2.25 benzine motor afstellen
2.25 benzine motor afstellen
Hallo,
De motor van m'n series III liep erg slecht, weinig vermogen en soort van "scheten" laten bij gas los laten. Afgelopen weekend contactpuntjes vervangen en gesteld en de ontsteking gesteld. En de motor loopt gelijk een stuk beter.
Alleen op het moment dat de motor koud is loopt ie stationair goed maar op het moment dat ik gas geef valt ie helemaal dood, bijna afslaan. Als ik het luchtfilter er af haal heeft ie dat een heel stuk minder. Er zit zo'n "olie" luchtilter op, vandaag filter gedemonteerd maar ik zag geen ernstige vervuiling. Maar ik weet niet precies waar ik op moet letten. Er zit nog een standaard cabarateur op (zenith 361V) dus geen stel mogelijkheden (zo ver ik weet). Want ik denk dat ie te weinig lucht krijgt.
Wie o wie nog goede ideeen, tips, alles is welkom
Alvast bedankt
Groeten Robert
De motor van m'n series III liep erg slecht, weinig vermogen en soort van "scheten" laten bij gas los laten. Afgelopen weekend contactpuntjes vervangen en gesteld en de ontsteking gesteld. En de motor loopt gelijk een stuk beter.
Alleen op het moment dat de motor koud is loopt ie stationair goed maar op het moment dat ik gas geef valt ie helemaal dood, bijna afslaan. Als ik het luchtfilter er af haal heeft ie dat een heel stuk minder. Er zit zo'n "olie" luchtilter op, vandaag filter gedemonteerd maar ik zag geen ernstige vervuiling. Maar ik weet niet precies waar ik op moet letten. Er zit nog een standaard cabarateur op (zenith 361V) dus geen stel mogelijkheden (zo ver ik weet). Want ik denk dat ie te weinig lucht krijgt.
Wie o wie nog goede ideeen, tips, alles is welkom
Alvast bedankt
Groeten Robert
Re: 2.25 benzine motor afstellen
Heb je alle olie uit je luchtfilter - na schoonmaken van het onderste bakje - vervangen door nieuwe motorolie, bijgevuld tot aan het streepje met "exact oil level"?
Zie voor meer informatie over de Zenith 36 IV:
<a href="[www.xs4all.nl] />
<a href="[www.xs4all.nl] />
<a href="[www.xs4all.nl] />
<a href="[www.xs4all.nl] />
<a href="[www.xs4all.nl] />
<a href="[www.xs4all.nl] />
Hermen
Zie voor meer informatie over de Zenith 36 IV:
<a href="[www.xs4all.nl] />
<a href="[www.xs4all.nl] />
<a href="[www.xs4all.nl] />
<a href="[www.xs4all.nl] />
<a href="[www.xs4all.nl] />
<a href="[www.xs4all.nl] />
Hermen
Re: 2.25 benzine motor afstellen
hi
Kijk ff of je vacuum leidinkje wel zit aangesloten.
Groet
Hans
Kijk ff of je vacuum leidinkje wel zit aangesloten.
Groet
Hans
Re: 2.25 benzine motor afstellen
Het vacuuum slangetje zit goed, is ook vervangen omdat het compleet door midden lag.
Groeten Robert
Groeten Robert
Re: 2.25 benzine motor afstellen
Robert hadt ik ook. Heb toen het co gehalte opgeschroefd.
En het probleem was verholpen.
Suc6 Job
En het probleem was verholpen.
Suc6 Job
Re: 2.25 benzine motor afstellen
Heb je het tijdstip van je ontsteking al afgesteld.
Ook dit kan een probleem van slechtlopen veroorzaken.
Bij die van jou is met Superbenzine 3 graden NBDP.
Bij Normale benzine zet je em op 0 graden NBDP.
De ervaring leert dat je met een landrover weleens hiervan moet
afwijken i.v.m. de slijtage van diversen onderdelen.
Succes.
Ed Yellow LW 88 ´71 en ook benzine
Ook dit kan een probleem van slechtlopen veroorzaken.
Bij die van jou is met Superbenzine 3 graden NBDP.
Bij Normale benzine zet je em op 0 graden NBDP.
De ervaring leert dat je met een landrover weleens hiervan moet
afwijken i.v.m. de slijtage van diversen onderdelen.
Succes.
