startmotor revisie

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
fred101

startmotor revisie

Bericht door fred101 »

ik heb mijn startmotor (V8 101) uit elkaar liggen omdat die niet helemaal lekker draaide (, zie eerdere berichten, blies zekering er uit). Het solinoid heb ik al gereviseerd (contacten en sluitplaat weer gevlakt en alles schoon gemaakt) en dat werkt weer,
Nu heb ik de commutator iets afgedraaid en de ruimte tussen de segmenten weer opgeschoond dus dat zal ook wel werken. Rondsel is ook goed alleen draait het vrijloopmechanisme redelijk zwaar, met de hand kan ik het zo makkelijk verdraaien maar het draait niet als een lager. Ik bedoel het dikke blikken ding direct achter het tandwiel. Aangezien het draaien naar maar een kant mogelijk maakt denk ik dat het een soort koppeling is en het goed is maar voor de zekerheid...voor ik alles weer monteer.
oja wat voor smeermiddel gebruik ik voor het eindkaplager. er zit volgens mij een grafietlager in (twee halfronde schijfjes met veertjes ertussen), dus mischien niets ??. Het bronzen busje vervang ik door een nieuw en laat dat dan eerst weken in olie.
en waarmee smeer ik de as waar het rondsel op draait (de worm)

fred101
Ruben

Re: startmotor revisie

Bericht door Ruben »

Hoihoi,

Ik heb pas mijn startmotor laten reviseren Daar werd mij over het vrijloopmechanisme vermeld dat het zwaar mag draaien, maar niet "haperend". Ik heb het verschil goed kunnen voelen. Bij een goede gaat het redelijk zwaar maar wel geleidelijk. Bij de defecte gaat het een beetje haperig, niet erg geleidelijk, de er zitten een soort van stroeve punten tussen.

Over de smering vertelde hij: "wel invetten, maar met mate" Waarmee, geen idee.

Succes,

Ruben
fred101

Re: startmotor revisie

Bericht door fred101 »

bedankt, ik zal wel molycote gebruiken en hij voelt niet haperig.

fred101
Plaats reactie