Kwaliteit roofrack voor expeditie
Kwaliteit roofrack voor expeditie
Goedemiddag,
Ik ben bezig met m?n SIII 109 exDef klaar te maken voor een trip naar Kaapstad en heb wat twijfels over de kwaliteit van m?n roofrack.
Ik heb een imitatie-Brownchurch rack waarvan ik een stuk uit de zijkant heb gehaald om m?n daktent (Howling Moon, 1.40m breed) te kunnen openslaan. De daktent weegt alles bij elkaar zo?n 60kg. Daarnaast wil ik een reservewiel op het dak plaatsen (30-40kg?). Meer dan 100 kilo wil ik niet op het dak hebben, dus meer komt er niet bij, in ieder geval geen zware dingen.
Mijn vraag is nu of het roofrack dit gaat houden of dat het continue gehobbel in Afrika het rack snel om zeep zal helpen. Zo ja, wat is dan een goed (en betaalbaar) alternatief? Ik heb al gekeken naar een Hannibal rack. Dat ziet er erg goed uit, maar is wel gelijk een rib uit m?n lijf. Graag jullie ervaringen/meningen/suggesties.
Alvast bedankt,
Erik Jan
SIII 109, exDef, 2.25D, 1977
Ik ben bezig met m?n SIII 109 exDef klaar te maken voor een trip naar Kaapstad en heb wat twijfels over de kwaliteit van m?n roofrack.
Ik heb een imitatie-Brownchurch rack waarvan ik een stuk uit de zijkant heb gehaald om m?n daktent (Howling Moon, 1.40m breed) te kunnen openslaan. De daktent weegt alles bij elkaar zo?n 60kg. Daarnaast wil ik een reservewiel op het dak plaatsen (30-40kg?). Meer dan 100 kilo wil ik niet op het dak hebben, dus meer komt er niet bij, in ieder geval geen zware dingen.
Mijn vraag is nu of het roofrack dit gaat houden of dat het continue gehobbel in Afrika het rack snel om zeep zal helpen. Zo ja, wat is dan een goed (en betaalbaar) alternatief? Ik heb al gekeken naar een Hannibal rack. Dat ziet er erg goed uit, maar is wel gelijk een rib uit m?n lijf. Graag jullie ervaringen/meningen/suggesties.
Alvast bedankt,
Erik Jan
SIII 109, exDef, 2.25D, 1977
Re: Kwaliteit roofrack voor expeditie
hallo Erik jan, was het niet mogelijk om je daktent naar achter open te klappen, dan behou je de zijkanten van je roofrack en je beschermt tevens je zeil van je daktent tegen takken, bladeren etc.
ik heb overigens naast mijn daktent, reservewiel en hijack ook nog zandladders tegen de zijkant aan en indien nodig nog 4 extra jerrycans en tot nu toe geen problemen wat betreft het gewicht, behalve dan in de bochten want hij is dan aardig topzwaar.
Wanneer ben je van plan om de trip te gaan maken?
Richard
het gele Monster
109 serie III ex leger
ik heb overigens naast mijn daktent, reservewiel en hijack ook nog zandladders tegen de zijkant aan en indien nodig nog 4 extra jerrycans en tot nu toe geen problemen wat betreft het gewicht, behalve dan in de bochten want hij is dan aardig topzwaar.
Wanneer ben je van plan om de trip te gaan maken?
Richard
het gele Monster
109 serie III ex leger
Re: Kwaliteit roofrack voor expeditie
Hoi Richard,
Alleen de achterkant eruit ging niet, want daar is de tent te breed voor (1.40), dus het moest de zijkant worden.
We vertrekken begin september en trekken er zo'n 8 a 10 maanden voor uit.
Gr.
Erik Jan
Alleen de achterkant eruit ging niet, want daar is de tent te breed voor (1.40), dus het moest de zijkant worden.
We vertrekken begin september en trekken er zo'n 8 a 10 maanden voor uit.
