update tik in motor, het is goed...mis
update tik in motor, het is goed...mis
Ja ja, een beetje onderhoud doet wonderen, zo ook met kleppen stellen. Wat klepspeling van 0.6 mm en groter al niet kan veroorzaken.
(tenzij iemand een ander idee heeft over de oorzaak, hou me aanbevolen voor ik weer tegen een hoop ellende aan loop)
Gisteren de tuimelaars en stoterstangen maar eens verwijderd (2.25 diesel) zodat ik even in het blok kon kijken.
Blijken alle tuimelaars een duidelijk afdruk te hebben van de klepsteel (niet gemeten, maar zo op het oog zeker een halve mm diep). 5 van de acht klepstelen hebben duidelijk slijtsporen in 1 richting, lang geleden dus dat die nog ronddraaiden in de geleiders.
En inderdaad het stukje messing dat vorige week uit mijn carterpan kwam is uitgebroken uit één van mijn glijschoenen op de nokrollen. (inlaat 2e cylinder). Overal ligt toch wel een zekere mate van gruis (uit de kleppen en tuimelaars?), denk dat het stellen van 2 weken geleden weer een nieuwe slijtage golf veroorzaakt heeft.
Later deze week maar eens de kop eraf halen, maar ik vrees dat ik in ben voor een koprevisie.
Dus als iemand nog een gereviseerde kop voor een 5-maal gelagerde 2.25 heeft liggen. (of een tip kan geven welk adres een goede prijs-kwaliteit verhouding biedt in het branbantse) hou ik me aanbevolen.
Groet, Wilberth
(tenzij iemand een ander idee heeft over de oorzaak, hou me aanbevolen voor ik weer tegen een hoop ellende aan loop)
Gisteren de tuimelaars en stoterstangen maar eens verwijderd (2.25 diesel) zodat ik even in het blok kon kijken.
Blijken alle tuimelaars een duidelijk afdruk te hebben van de klepsteel (niet gemeten, maar zo op het oog zeker een halve mm diep). 5 van de acht klepstelen hebben duidelijk slijtsporen in 1 richting, lang geleden dus dat die nog ronddraaiden in de geleiders.
En inderdaad het stukje messing dat vorige week uit mijn carterpan kwam is uitgebroken uit één van mijn glijschoenen op de nokrollen. (inlaat 2e cylinder). Overal ligt toch wel een zekere mate van gruis (uit de kleppen en tuimelaars?), denk dat het stellen van 2 weken geleden weer een nieuwe slijtage golf veroorzaakt heeft.
Later deze week maar eens de kop eraf halen, maar ik vrees dat ik in ben voor een koprevisie.
Dus als iemand nog een gereviseerde kop voor een 5-maal gelagerde 2.25 heeft liggen. (of een tip kan geven welk adres een goede prijs-kwaliteit verhouding biedt in het branbantse) hou ik me aanbevolen.
Groet, Wilberth
Re: update tik in motor, het is goed...mis
Wilbert,
de koppen van een 3 en 5 x gelagerde zijn hetzelfde.
Slijtsporen en of inslag op de stotersstangen hoeft niet altijd tot schade te leiden.
Beschadigde steelzetels wel, vervangen dus (inclusief de rollen).
Kijk ook de toestand van de klepzetels eens na.
Aad Koene
LR S2a 109" Stawag 2,5 Tdi RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up LHD "Prik-Up"
de koppen van een 3 en 5 x gelagerde zijn hetzelfde.
Slijtsporen en of inslag op de stotersstangen hoeft niet altijd tot schade te leiden.
Beschadigde steelzetels wel, vervangen dus (inclusief de rollen).
Kijk ook de toestand van de klepzetels eens na.
Aad Koene
LR S2a 109" Stawag 2,5 Tdi RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up LHD "Prik-Up"
Re: update tik in motor, het is goed...mis
Hoi Wilberth,
Als één van je nokvolgers het begeven heeft zou ik je nokkenas ook eens zeer grondig gaan inspecteren. 't is maar een idee,
Arnoud
Als één van je nokvolgers het begeven heeft zou ik je nokkenas ook eens zeer grondig gaan inspecteren. 't is maar een idee,
Arnoud
Re: update tik in motor, het is goed...mis
Is het enigszins te doen om de nokkenas te trekken met het blok nog in de wagen? Ik ga er eigenlijk vanuit dat ik een stuk visuele inspectie kan doen terwijl hij in de wagen zit, maar hoe zit dat met evt. vervangen.
Groet, Wilberth
Groet, Wilberth
Re: update tik in motor, het is goed...mis
Wilberth,
Moet te doen zijn. Kop lichten, nokvolgers er uit vissen, distributiedeksel demonteren, zijdeksels demonteren, ketting en tandwiel demonteren en opsluitplaat demonteren. M.a.w. je hele blok m.u.v. krukas, zuigers en drijfstangen strippen.
Vervolgens kan je de nokkenas er naar voren uit trekken terwijl je hem via de zijdeksels over de lagers geleidt. Dit laatste moet met de nodige voorzichtigheid gebeuren omdat je met de nokken makkelijk de lagers beschadigt.
In principe hoeft je motor er dus niet uit.
Succes,
Niels
Moet te doen zijn. Kop lichten, nokvolgers er uit vissen, distributiedeksel demonteren, zijdeksels demonteren, ketting en tandwiel demonteren en opsluitplaat demonteren. M.a.w. je hele blok m.u.v. krukas, zuigers en drijfstangen strippen.
Vervolgens kan je de nokkenas er naar voren uit trekken terwijl je hem via de zijdeksels over de lagers geleidt. Dit laatste moet met de nodige voorzichtigheid gebeuren omdat je met de nokken makkelijk de lagers beschadigt.
In principe hoeft je motor er dus niet uit.
Succes,
Niels
Re: update tik in motor, het is goed...mis
Waarom begin ik nu ineens toch te hopen dat het met die nokkenas wel mee valt 
Nou ja, vandaag of morgen weten we meer.
Groet, Wilberth

Nou ja, vandaag of morgen weten we meer.
Groet, Wilberth
Re: update tik in motor, het is goed...mis
van de nokkenas zijn de loopvlakken prima te controleren als je de rollen, volgers en geleiders eruit hebt (kop eraf)
grtz,
Yuri
SIII 109D
grtz,
Yuri
SIII 109D
Re: update tik in motor, het is goed...mis
voordat je alles uit elkaar haalt kan je beter eerst de oorzaak van de slijtage opzoeken.
zet de stotter stangen eerst maar terug en laat de motor lopen zonder kleppen deksel en kijk of er wel olie uit de tuimelaars komt(waarschijnlijk niet)
sucses
Cees Spithoven
zet de stotter stangen eerst maar terug en laat de motor lopen zonder kleppen deksel en kijk of er wel olie uit de tuimelaars komt(waarschijnlijk niet)
sucses
Cees Spithoven