versnelling stuk (?) (in Afrika)

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Petra en René

versnelling stuk (?) (in Afrika)

Bericht door Petra en René »

Bij het afdalen van een zeer steile helling in de eerste versnelling lage gearing is iets stuk gegaan aan onze landrover defender 110, 2.5 Diesel, bj 1986. Rijden in de normale versnelling lukt niet meer (dwz hoge en lage gearing), bij het laten opkomen van de koppeling in de eerste,2e,3e,4e, 5e en achteruit versnelling gaat alleen de voorste kardanas (?) wel (rammelend) draaien maar de auto blijft stilstaan. Alleen met de diff.lock aan komt de auto nog vooruit. Ik heb wel het idee dat alleen de achterwielen worden aangedreven. Inmiddels hebben we ca. 150 km gereden met 30 a 40 km per uur (tot 3e versnelling gebruikt) met het diff lock dus aan. Weet iemand wat het probleem kan zijn en hoe dit te verhelpen is?
Bij voorbaat dank voor reacties.
Groeten,
Petra en René
janzzen

Re: versnelling stuk (?) (in Afrika)

Bericht door janzzen »

steekas denk ik
janzzen
Petra en René

Re: versnelling stuk (?) (in Afrika)

Bericht door Petra en René »

Bedankt voor de reactie. Weet je toevallig de engelse en evt. franse vertaling van steekas?
BVD
pjotr

Re: versnelling stuk (?) (in Afrika)

Bericht door pjotr »

In het engels is het een "half shaft" let wel op dat de linker en rechter verschillende lengtes hebben.

succes, Pieter
JW

Re: versnelling stuk (?) (in Afrika)

Bericht door JW »

Moete we ff met zijn alle komen kijken

Maar idd klink als steekas.

Suk6 aldaar

JW
Jan Schober

Re: versnelling stuk (?) (in Afrika)

Bericht door Jan Schober »

Het is niet je versnelling.

er is inderdaad iets gebroken in de voorste aandrijflijn
waarschijnlijk een steek-as (half shaft), maar homokineet (CV joint) of differentieel kan ook.

Is goed zelf te repareren.

bij het bestellen van het nieuwe onderdeel vooral goed het aantal splines (tanden op de as) doorgeven, dit wisselt nog al per type.

garage doet er ongeveer 0,5 - 1,5 uur over denk ik.

Jan Schober
AadG

Re: versnelling stuk (?) (in Afrika)

Bericht door AadG »

ervaring Jan ??
Jan Schober

Re: versnelling stuk (?) (in Afrika)

Bericht door Jan Schober »

ja, ook in steekassen, differentieels en cardanassen trouwens
janzzen

Re: versnelling stuk (?) (in Afrika)

Bericht door janzzen »

kwestie van ff goed zoeken zodat je niet de verkeerde delen gaat vervangen om na reparatie blij weg te willen rijden........ afijn vul zelf maar in,

heel veel suc6 ermee!
laat even weten waar juiie zitten, lijkt me wel leuk om wat meer te horen van wat en hoe (als jullie er aan toe komen)
janzzen
Puffino

Re: versnelling stuk (?) (in Afrika)

Bericht door Puffino »

Waar het probleem zit? Het zwakste punt is waarschijnlijk kapot: de steekas. Hoe check je dat? Logisch nadenken, ik hoop dat ik logisch ben en dingen opschrijf die kloppen, het geeft je in elk geval een kapstok tot de verdere "diagnose":
Onder de auto liggend eens proberen een draai te geven aan de cardanas terwijl je EEN wiel op de krik zet, en de tussenbak in zijn vrij. Kraakt er dan ook wat? Draaien de wielen (voor en achterwielen apart van elkaar meten, alle vier een keertje apart opkrikken!) dan gewoon mee, zonder morren? Kun je het wiel tegenhouden, en toch de cardanas draaien? Je doet dit dus wiel voor wiel, kost even maar is wel de beste methode, gok ik. Dat is (denk ik) de methode om uit te vinden of het ergens tussen cardanas en wiel zit. Waarschijnlijk vind je met deze methode wel een wiel (of meer, maar ik denk een van de voorwielen) die je niet goed kunt "aandrijven" op deze manier.

ALS er dan blijkt dat:
- EEN wiel niet meedraait/kraakt en los zit van de cardanas, zeg maar, dan is DUS de lijn vanaf diff naar wiel stuk. Deel van het diff, steekas of evt. cvjoint.
- TWEE wielen niet meedraaien/kraken, en deze wielen zitten beiden voor of beiden achter, dan is waarschijnlijk de lijn van cardanas naar diff stuk. En dus de aanhechting van cardanas op diff (heet dat niet kroonwiel?).
- ALLE wiele gewoon meedraaien... arme tussenbak.
- Ander opties? Tja, ik gok van niet, ligt niet voor de hand.

Ik denk dat je met deze logica een eind moet kunnen komen, het verhaal is niet compleet, maar geeft vast wel enig houvast om logisch te zoeken naar de oorzaak. Succes, daar in Afrika!

Sander 110 "Snorkel"
Jan Schober

Re: versnelling stuk (?) (in Afrika)

Bericht door Jan Schober »

bij een gebroken steekas draaien geen van beide wielen rond.

je kunt van de buitenkant niet zien wat er stuk is, hooguit kun je het horen.

voor of achter is natuurlijk wel te bepalen

Jan Schober
Puffino

Re: versnelling stuk (?) (in Afrika)

Bericht door Puffino »

Dan mag je me die een keer uitleggen... Snap ik de clou ervan niet?

Sander 110 "Snorkel" die geen steekassen moet breken want ze dan misschien niet eens kan vinden. ;-)
Jan Schober

Re: versnelling stuk (?) (in Afrika)

Bericht door Jan Schober »

het diff gooit roet in het eten.

stel: rechter steekas is stuk en je krikt links op, dan zorgt het diff er voor dat alleen rechts wordt aangedreven als je aan de cardan-as draait, want die draait het makkelijkst. de steekas drijft immers niets meer aan.

een netjes afgebroken steekas hoor je niet kraken, en als je al 150 km hebt gereden mag je er vanuit gaan dat het wel netjes geworden is
door rijden met een kapotte steekas kan meestal wel, met een kapot diff of cv-joint is het sterk af te raden.

een defect diff, kan vast slaan en je bak slopen, een defect cv kan je stuurwerking blokeren, wat ook erg vervelend kan zijn. als je het niet weet, kan je of de gok wagen (9 van de 10 keer is het je steekas) of de cardanas en de mee-nemers verwijderen.
(bij een achteras is het een anderverhaal, die kan je erg makkelijk controleren omdat je daar zo de steekas er uit kunt trekken, das ook te doen met alleen sleuteltje 13 in de sahara)

Groeten Jan
Plaats reactie