ontstekings brainwave
ontstekings brainwave
loop al heel lang met het idee een electronische ontsteking te bouwen. Probleem is echter dat de puntjes vervangen vrij simpel is dmv opto-couplers of hallsensors en een klein schakelingetje maar dat onze oude beestjes eigenlijk een andere vervroeging nodig hebben. Een benzine 2,25 liter heeft 27 graden bij 3270 rpm nodig (43 met vaccuum) volgens de rollenbank. Door de mechanische vervroeging kom je dan op 6 graden NBDP uit wat het starten koud heel makkelijk maakt maar warm wat lastiger.
Als ik het goed uitgerekend heb zou dat bij 800 rpm 6 graden VBDP moeten zijn.(zonder vaccuum vervroeging) en 10 met vaccuum aan.
Als je echter je mechanische vervroeger wil vervangen dan heb ik het probleem dat je een puls wel kunt verlaten maar niet vervroegen denk ik.
ofwel, de schakeling onderbreekt, de spanning over de bobine valt weg en hij geeft een inductie spanning. Dat betekent denk ik dat het schakelpunt op de max vervroeging moet liggen wat je dan via een liniare of programmeerbare timer moet worden vertraagd. En dan moet er dus ook een toerental gemeten worden (waarschijnlijk via de zelfde signaalgever)
nog een idee: de verdeelkap vervangen door 4 bobines ?
en ja ik weet dat je het zo kunt kopen maar het is meer de lol van het bedenken en maar de vraag of ik het ook ooit echt bouw.
fred101
Als ik het goed uitgerekend heb zou dat bij 800 rpm 6 graden VBDP moeten zijn.(zonder vaccuum vervroeging) en 10 met vaccuum aan.
Als je echter je mechanische vervroeger wil vervangen dan heb ik het probleem dat je een puls wel kunt verlaten maar niet vervroegen denk ik.
ofwel, de schakeling onderbreekt, de spanning over de bobine valt weg en hij geeft een inductie spanning. Dat betekent denk ik dat het schakelpunt op de max vervroeging moet liggen wat je dan via een liniare of programmeerbare timer moet worden vertraagd. En dan moet er dus ook een toerental gemeten worden (waarschijnlijk via de zelfde signaalgever)
nog een idee: de verdeelkap vervangen door 4 bobines ?
en ja ik weet dat je het zo kunt kopen maar het is meer de lol van het bedenken en maar de vraag of ik het ook ooit echt bouw.
fred101
Re: ontstekings brainwave
2 bobines zijn voldoende, dan vonken elke keer 2 bougies, waarbij 1 cylinder geen vulling (uitlaatslag) heeft en daar gebeurd dus niks. De mazda mx5 van mijn pa heeft zo´n zijsteem. ook mijn eend heeft geen verdeelerkap, de bougies vonken daar gewoon 1 keer loos.
groet Frank
groet Frank
dat zijn ook 4 bobines alleen per twee in een huis.
iedee is wel wat ik bedoel. Een 4 cilinder motorfiets werkt ook zo.
fred101
iedee is wel wat ik bedoel. Een 4 cilinder motorfiets werkt ook zo.
fred101
Klopt:
Dat is Semi-Sequentiele ontsteking. Daar werken zeer zeer veel auto's mee. Vrijwel alle motor-management van de Euro-3 norm werken hier nog mee.
Eén bobine blok met 2 bobines erin: "vonken" op 2 cilinder gelijkertijd. De ene in de arbeidslag en andere in de uitlaatslag. Dus gewoon 2 enkele bobines moet kunnen.
Ruben met één enkele bobine voor 8 cilinders
Dat is Semi-Sequentiele ontsteking. Daar werken zeer zeer veel auto's mee. Vrijwel alle motor-management van de Euro-3 norm werken hier nog mee.
Eén bobine blok met 2 bobines erin: "vonken" op 2 cilinder gelijkertijd. De ene in de arbeidslag en andere in de uitlaatslag. Dus gewoon 2 enkele bobines moet kunnen.
Ruben met één enkele bobine voor 8 cilinders
leek me namelijk het voordeel hebben dat er niet een stuk vonk verloren gaat in je verdeelkap. Lijkt me wel stoer 8 bobines op een rij in mijn 101.
fred101
fred101
Heb je daar ruimte voor?
Als je het stoer vindt, kun je zo-wie-zo wel 8 op een rij hangen. Heb je er altijd een paar reserve...
Ruben
Als je het stoer vindt, kun je zo-wie-zo wel 8 op een rij hangen. Heb je er altijd een paar reserve...

Ruben
nou Fred, das dan wel weer een beetje overdreven
zelfs met 2 v8 blokken heb je er dan nog teveel inhangen.... word een beetje onoverzichtelijk denk ik
janzzen

janzzen