Wie kan mij aub helpen,
Ik heb een nieuwe ontsteking (huis met alles erop en eraan) gekocht en net geinstalleerd. Nu ben ik onzeker over het aansluiten van de bougiekabels op de verdeler. Ik weet de volgorde 1-3-4-2, maar niet op welke positie ik kabel 1 (en volgend moet aansluiten). Of maakt dit niets uit??
Groeten
peter
aansluiten bougies
Re: aansluiten bougies
Hoi Peter,
De positie van kabel 1 maakt wel degelijk uit. Je kan als volgt te werk gaan:
- Draai alle bougies eruit
- Houd je duim op bougiegat van cilinder 1
- Laat iemand anders de krukas draaien totdat je met je duim voelt dat je in de compressieslag zit (druk)
- Kijk nu waar het rotortje van je verdeler staat. Op het dichtstbijzijnde puntje moet je de bougiekabel naar cilinder 1 aansluiten.
- Kijk nu naar de draairichting van de rotor en sluit de overige kabels aan volgens 1-3-4-2
Zo moet het lukken volgens mij.
Vergeet je niet het contactpuntje op af te stellen en je ontsteking op tijd te zetten nadat je alles aangesloten hebt?
Succes en groeten,
Pieter Baart
De positie van kabel 1 maakt wel degelijk uit. Je kan als volgt te werk gaan:
- Draai alle bougies eruit
- Houd je duim op bougiegat van cilinder 1
- Laat iemand anders de krukas draaien totdat je met je duim voelt dat je in de compressieslag zit (druk)
- Kijk nu waar het rotortje van je verdeler staat. Op het dichtstbijzijnde puntje moet je de bougiekabel naar cilinder 1 aansluiten.
- Kijk nu naar de draairichting van de rotor en sluit de overige kabels aan volgens 1-3-4-2
Zo moet het lukken volgens mij.
Vergeet je niet het contactpuntje op af te stellen en je ontsteking op tijd te zetten nadat je alles aangesloten hebt?
Succes en groeten,
Pieter Baart
Re: aansluiten bougies
Dit maakt zeker wel uit.
Als je bij het rechter voorscherm staat en je kijk naar de verdelerkap dan zit de 1e silinder op ca. 1 uur.
De draairichting is tegen de klok in dus:
3e cilinder 10 uur
4e cilinder 7 uur
2e cilinder 4 uur
Met groet, hendrik "Blue-Box"
Als je bij het rechter voorscherm staat en je kijk naar de verdelerkap dan zit de 1e silinder op ca. 1 uur.
De draairichting is tegen de klok in dus:
3e cilinder 10 uur
4e cilinder 7 uur
2e cilinder 4 uur
Met groet, hendrik "Blue-Box"