Ed Yellow LW 88 ´71 en ook benzine
Re: 2.25 benzine motor afstellen
Lijkt me sterk dat bij superbenzine (vroeger RON98) de ontsteking nog later moet.
Voor een series 3 met hoge compressie (8:1) hoort hij bij RON90 al op BDP te staan. Nu kun je alleen nog benzine krijgen van minimaal RON95 dus dan zit je al rond de 6 graden voorontsteking (VBDP).
Bij de 7:1 motoren zit je nog vroeger.
Dennis B.
Voor een series 3 met hoge compressie (8:1) hoort hij bij RON90 al op BDP te staan. Nu kun je alleen nog benzine krijgen van minimaal RON95 dus dan zit je al rond de 6 graden voorontsteking (VBDP).
Bij de 7:1 motoren zit je nog vroeger.
Dennis B.
Re: 2.25 benzine motor afstellen
de mijne is op de rollenbank geweest, ik dacht dat hij vroeger stond maar ik heb het nu maar eens opgezocht en hij staat later wat ook logisch is aangezien de benzine nu veel sneller ontbrand. Stationair is niet zo belangrijk volgens Jaap van Speedcentre maar op toeren wel dus dat is afgesteld daar hoort dan een stationaire verlating cq vervroeging bij.
met vacuum los:
500 rpm 6 graden NA ontsteking
800 rpm 0 graden
1000 rpm 6 graden voor BDP
1500 rpm 15 graden
3270 rpm 27 graden, met vacuum aangesloten 43 graden
oliefilter was perfect, zonder scheelde nog geen PK
carb was nieuwe weber en ontsteking was splinternieuw.
Hij stond eerst volgens boek afgesteld op 3 graden BTDC en gaf 50 PK aan achterwielen, na afstellen ontsteking (rest was goed) was het 55 PK.
Het verlies aan de transmissie was bij 100 km/u 27 PK,
fred101
met vacuum los:
500 rpm 6 graden NA ontsteking
800 rpm 0 graden
1000 rpm 6 graden voor BDP
1500 rpm 15 graden
3270 rpm 27 graden, met vacuum aangesloten 43 graden
oliefilter was perfect, zonder scheelde nog geen PK
carb was nieuwe weber en ontsteking was splinternieuw.
Hij stond eerst volgens boek afgesteld op 3 graden BTDC en gaf 50 PK aan achterwielen, na afstellen ontsteking (rest was goed) was het 55 PK.
Het verlies aan de transmissie was bij 100 km/u 27 PK,
fred101
Re: 2.25 benzine motor afstellen
fred,
n.a.v. de naam in jouw posting ben ik eens gaan googlen en vond:
[www.speedcentre.nl]
dit is inderdaad wel duidelijk, zo zie je meteen hoe het echt met je motor is. moet ik daar hard voor sparen?
zijn er prikkers met andere tips voor zo'n test? of doen jullie dat op gehoor die verhalen hoor je ook wel eens...?
gr.
peter
n.a.v. de naam in jouw posting ben ik eens gaan googlen en vond:
[www.speedcentre.nl]
dit is inderdaad wel duidelijk, zo zie je meteen hoe het echt met je motor is. moet ik daar hard voor sparen?
zijn er prikkers met andere tips voor zo'n test? of doen jullie dat op gehoor die verhalen hoor je ook wel eens...?
gr.
peter
Re: 2.25 benzine motor afstellen
Hee Fred,
Klinkt leuk! Wat kost zo;n dagje testbanken?
Cheers Bowy die tot op heden meer een gevoels mens is
Klinkt leuk! Wat kost zo;n dagje testbanken?
Cheers Bowy die tot op heden meer een gevoels mens is
Re: 2.25 benzine motor afstellen
kost iets van 125 voor het eerste uur en 100 voor elk langer maar hang me er niet aan op. Was bij mij met een uurtje gedaan. Mijn volvo amazon koste iets meer tijd omdat daar ook sproeiers werden aangepast.
mijn verbruik ging van 1 op 5 naar ongeveer 1 op 8, verdient zich dus zo terug.
fred101
mijn verbruik ging van 1 op 5 naar ongeveer 1 op 8, verdient zich dus zo terug.
fred101
Re: 2.25 benzine motor afstellen
ok dank voor de info fred!
