heb ik daat weer,druppende rode olie uit versnellingsbak !!!

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
ernst-jan & moose130"

heb ik daat weer,druppende rode olie uit versnellingsbak !!!

Bericht door ernst-jan & moose130" »

het gaat om een def.300tdi uit 96`
het onderwerp zegt het al,in een van de schoefdraad gaatjes aan de onderkant van (ik denk)de versnellingsbak,(pas nieuw geplaatst en nu nog het schoonst) drupte gisteren halverwege de terug reis van uit trier een rood achtige olie.
ondertussen was heel de onderkant en achterkand al besmeurd door dit goedje.
als nood heb ik een van de weinige boutjes wat ik heel toevallig nog in mijn gereedschapskist had met de goede schoefdraad-spoed er in kunnen draaien.
nu is de vraag wat voor olie is het en hoeveel liter gaat er in en hoort onderin een boutje??
helaas heb ik geen foto.
maar om de seconde drupte er wat uit.
graag je reactie
Frank RRV8 Eend merc 220D'73

Re: heb ik daat weer,druppende rode olie uit versnellingsbak !!!

Bericht door Frank RRV8 Eend merc 220D'73 »

Hoi

Is dit je z.g. waad plug, zit in je bak maar heel dicht bij je motorblok? dan moet je de bout er heel snel uithalen, de oile komt je nog steeds uit je blok/bak maar blijft nu in een ruimte met je koppeling, dit is natuurlijk erg slecht. als dit zo is klijkt het op een lekke keerring van de prise as van je bak en is er iets mis gegaan met het plaatsen van je (nieuwe?) bak.

groet frank
Marco D90

Bericht door Marco D90 »

Frank heeft gelijk.... en het gaat idd om je versnellingsbakolie Hoeveel er in gaat is een beetje afhankelijk van het typebak, meestal gaat het om niet al te veel olie.
De hoeveellheden kun je van je prikkers cd's of uit je werkplaatshandboek halen

Wel HEEL snel repareren, Een andere bak is geen goedkoop geintje

groeten Marco D90
roald

Bericht door roald »

al het een klein boutje is M6 ofzoiets kan het geen kwaad maar net zoals marcod90 schrijft als het je waadplug is moet je die er weer uitdraaien of elke paar honderd km aftappen.
die rode olie is "automatenbakolie" ATF3 geen 4 er in doen want dat vinden je synchormesh ringen niet fijn er gaat iets van een liter of 3>4 in een bak (tot vulplug nivieua)
Plaats reactie