede link is vooral voor de techneuten onder ons en verwijst naar de website van Haldex traction:
[www.haldex-traction.com]
Dennis B.
Aandrijftechniek Freelander 2006
Re: Aandrijftechniek Freelander 2006
interessant, hoewel het inderdaad nog even zal duren voordat ik 't multi plate wet clutch system zal doorgronden... eerst de clutch van de BOB maar eens onder handen nemen.
ik vond ook deze quote wel spannend, weet je daar ook meer van?
"chosen by Land Rover to supply AWD systems for 2006 Freelander and possible smaller "Landie" models."
gaat LR een kleine auto a la r*cky, j*mny o.i.d. maken? gaat die dan 'Landie' heten?
gr.
peter
ik vond ook deze quote wel spannend, weet je daar ook meer van?
"chosen by Land Rover to supply AWD systems for 2006 Freelander and possible smaller "Landie" models."
gaat LR een kleine auto a la r*cky, j*mny o.i.d. maken? gaat die dan 'Landie' heten?
gr.
peter
Landie is het koosnaampje voor Land Rovers in het algemeen en naar het schijnt gaat er inderdaad een kleiner model komen.
De nieuwe Freelander zal ook een stukje groter worden dan de huidige om het grote gat naar de Disco3 te vullen, waardoor er onder de Freelander weer ruimte ontstaat.
Dennis B.
De nieuwe Freelander zal ook een stukje groter worden dan de huidige om het grote gat naar de Disco3 te vullen, waardoor er onder de Freelander weer ruimte ontstaat.
Dennis B.
"gaat LR een kleine auto a la r*cky, j*mny o.i.d. maken? gaat die dan 'Landie' heten?"
Zoiets lijkt er wel aan te komen.
Zie:
[www.autoblog.com]
[www.autocar.co.uk]
Hermen
Zoiets lijkt er wel aan te komen.
Zie:
[www.autoblog.com]
[www.autocar.co.uk]
Hermen
hmmm, met hetzelfde onderstel als een focus en s40 kunje er waarschijnlijk harder mee door de bocht dan met alle LR's tot nu toe. maar waarom, het zal wel iets met de markt en verkoopcijfers van pseudo-terreinwagens te maken hebben...
gr.
peter
(iets te rechtlijnig puristisch ingesteld wellicht)
gr.
peter
(iets te rechtlijnig puristisch ingesteld wellicht)
mmm zie nu pas jouw post dennis
zie mijn post van [www.prikpagina.nl]
toch een interesant stukje over de haldex dat ding wordt ook steeds slimmer
zie mijn post van [www.prikpagina.nl]
toch een interesant stukje over de haldex dat ding wordt ook steeds slimmer