Ik kom er zelf niet meer uit dus ik hoop dat we dat samen wel doen.
Ik heb een RR met een 200tdi.
Sinds een paar maanden heb ik een turbo druk verlies van ongeveer 0.2 bar.
Max druk nu dus 0.6.
Daarnaast heb ik bij het geven van vol gas nogal wat zwarte rook.
In mijn zoektocht en pogingen dit op te lossen heb ik het volgende gedaan.
1. Alle druk slagen gecontroleerd en deze zijn goed.
2. De luchttoevoer slangen van de turbo naar de intercooler enz zijn niet gescheurt.
3. Intercooler gereinigd.
4. Spruitstuk moeren gecontrolleerd.
5. Spelling op turbo lagers is aanwezig maar klein en de shoep draaid soepel.
6. Membraam in diesel pomp is heel.
7. Membraam van de wastegate lijkt dit ook te zijn.
Ik weet het dus niet meer!
turbo druk ???
Re: turbo druk ???
Hoi,
Ik ben niet helemaal thuis in de 200TDi, maar wel in diesels.
Als het goed is jouw turbo-waste gestuurd met vacuum. Als dat het geval is kun je (als test!) het vacuum-slangetje van de wastegate los nemen. Slangetje afdoppen met een extra slangetje en vacuum-pompje vacuum (ongeveer 700mbar onderdruk t.o.v. van atm. druk) aanbrengen op de wastegate en gaan rijden: Als het goed is moet de turbo druk nu flink hoog worden:
Als de turbo dan ook geen druk haalt weet je helaas genoeg...
Als hij dan wel voldoende turbo druk haalt: Controleer het complete vacuum systeem van de motor op lekkage e.d.
Als de wastegate niet vacuum gestuurd is dan gaat dit verhaal uiteraard niet op... Maar ik neem aan dat het vacuum gestuurd is.
Succes,
Ruben
Discovery ES 3,9 V8i Automaat, zonder turbo....
Ik ben niet helemaal thuis in de 200TDi, maar wel in diesels.
Als het goed is jouw turbo-waste gestuurd met vacuum. Als dat het geval is kun je (als test!) het vacuum-slangetje van de wastegate los nemen. Slangetje afdoppen met een extra slangetje en vacuum-pompje vacuum (ongeveer 700mbar onderdruk t.o.v. van atm. druk) aanbrengen op de wastegate en gaan rijden: Als het goed is moet de turbo druk nu flink hoog worden:
Als de turbo dan ook geen druk haalt weet je helaas genoeg...
Als hij dan wel voldoende turbo druk haalt: Controleer het complete vacuum systeem van de motor op lekkage e.d.
Als de wastegate niet vacuum gestuurd is dan gaat dit verhaal uiteraard niet op... Maar ik neem aan dat het vacuum gestuurd is.
Succes,
Ruben
Discovery ES 3,9 V8i Automaat, zonder turbo....
Luchtfilter gecontrolleerd ????
als deze goed vuil is komt je turbo ook niet meer op druk en door lucht tekort gaat je TDI roken door de slechte verbranding.
ik heb voor mijn TDI een K&N filter zitten (open katoen/olie) waardoor de Turbo beter en sneller oppakt
als deze goed vuil is komt je turbo ook niet meer op druk en door lucht tekort gaat je TDI roken door de slechte verbranding.
ik heb voor mijn TDI een K&N filter zitten (open katoen/olie) waardoor de Turbo beter en sneller oppakt
De luchtfilter is onlangs vervangen dus daar verwacht ik geen problemen.
Ik zal de truuc van Ruben deze week proberen en we zullen zien...
to be continued..
Matt
Ik zal de truuc van Ruben deze week proberen en we zullen zien...
to be continued..
Matt
het kan ook nog zijn dat 1 van de aanzuig slangen slap is geworden dat op het moment dat de turbo begint te drukken deze de slang aan de aanzuigkant dicht zuigt met een rokende motor en weinig turbodruk tot gevolg.
i.e. probeer eens een kort stukje met de inlaatslang los van de turbo
i.e. probeer eens een kort stukje met de inlaatslang los van de turbo