startrelais wel of niet

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
menno SIII88 & Stageone

startrelais wel of niet

Bericht door menno SIII88 & Stageone »

wanneer weet ik of je een startmotor moet starten met een relais.
mijn SIII had gewoon een witte draad die stuurstroom gaf aan de startmotor.

maar de toyota startmotor weet ik het niet als ik er stroom opzet en doorverbind op de bankschroef doet hij het wel gewoon.
maar op de vorige auto zat wel een startrelais hoe weet ik het nu zeker?
wilberthje

Re: startrelais wel of niet

Bericht door wilberthje »

Startstroom wordt altijd met een relais geschakeld.

Alleen bij veel startmotoren zit dit relais vast op de startmotor en loop er dus gewoon een dunne draad van het contactslot naar de startmotor. Als je echter de startmotor zelf bekijkt zul je zien dat er ook dikke kabel rechtstreeks vanaf de + van de accu komt.

Een apart relais als er een relais op de start motor zit is dus eigenlijk niet nodig.

Zit er geen relais op de startmotor en schakel je dus echt de startstroom (er loopt dan dus geen kabel vanaf de + van de accu naar de start motor, maar alleen de draad die je schakeld), dan zal er wel een apart relais nodig zijn.

hope this helps..

Groet, Wilberth
menno SIII88 & Stageone

er zit gewoon een hele dikke bout op de startmotor waarop de + gemonteerd kan worden dus neem ik aan dat hij zo kan en wil starten.

bedankt gr menno
wilberthje

Bericht door wilberthje »

Dan heb je waarschijnlijk geen relais op de startmotor zitten. Anders had je namelijk 2 aansluitingen moeten hebben. een hele dikke + en een lichtere voor de stuurstroom.
(meestal herken je het relais ook wel, is duidelijk aanwezig als aparte unit buiten op de start motor, als er niks opzit dat onmiddelijk aan een zwaar relais doet denken, dan ziet hij er waarschijnlijk niet)

Zoals ik het nu beluister heb je dus een extern relais nodig. (zoals op de vorige wagen, waar de motor uit komt?)

Een fotootje zou helpen om zekerheid te kunnen geven.

Groet, Wilberth
menno SIII88 & Stageone

kan ik vanavond wel effe op de site zetten maar er zit een grote moer voor de + en een grote voor de - en een kleine amp stekker dus dan zit er toch wel een relais op?
Serious IIa

Bericht door Serious IIa »

Foto's Menno dan kunnen we het je vertellen

Cheers Bowy
menno SIII88 & Stageone

ja ik zit op mijn werk vanavond ben ik pas thuis maar ik heb nergens ruimte op het net maar ik mail ze wel naar iemand
Gerben tB

foto's

Bericht door Gerben tB »

mail ze mij maar
Marc van Aperen

Bericht door Marc van Aperen »

Mail anders maar even hierheen.

Gr.

Marc
Plaats reactie