rook uit accubak!!
rook uit accubak!!
Vanavond kwam er wat rook en gesis uit de accubak van m'n lightweight tijdens het starten bij een nog warme motor. Hiervoor geen last gehad en ook niet gelierd etc.
Ik heb direct de massasleutel eruit gedraaid en na een minuut opnieuw geprobeerd te starten, wat meteen goed ging zonder gekke geluiden.
Weet iemand mischien hoe de rook en het gesis zijn ontstaan?
Oh ja, mijn accu's zijn wat op leeftijd en zeker geen optima's!!!
Ik ben benieuwd
Groet,
Andreas
LW '79 d
Ik heb direct de massasleutel eruit gedraaid en na een minuut opnieuw geprobeerd te starten, wat meteen goed ging zonder gekke geluiden.
Weet iemand mischien hoe de rook en het gesis zijn ontstaan?
Oh ja, mijn accu's zijn wat op leeftijd en zeker geen optima's!!!
Ik ben benieuwd
Groet,
Andreas
LW '79 d
Re: rook uit accubak!!
Uhm kortsluiting?
Niet toevallig erg vochtig geweest daar? Een steeksleutel daar liggen? Wel raar dat het opgelost is nadat je even de stroom eraf haalt. Ik weet niet waar je massasleutel zit? Misschien zat daar problemen in.
Dat is het beste wat ik kan bedenken.... Alle andere vormen van problemen wordt opgelost door springende zekeringen denk ik.
Niet toevallig erg vochtig geweest daar? Een steeksleutel daar liggen? Wel raar dat het opgelost is nadat je even de stroom eraf haalt. Ik weet niet waar je massasleutel zit? Misschien zat daar problemen in.
Dat is het beste wat ik kan bedenken.... Alle andere vormen van problemen wordt opgelost door springende zekeringen denk ik.
Andreas,
Als je dynamo te veel aan het laden gaat (kapotte spanningsregelaar ?) kan het voorkomen dat je accu(s) gaan koken. Het gas wat dan uit je accus komt is BIJZONDER BRANDGEVAARLIJK en kan moeiteloos ontploffen als er een klein vonkje in de buurt komt. Je moet even controleren of de accus inderdaad aan het koken zijn want als dit zo is kun je (wat mij betreft) niet meer mee rijden want dat is levensgevaarlijk.
Mvrgr, Hugo
Als je dynamo te veel aan het laden gaat (kapotte spanningsregelaar ?) kan het voorkomen dat je accu(s) gaan koken. Het gas wat dan uit je accus komt is BIJZONDER BRANDGEVAARLIJK en kan moeiteloos ontploffen als er een klein vonkje in de buurt komt. Je moet even controleren of de accus inderdaad aan het koken zijn want als dit zo is kun je (wat mij betreft) niet meer mee rijden want dat is levensgevaarlijk.
Mvrgr, Hugo
Als het begint te roken en te sissen tijdens het starten zou er nog wel eens een slechte verbinding in kunnen zitten (losse accu aansluiting of bekabeling).
Dennis B.
Dennis B.
...dat zij dingen die je liever niet mee maakt...
Als het een kappotte spaningsregelaar zou zijn, zou het in de auto ook behoorlijk naar rotte eieren moeten stinken. Een losse massaverbinding of accuklem lijkt me meer voor de hand liggend. Of gewoon kortsluiting in je accu...
Maar kijk voor de zekerheid eerst je massasleutel eens na...als dat zo'n rood plastic kreng is...die maken binnenin wel eens slecht contact, iets dat zich uit in sissen en roken. Makkelijk op te lossen...allebi de kabels op 1 bout vastschroeven.
Kijk dan ook even de massaverbindingen tussen motor en chassis na, dat kan de oorzaak van het inbranden zijn.
Groet, en suc-6, Bart.
Als het een kappotte spaningsregelaar zou zijn, zou het in de auto ook behoorlijk naar rotte eieren moeten stinken. Een losse massaverbinding of accuklem lijkt me meer voor de hand liggend. Of gewoon kortsluiting in je accu...
Maar kijk voor de zekerheid eerst je massasleutel eens na...als dat zo'n rood plastic kreng is...die maken binnenin wel eens slecht contact, iets dat zich uit in sissen en roken. Makkelijk op te lossen...allebi de kabels op 1 bout vastschroeven.
Kijk dan ook even de massaverbindingen tussen motor en chassis na, dat kan de oorzaak van het inbranden zijn.
Groet, en suc-6, Bart.
Inderdaad Bart als de massaschakelaar kapot gaat krjg je ook een sissend geluid.
Spreek uit ervaring.
Spreek uit ervaring.
Meet ook even je accu's na. Als een cel kortsluiting heeft ben je wat volten kwijt.
Het kan gebeuren dat je platen zijn kromgetrokken in die cel.
Maar of dat een sissent geluid geeft, als ik logisch denk ..niet. Omdat dan gewoon die cel is kortgesloten doordat de kromme platen elkaar raken en je zo'n 2 volt zal missen.
Meten is weten ...... als je weet wat je meet.. anders heeft meten ook geen zin.
Slecht contact in de massa schakelaar zou ook kunnen, er lopen behoorlijke stromen. Dit wil wel gaan sissen roken en stinken.
Groet,
Martin
Het kan gebeuren dat je platen zijn kromgetrokken in die cel.
Maar of dat een sissent geluid geeft, als ik logisch denk ..niet. Omdat dan gewoon die cel is kortgesloten doordat de kromme platen elkaar raken en je zo'n 2 volt zal missen.
Meten is weten ...... als je weet wat je meet.. anders heeft meten ook geen zin.
Slecht contact in de massa schakelaar zou ook kunnen, er lopen behoorlijke stromen. Dit wil wel gaan sissen roken en stinken.
Groet,
Martin
Hou het op een slecht contact. Kijk even alle accuklemmen na. Zeker als hij het bij de tweeede poging wel goed doet kan er zomaar eentje los zitten. (ander problemen zijn vaak wat structureler en dus niet "af en toe"aanwezig, maar altijd)
Groet, Wilberth
Groet, Wilberth
Ik heb vorig jaar hetzelfde gehad maar gecombineerd met steeds slechter starten. Het bleek dat een van de twee accu's de geest had gegeven. Nadat er een nieuwe in was gezet heeft het probleem zich niet meer voorgedaan
Iedereen bedankt voor z'n adviezen; ik ga meten en de alle massapunten maar eens nalopen.
Groet,
andreas
Groet,
andreas
Andreas,
Laat de auto eens draaien en meet eens op hoeveel stroom de dynamo geeft. Heb het zelf ook gehad, mee doorgereden tot de accu ontplofde. Ging ontzettend hard en gebeurde onder mijn stoel!
Bij mij was de spanningsregelaar van de dynamo kaput!
Goed controleren allemaal, zou het niet graag nog eens mee willen maken!
grt Tijn
Laat de auto eens draaien en meet eens op hoeveel stroom de dynamo geeft. Heb het zelf ook gehad, mee doorgereden tot de accu ontplofde. Ging ontzettend hard en gebeurde onder mijn stoel!
Bij mij was de spanningsregelaar van de dynamo kaput!
Goed controleren allemaal, zou het niet graag nog eens mee willen maken!
grt Tijn