roestplekken td5 uit 1999

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
billy

roestplekken td5 uit 1999

Bericht door billy »

Ik heb een landrover met het bouwjaar 1999, die al aardig wat roestplekken begint te vertonen. Bij de achterdeur en bij het voorraam.

Zoals ik van meerdere laro rijders hebben gehoord is dit een euvel van dit type auto.
Mijn dealer heeft na jaren lang besloten, om mij een vergoeding van 25% van de herstelkosten te vergoeden. Dit omdat mijn auto door gegronde redenen niet bij deze dealer in onderhoud is geweest.

Moet ik dit accepteren, het is een constructiefout, meerdere eigenaren hebben hetzelfde en hebben inmiddels een nieuwe deur etc. gekregen.

Ik ben voornemen om de fabriek in Engeland aan te schrijven, zou dat een oplossing kunnen zijn?

Wie kan mij adviseren.

ps de dealer gaat gewoon wat licht werk verrichten en gaat er niet eens vanuit om een nieuwe achterdeur er in te hangen. Wat wel bij diverse eigenaren is gebeurt.
Billy

Re: roestplekken td5 uit 1999

Bericht door Billy »

Billy,

Ik kan het misschien verkeerd begrepen hebben maar zoals ik het lees lijkt het erop dat de dealer je een vorm van coulance geeft.

Volgens mij heb je formeel geen recht op aanspraak op garantie omdat de wagen niet bij de officiele kanalen in onderhoud geweest is (ongeacht om welke reden dat is). Dat de dealer je desondanks toch probeert te helpen is, denk ik, niet verkeerd. Over het vergoedingspercentage kun je natuurlijk van mening verschillen...

De fabriek aanschrijven zal je denk ik niet veel verder helpen, ik gok namelijk dat die je primair naar de Nederlandse importeur zal verwijzen want dat is jouw aanspreekpunt voor garantievragen. Daarnaast heeft de fabriek weinig op met de individuele klanten dus alleen daarom denk ik dat die optie redelijk kansloos is.

De reden van "bij andere eigenaren is de deur o.i.d. ook vervangen" kun je niet hard maken omdat je niet zeker kan weten of de omstandigheden vergelijkbaar zijn.
Wellicht wordt je ook nog wel "om de oren geslagen" met het feit dat je niet meteen bij het constateren van het euvel naar een/de dealer gekomen bent. Door het doorrijden met de roest is er vervolgschade ontstaan (de roest is immers erger geworden) en voor die vervolgschade heb je naar alle waarschijnlijkheid geen recht op vergoeding. De dealer kan namelijk zomaar zeggen dat hij de roest (als je eerder langsgekomen was) beter had kunnen behandelen en dat hij een en ander niet had hoeven vervangen.

Mvrgr, Hugo
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Zolang de jaarlijkse controles zijn uitgevoerd en aangetekend in het onderhoudsboekje kun je volledig aanspraak maken op de garantie.
Als dat niet gebeurt is zal het een stuk lastiger worden, omdat de dealers bij het ontbreken van de controles de eventuele schades niet in een vroegtijdig stadium hebben kunnen herstellen.
Dit geldt trouwens voor alle automerken.

Dennis B.
fred101

Bericht door fred101 »

die van mijn vrouw is van 99 en die kreeg toen we hem vorig jaar kochten van de dealer een nieuwe achterdeur. De oude was nog rotter dan die van hobbel (maar die is 35 jaar oud). Verder heb ik de achterbalk al gelakt en ontroest.

fred101
Marco D90

Bericht door Marco D90 »

het lijkt bijna op een landrover :-) roest hoort er gewoon een beetje bij...
Kees

Bericht door Kees »

Ik heb hier nu een aantal heel jonge disco's gesloopt, en dan sta je bijna met tranen in je ogen. een 2004 met flinke roestige plekken in het chassis, een 2003 idem dito, ook de deuren aan de binnenkanten vertonen nog al wat roest, dan vraag ik me af, is dit nu een landrover anno 2000. gewoon te triest voor woorden.
Maar even over je probleem met de garantie, iik weet dat bij de belangen organisatie RAi het 1 en ander omtrend garanties vast is gelegd, vroeger was altijd de fabrikant aansprakelijk, sinds een aantal jaar is nu de verkopende partij aansprakelijk, die het weer bij de fabrikant moet declareren. Dus als het echt een constructie fout is, zou je volgens mij aanspraak moeten kunnen maken op de garantie.
Informeer maar eens bij RAI afdeling automobiel.

succes Kees,
unnuh mocht je nog een portiertje nodig hebben, heb er nog wel liggen type 2, alleen geen achterdeur
Puffino

Bericht door Puffino »

Roest is niet altijd roest.

We zijn gewend bij roest te denken aan de roest die optreedt bij oude auto's, meestal aan de buitenkant. Ontstaan op rotte plekken in de lak.

Bij Land Rover zal dat echter NOOIT ontstaan, omdat ie van aluminium is, althans, de buitenkant. Er onder, en ook op de plekken waar het aluminium zelf niet stevig genoeg is, wordt ijzer ter versteviging gebruikt. Dit is een deel van de oorzaak van Land Rover roest. Voor de carosserie zijde dan, voor het chassis is dat niet zo, dat laat ik even.

Ijzer en aluminium bij elkaar, met water tussen: het "accu effect" treedt op, een zacht en een hard metaal met water als katalysator-transporteur. Zo lost de auto zichzelf op. Alleen maar water is nodig, en ons land is vochtig genoeg, dus met condens gaat het hard.

Enige oplossing die ik kan bedenken is de hele auto, alles wat van ijzer is, te beschermen tegen contact met water. De middeltjes daarvoor wil ik even buiten beschouwing laten, dat is een heel andere discussie en het forum staat er vol mee.

Maar of je dat nu accuut verder helpt, wellicht wel op de langere termijn.

Sander 110 "<a href="[www.runde.nl];

110 ex-Mariniers 1989 2.5D n/a <a href="[www.runde.nl] src="[www.runde.nl];
RoLandrover

Bericht door RoLandrover »

jahaah

daarom moet je het ook Bij werken
Plaats reactie