OT maar niet helemaal, lassen subframe + update van Santa
OT maar niet helemaal, lassen subframe + update van Santa
Wie weet of je mag lassen aan een subframe van een volvo 440.
Bij mijn broer zit een gaatje van ong. een euro muntstuk. Volgens de keurmeester APK afkeur. Is dit echt zo, auto is verder uitstekend.
Met Santa gaat het steeds beter, hebben al weer stukkies gereden na alle problemen met ratels en kreunen uit de bakken / koppeling. Alles bleek veroorzaakt te worden door een lekke keerring van de tussenbak naar de achteras. Op een gegeven moment veel geratel uit het vooronder net na de Prikkersdag.
In eerste instantie werd gedacht aan druklager / top lager.
Door even gebrek aan tijd / geld gweacht met sleutelen en op een zekere dag de moed verzameld. Ik begon met aftappen van de tussen bak en wat denk je GEEN olie. Ik hou deze altijd goed bij maar dit was weel heel raar. Heeft ook nooit olie onder gelegen.
Bij vullen had geen zin liep er net zo hard weer uit. Keerring vervangen en gelijk handrem op orde gemaakt, zat 1 schoen een beetje vast.Alles weer gemonteerd en lekten nu nog een beetje maar het geratel van
Bij mijn broer zit een gaatje van ong. een euro muntstuk. Volgens de keurmeester APK afkeur. Is dit echt zo, auto is verder uitstekend.
Met Santa gaat het steeds beter, hebben al weer stukkies gereden na alle problemen met ratels en kreunen uit de bakken / koppeling. Alles bleek veroorzaakt te worden door een lekke keerring van de tussenbak naar de achteras. Op een gegeven moment veel geratel uit het vooronder net na de Prikkersdag.
In eerste instantie werd gedacht aan druklager / top lager.
Door even gebrek aan tijd / geld gweacht met sleutelen en op een zekere dag de moed verzameld. Ik begon met aftappen van de tussen bak en wat denk je GEEN olie. Ik hou deze altijd goed bij maar dit was weel heel raar. Heeft ook nooit olie onder gelegen.
Bij vullen had geen zin liep er net zo hard weer uit. Keerring vervangen en gelijk handrem op orde gemaakt, zat 1 schoen een beetje vast.Alles weer gemonteerd en lekten nu nog een beetje maar het geratel van
Re: OT maar niet helemaal, lassen subframe + update van Santa
( gaat hier weer verder )
vanuit de bakken was verdwenen. Heb nu iets dikkere olie in de tussenbak ( truukje wat wij bij reduceerkasten gebruiken ) en ben nu nagenoeg lekvrij. Binnekort nogeens proberen helemaal lekvrij te krijgen.
Was natuurlijk een flinke fout om er vanuit te gaan dat het oliepeil OK was, ook al controleer je dat heel vaak, kan je toch voor verassingen komen te staan. Maar wie verwacht dat er in 1keer alle olie uit de tussenbak loopt. Ik denk zelf aan het feit dat de ene handrem behoorlijk vastzat en de as naar beneden heeft gedrukt en daar door alles is verdwenen maar een echte oorzaak hebik nog niet.
Voorlopig kunnnen we weer genieten, bedankt voor de tips.
vanuit de bakken was verdwenen. Heb nu iets dikkere olie in de tussenbak ( truukje wat wij bij reduceerkasten gebruiken ) en ben nu nagenoeg lekvrij. Binnekort nogeens proberen helemaal lekvrij te krijgen.
Was natuurlijk een flinke fout om er vanuit te gaan dat het oliepeil OK was, ook al controleer je dat heel vaak, kan je toch voor verassingen komen te staan. Maar wie verwacht dat er in 1keer alle olie uit de tussenbak loopt. Ik denk zelf aan het feit dat de ene handrem behoorlijk vastzat en de as naar beneden heeft gedrukt en daar door alles is verdwenen maar een echte oorzaak hebik nog niet.
Voorlopig kunnnen we weer genieten, bedankt voor de tips.
Re: OT maar niet helemaal, lassen subframe + update van Santa
Hoi
Volgens mij mag je aan het subframe gewoon lassen, aan draagarmen mag het soms niet. maar een gaatje van een euro muntstukmag volgens mij echt geen afkeur zijn. Laat de keurmeenster maar ens ET waardes uitrekenen. is een heel ingewikkeld verhaal maar houd in dat van een deel van de auto niet meer als 1/3 of 1/4 (bij belangrijke delen) weg mag zijn dat wil wel zeggen dat de boel opgedeeld is in kleine stukjes maar een gat ter grote van een euro lijkt mij geen probleem (maar ik kan ernaast zitten)
groet Frank
Volgens mij mag je aan het subframe gewoon lassen, aan draagarmen mag het soms niet. maar een gaatje van een euro muntstukmag volgens mij echt geen afkeur zijn. Laat de keurmeenster maar ens ET waardes uitrekenen. is een heel ingewikkeld verhaal maar houd in dat van een deel van de auto niet meer als 1/3 of 1/4 (bij belangrijke delen) weg mag zijn dat wil wel zeggen dat de boel opgedeeld is in kleine stukjes maar een gat ter grote van een euro lijkt mij geen probleem (maar ik kan ernaast zitten)
groet Frank
Re: OT maar niet helemaal, lassen subframe + update van Santa
goeie lasser last door en door.....zo kan je de bewerking wegwerken zonder dat het zichtbaar is...maar nagenoewg net zo sterk....
Re: OT maar niet helemaal, lassen subframe + update van Santa
Frank,
het subframe is een onderdeel van het chassis dan wel van de coconconstructie die een los chassis vervangt.
Hier mag geen enkele roestschade aanwezig zijn.
Ook uitgeroeste originele gaten zijn uit den boze.
Lassen mag inderdaad wel, dus gewoon te repareren.
Aad Koene
LR S2a 109" Stawag 2,5 Tdi RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up LHD "Prik-Up"
het subframe is een onderdeel van het chassis dan wel van de coconconstructie die een los chassis vervangt.
Hier mag geen enkele roestschade aanwezig zijn.
Ook uitgeroeste originele gaten zijn uit den boze.
Lassen mag inderdaad wel, dus gewoon te repareren.
Aad Koene
LR S2a 109" Stawag 2,5 Tdi RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up LHD "Prik-Up"
Re: OT maar niet helemaal, lassen subframe + update van Santa
Hoi Aad,
puur voor de discussie, ik wil je niet aanvallen. Maar aan een chassis mag roestschade zitten, mijn keurmeenster gaat dan altijd met die et waardes aan de gang. Dus ik blijf erbij dat het mag, als een subframe net zo behandeld word als het chassis van de lr, als er staat dat roestschade aan subframes niet mag heb je natuurlijk gelijk. heb je het artikel er ook bij?
groet frankj
puur voor de discussie, ik wil je niet aanvallen. Maar aan een chassis mag roestschade zitten, mijn keurmeenster gaat dan altijd met die et waardes aan de gang. Dus ik blijf erbij dat het mag, als een subframe net zo behandeld word als het chassis van de lr, als er staat dat roestschade aan subframes niet mag heb je natuurlijk gelijk. heb je het artikel er ook bij?
groet frankj