Gr.
Erik Jan
Re: Kwaliteit roofrack voor expeditie
Zo begin september al,
Ik ben van plan om een maand later te vertrekken maar heb maar drie maanden verlof (waarschijnlijk)
Dus zit ik eraan te denken om de auto te verschepen, naar midden- of zuid afrika. en vandaar uit rond te gaan rijden.
Richard
het gele Monster
serie III ex leger
Ik ben van plan om een maand later te vertrekken maar heb maar drie maanden verlof (waarschijnlijk)
Dus zit ik eraan te denken om de auto te verschepen, naar midden- of zuid afrika. en vandaar uit rond te gaan rijden.
Richard
het gele Monster
serie III ex leger
Re: Kwaliteit roofrack voor expeditie
Hmm dat gaat niet goed komen zonder veelvuldig laswerk onderweg.
Het standard brownchurch rek is prima in onze geteerde omgeving maar een dagje Afrikaans wasbord met 100+ kilo en het spulletje gaat scheuren en buigen. Zeker niet gemaakt voor de slechte Afrikaanse wegen en pistes.
Vibraties, trillingen enz. zorgen voor piekbelastingen van meer dan 10 G.
Stel voor dag je een UGEFA roofrack of iets soortgelijks koopt of zelf in elkaar last.
Deze rekken zijn veel zwaarder, en voorzien van de juiste zijschoren in de hoekverbindingen om krachten beter verdeeld op te vangen.
Ben benieuwd waar je op uitkomt, succes en groetjes,
Huub
(Die in eind November richting Bajul en eventeel door naar Ghana/Togo gaat rijden.)
Het standard brownchurch rek is prima in onze geteerde omgeving maar een dagje Afrikaans wasbord met 100+ kilo en het spulletje gaat scheuren en buigen. Zeker niet gemaakt voor de slechte Afrikaanse wegen en pistes.
Vibraties, trillingen enz. zorgen voor piekbelastingen van meer dan 10 G.
Stel voor dag je een UGEFA roofrack of iets soortgelijks koopt of zelf in elkaar last.
Deze rekken zijn veel zwaarder, en voorzien van de juiste zijschoren in de hoekverbindingen om krachten beter verdeeld op te vangen.
Ben benieuwd waar je op uitkomt, succes en groetjes,
Huub
(Die in eind November richting Bajul en eventeel door naar Ghana/Togo gaat rijden.)
Re: Kwaliteit roofrack voor expeditie
leuk
Ik wist niet dat er zoveel andere landroverfanaten van plan waren om "eind" dit jaar richting Afrika te vertrekken, misschien is het leuk om voor het vertrek nog eens bij elkaar te komen, ben wel benieuwd naar tips, reisroute's etc.
Richard
het Gele Monster
109 serie III ex leger
maranenrichard@versatel.nl
Ik wist niet dat er zoveel andere landroverfanaten van plan waren om "eind" dit jaar richting Afrika te vertrekken, misschien is het leuk om voor het vertrek nog eens bij elkaar te komen, ben wel benieuwd naar tips, reisroute's etc.
Richard
het Gele Monster
109 serie III ex leger
maranenrichard@versatel.nl
Re: Kwaliteit roofrack voor expeditie
Dat lijkt me ook leuk! Ik woon in Bodegraven en jij?
Re: Kwaliteit roofrack voor expeditie
Ik woon in Voorhout dus aan de andere kant van Leiden.
Dus de afstand moet te overbruggen zijn, haha
Stuur me maar een mailtje dan plannen we een dag.
groeten Richard
Richard
het gele Monster
109 serie III ex leger
maranenrichard@versatel.nl
Dus de afstand moet te overbruggen zijn, haha
Stuur me maar een mailtje dan plannen we een dag.
groeten Richard
Richard
het gele Monster
109 serie III ex leger
maranenrichard@versatel.nl