ontsteking

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Roy109V8

ontsteking

Bericht door Roy109V8 »

De heren van ET Coevorden blijven maar zeggen dat ik de puntjes van onze 109 V8 (LPG) moet vervangen door zelf op te bouwen electronische ontsteking. Ondanks alles nalopen, echter nog geen boufiekabels met koperen kern gemonteerd!, en vervanging startmotor, bobine etc. start onze land Rover na verloop van tijd slecht. Wie heeft ervaring met dit type ontsteking en het inbouwen?
Groet, Roy
Taz

Re: ontsteking

Bericht door Taz »

Ik heb er electronische ontsteking in zitten compleet met module uit een RR V8
een iets nieuwer type.
Dit pas gewoon en doet het dan veel beter, het afstellen is zorgen dat de rotor op de zelfde plaats komt te staan als bij de verdeler die je er uit trekt, daarna starten en met de time lamp op tijd zetten.
Het is even zoeken naar de goede verdeler want de oliepomp word ook aangedreven
en dat kan een andere aansluiting zijn ( strip of sleuf ).
Daarna loopt hij prima

m.vr.gr. Anno
Dennis101

Re: ontsteking

Bericht door Dennis101 »

Als de auto verder goed loopt, maar alleen moeilijk aanslaat zou het kunnen zijn dat de voorschakelweerstand van de bobine tijdens het starten niet wordt overbrugd. Meet eens de spanning tussen massa en de + aansluiting van de bobine. Als het goed is zou je tijdens starten de accuspanning moeten meten (in elk geval meer als 9 volt). Uiteraard zal door de startmotor de spanning een stukje dalen.
Als je geen accuspanning meet, maar een spanning van minder als 9 volt dan lijkt het erop dat de weerstand niet overbrugd wordt.

Een paar weken terug heb ik Arjan Wilbie geholpen om een Pertronix electronische unit in te bouwen. Dit systeem wordt in plaats van de contactpunten ingebouwd in de originele verdeler. De ombouw is eenvoudig en zou je zelfs kunnen doen zonder de verdeler te verwijderen.
Arjan had ervoor gekozen om gelijk ook een Pertronix "flamethrower" bobine te gebruiken.

Dennis B.
Plaats reactie