koppeling recht monteren

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Menno SIII88&Stageone

koppeling recht monteren

Bericht door Menno SIII88&Stageone »

het eerste probleem van mijn toyotadiesel doet zich nu aan
ik wil straks mijn motor inbouwen maar toen ik de oude drukgroep demonteerde kwam ik erachter dat de drukgroep scheef heeft gezeten omdat de vingers aan de ene kant meer waren ingedrukt dan de andere.
hij was ook niet echt profesioneel gemonteerd er waren kleine staafjes met rvs electrode op het vliegwiel gelast maar de buitenkant van de druk groep tegen aan lag en verder waren er een aantal gaten geboord waar hij mee vast zat
dus er waren niets geen echte paspennen

hoe kan ik nu zorgen dat de drukgroep precies netjes past?
ik heb nu wel een oude preaseas die redelijk lang is.

moet ik die staafjes er allemaal afslijpen preaseas erin en gewoon met een schuifmaat meten totdat hij recht zit?

ze experts zeggen dat ik hem in de draaibank moet spannen en een kamer erin moet draaien maar daar heb ik nu weinig zin en tijd voor

tips?
Henk Geerlings

Re: koppeling recht monteren

Bericht door Henk Geerlings »

Hoi Menno,

Het luistert erg nauw want een halve milimeter ernaast (scheef) kan al een behoorlijke trilling veroorzaken. Daar kunnen de lagers en oliekeringen slecht tegen zodat je redelijk vaak deze zal moeten vervangen! Ook het rijden word een stuk minder want trilling is ook vaak herrie. Beter nu de tijd ervoor nemen dan later het over te moeten doen.

Groeten Henk
Menno SIII88&Stageone

Bericht door Menno SIII88&Stageone »

ik heb besloten om het complete vliegwiel en drukgroep naar een bedrijf in lochem te brengen namelijk
stemin aandrijftechniek.
daar hebben we zeer veel ervaring met het ombouwen van scania motoren in maismolens enzo en daar maken ze dan een flexible koppelingen op een bestaand vliegwiel dus ik denk dat ze dit ook wel kunnen.
Marc van Aperen

Bericht door Marc van Aperen »

Doe nu maar gewoon wat Gijs zegt, kamer erin draaien en vastzetten op nieuwe gaten en paspennen.

Gr.

Marc
Plaats reactie