De laatste draadjes.

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Jan T

De laatste draadjes.

Bericht door Jan T »

Prikkers,

Mijn kabelboom avontuur loopt (eindelijk) op z'n einde.
Maar zo als altijd wegen de laatste draadjes het zwaarst.
Nu zit ik nog met het volgende probleem:
Mijn series III moet ik starten met een startknop.
Ik weet dat dit niet orgineel is,maar bij de oude kabelboom heeft dit altijd goed gewerkt,dus moet dit met de nieuwe ook lukken.
Op de startknop zitten 2 aansluitingen.
Druk ik de knop in,dan maken deze aansluitingen contact met elkaar.
Kan ik nu de wit/rode draad vanaf de startmotor aansluiten op de ene aansluiting,
en een + draad op de andere?
Zodat de startmotor stroom krijgt zodra ik de knop indruk.
Of moet ik dit vooral niet doen.


groet:
Jan.T (SIII 88" 2.25 diesel '79)
Arnoud (blue top series III109

Re: De laatste draadjes.

Bericht door Arnoud (blue top series III109 »

Vergeet je niet te gloeien!!?. Of heb je een aparte 'gloeiknop'. Ik zou terugbouwen naar originele startvolgorde middels de gloei/ startschakelaar.

Arnoud
jo "general"

Re: De laatste draadjes.

Bericht door jo "general" »

Ik heb ook een drukknop.
Bij mij is een stroom draad doorverbonden bij het indrukken los geen stroom.
Doe wel voorgoeien werkt al jaren goed.
Nu komt er wel eens een nieuwe schakelaar in en dan weer met draaien starten.

jo
Jan T

Re: De laatste draadjes.

Bericht door Jan T »

Even voor de duidelijkheid:

Het contactslot is waarschijnlijk van een benz.uitvoering.
sleutel draaien is contact,sleutel verder draaien (bij benzine uitvoering zou nu de startmotor gaan draaien)wordt er bij mij gegloeid.
Ben ik klaar met gloeien,laat ik de sleutel los waarna deze weer in contact positie komt.
Nu zijn de gloeipluggen heet ,en moet ik starten met een knop.
Ik zou eerst voor een orgineel diesel contactslot gaan,maar omdat deze (met stuurslot) vrij prijzig zijn wil ik het laten zoals het was,omdat dit zolang ik de LaRo al heb gewoon goed werkt.
vandaar.

groet :
Jan.T
DennisM

Re: De laatste draadjes.

Bericht door DennisM »

Jan,

Volgns mij moet daar een startrelais tussen. Dan schakel je met de drukknop dat relais in/uit en het relais schakelt de startmotor in/uit.

Ik ben bang dat o.a. je drukknop vroegtijdig gaat overlijden zonder relais ertussen.

of klets ik onzin, heren/dames elektronici?!?

DennisM
Bulldoglaro

Re: De laatste draadjes.

Bericht door Bulldoglaro »

He Jan T (Dat rijmt)


Helaas heb ik ook het hele zaakje moeten vervangen en ook ik werk met een startknop.

Wat ik in de aantekingen zie is dat de rechter aansluiting de rood/witte draad moet naar startmotor.

Andere zijde (deurzijde bestuurder)de dikke rode draad.

Hoop je geholpen te hebben

Vr gr

Bulldoglaro
MY-65

Re: De laatste draadjes.

Bericht door MY-65 »

Ja, je kletst onzin (het zijn jouw woorden), het relais zit namelijk al op de startmotor.............

Groetjes,
Martin.
DennisM

Re: De laatste draadjes.

Bericht door DennisM »

Martin,

Weer wat geleerd Bij mijn SII zit er nl een startrelais op het schutbord geschroefd.... vandaar.

Grts DennisM
andre k

Re: De laatste draadjes.

Bericht door andre k »

Bij gelijkstroom si het zo dat wanneer je de stroomkring naar een spoel (in dit geval het start relais) onderbreekt er een grote vonk ontstaat. Dat gebeurt tussen de contacten van in dit gevan de start knop.
Meestal zie je dat niet maar het verkort wel de levensduur van het contact.
Wat ik in enkele opmerkingen las is dat dit bij sommige mensen resulteerd is het opnieuw vervangen van de knop of schakelaar
Hier is een simpele en goedkope oplossing voor.
Ga naar de elektronika zaak en vraag om een stvige blus diode.
Dit zijn heel standaard dingen en lieft een met lekkere dikke aansluit draden
Op die diode staat een streepje
Sluit de diode over het contact aan met het streepje aan de plus kant.
Als nu het relais afvalt functioneerd de diode als kortsluiting voor de afval stroom
Zo'n diode mag nog geen euro kosten.
(als je hem toch verkeerdom aansluit gaat je startmotor lopen)
Dennis101

Re: De laatste draadjes.

Bericht door Dennis101 »

Helaas gaat de startmotor niet alleen lopen als de diode verkeerd is aangesloten. Als de diode doorslaat blijft hij meestal juist in geleiding met als gevolg dat de startmotor door blijft lopen totdat je bv de accupolen loshaalt. De vonk die daarbij ontstaat is zeer gevaarlijk. Dan maar liever om de 10 jaar een nieuwe startknop.

Dennis B.
Plaats reactie