mijn verbruik is sinds revisie en opnieuw afstellen van de carbs en zonder restrictors (dus met - als het goed is - ca. 45 pk meer dan voorheen) toch minimaal 1,5 km/liter zuiniger geworden. en klinkt ook mooi, daar niet van, maar naast tevreden ben ik ook nieuwsgierig!
groeten,
peter
mijn verbruik is sinds revisie en opnieuw afstellen van de carbs en zonder restrictors (dus met - als het goed is - ca. 45 pk meer dan voorheen) toch minimaal 1,5 km/liter zuiniger geworden. en klinkt ook mooi, daar niet van, maar naast tevreden ben ik ook nieuwsgierig!
groeten,
peter
Re: 2.25 benzine motor afstellen
Mijn Larootje staat op 15 graden voorontsteking, anders dieselt hij gigantisch na.
Ed. Yellow LW 88 '71 Benzine
Ed. Yellow LW 88 '71 Benzine
Re: 2.25 benzine motor afstellen
ja, doet de mijne ook. Gewoon contact uit en gas pedaal intrappen. latere niet-injectie auto's hebben meestal niet voor niets een anti-nadiesel magneetklep op de benzine toevoer. Wat je nu doet is je motor stationair goed afstellen waardoor hij bij hogere toeren veel PK's inleverd en je ook een hogere slijtage veroorzaakt.
Helemaal ideaal zou het zijn als je er een electronische programmeerbare ontsteking inzet zodat je bij ieder toerental de goede vervroeging hebt. Ik bedoel dan een hele ontsteking en niet zo'n ding wat alleen de contactpuntjes vervangt (hoewel dat ook een verbetering is).
Feit blijft dat een lucht/benzine mengsel een vaste tijd nodig heeft om te ontsteken en een zuiger bij elk toerental een andere snelheid heeft . De boem moet precies op tijd komen. dwz niet voor dat de zuiger boven is en ook niet erna. De moderne benzine heeft een opbouwend vlamfront wat begint te ontsteken en na een een paar ms zijn hoogte punt bereikt.(de oude benzine was veel trager) Dus moet de ontsteking net zover voor het BDP beginnen als nodig zodat de zuiger boven is op het moment dat de meeste energie vrijkomt. Te vroeg en de omhoog komende zuiger wordt tegen gewerkt en te laat en de energie gaat verloren. Bij lage toerentallen komt het niet zo nauw als hij maar fatsoendelijk start en blijft lopen. Echt slijten valt dan wel mee en de zuiger snelheid is laag maar vol gas is een ander verhaal.
Ik heb hier een artikel over geschreven in Klassiek& techniek (juli 2003) als je meer wil weten.
fred101
Helemaal ideaal zou het zijn als je er een electronische programmeerbare ontsteking inzet zodat je bij ieder toerental de goede vervroeging hebt. Ik bedoel dan een hele ontsteking en niet zo'n ding wat alleen de contactpuntjes vervangt (hoewel dat ook een verbetering is).
Feit blijft dat een lucht/benzine mengsel een vaste tijd nodig heeft om te ontsteken en een zuiger bij elk toerental een andere snelheid heeft . De boem moet precies op tijd komen. dwz niet voor dat de zuiger boven is en ook niet erna. De moderne benzine heeft een opbouwend vlamfront wat begint te ontsteken en na een een paar ms zijn hoogte punt bereikt.(de oude benzine was veel trager) Dus moet de ontsteking net zover voor het BDP beginnen als nodig zodat de zuiger boven is op het moment dat de meeste energie vrijkomt. Te vroeg en de omhoog komende zuiger wordt tegen gewerkt en te laat en de energie gaat verloren. Bij lage toerentallen komt het niet zo nauw als hij maar fatsoendelijk start en blijft lopen. Echt slijten valt dan wel mee en de zuiger snelheid is laag maar vol gas is een ander verhaal.
Ik heb hier een artikel over geschreven in Klassiek& techniek (juli 2003) als je meer wil weten.
fred101
Re: 2.25 benzine motor afstellen
Ik leer graag en ben benieuwd naar je artikel
Dus kan je het mailen ofzo?
Groeten Robert
Dus kan je het mailen ofzo?
Groeten Robert
Re: 2.25 benzine motor afstellen
ik heb geen scanner maar zal het vrouwtje eens lief aankijken of ze het op haar apple wil doen.
fred101
fred101