slecht schakelen
slecht schakelen
Prikkers,
momenteek echt ene probleem na het andere
Mijn serie 3 ging al slecht in zn achteruit, nu ook moeilijk in zijn 1, 2 en 3! Ik heb de koppeling ontlucht en heb iets meer druk nu maar voelt nog steeds niet heel strak. Weet niet hoeveel koppelingsdruk ik eigenlijk zou moeten hebben.
Dus nu weet ik ook niet of het probleem in de versnellingsbak zit of de koppeling en het zijn beide behoorlijke klussen om te vervangen. Heeft er iemand een tip waardoor ik in ieder geval met het goede onderdeel aan de slag ga?
Alvast bedankt, en oh ja, weet er iemand nog een goede overdrive te koop? Als het nl mijn versnellingsbak is wil ik die meteen monteren.
Alex
momenteek echt ene probleem na het andere
Mijn serie 3 ging al slecht in zn achteruit, nu ook moeilijk in zijn 1, 2 en 3! Ik heb de koppeling ontlucht en heb iets meer druk nu maar voelt nog steeds niet heel strak. Weet niet hoeveel koppelingsdruk ik eigenlijk zou moeten hebben.
Dus nu weet ik ook niet of het probleem in de versnellingsbak zit of de koppeling en het zijn beide behoorlijke klussen om te vervangen. Heeft er iemand een tip waardoor ik in ieder geval met het goede onderdeel aan de slag ga?
Alvast bedankt, en oh ja, weet er iemand nog een goede overdrive te koop? Als het nl mijn versnellingsbak is wil ik die meteen monteren.
Alex
Re: slecht schakelen
'hoi
klinkt als slecht ontluchte/werkende koppelingcylinders.
groet Frank
klinkt als slecht ontluchte/werkende koppelingcylinders.
groet Frank
Re: slecht schakelen
ik heb daar de afgelopen weken ook last van! ben nu bezig met de koppelingcylinders te vervangen zagen er niet best uit.
de kosten hiervan zijn niet zo hoog dus mischien een goeie optie.
oja las je er mee bezig gaat, je spatbordt hoeft er niet vanaf hoor wil je je koppelingcylinders er uit halen! als je de remcylinder loshaalt kan je die zo weg drukken! de pijpjes beetje ombuigen en je bent er bij. ( scheelt weer wat werk!)
succes
groetjes maarten roelofsen
Re: slecht schakelen
En het wordt vreemder...
Hij gaat niet meer in zijn versnellingen maar als ik 2x clutch wel, dus net als dubbelclutchen vroeger. 1x uit de versnelling en 1x om hem erin te krijgen. En het is een serie 3 dus alles synchromesh...toch? Vroeger hoefde ik toch ehct maar 1x te koppelen. Dus ik weet nog steeds niet wat het is; bak of koppeling, heb koppeling tot in den treure ontlucht.
Alex (draait door)
Hij gaat niet meer in zijn versnellingen maar als ik 2x clutch wel, dus net als dubbelclutchen vroeger. 1x uit de versnelling en 1x om hem erin te krijgen. En het is een serie 3 dus alles synchromesh...toch? Vroeger hoefde ik toch ehct maar 1x te koppelen. Dus ik weet nog steeds niet wat het is; bak of koppeling, heb koppeling tot in den treure ontlucht.
Alex (draait door)
Re: slecht schakelen
Hey Alex,
Ik denk ook aan de koppelingscilinder. Verlies je geen vloeistof ? Het laatste hoeft overigens niet te gebeuren als hij kapot is.
Overigens werd mij (bij een Triumph) wel geadviseerd om master en slave in 1x te vervangen. Ik deed -tegen het advies in- alleen de slave-cilinder en mocht inderdaad na een week ook de master vervangen...
Grts. DennisM
Ps. Over de 'normaal benodigde druk' ;
Als ik met mijn serie II (ongesynchroniseerd) van Amsterdam naar Hilversum in de file sta, dan hoef ik niet meer naar de sportschool die week Hetzelfde geldt voor de rem (andere been)
Ik denk ook aan de koppelingscilinder. Verlies je geen vloeistof ? Het laatste hoeft overigens niet te gebeuren als hij kapot is.
Overigens werd mij (bij een Triumph) wel geadviseerd om master en slave in 1x te vervangen. Ik deed -tegen het advies in- alleen de slave-cilinder en mocht inderdaad na een week ook de master vervangen...
Grts. DennisM
Ps. Over de 'normaal benodigde druk' ;
Als ik met mijn serie II (ongesynchroniseerd) van Amsterdam naar Hilversum in de file sta, dan hoef ik niet meer naar de sportschool die week Hetzelfde geldt voor de rem (andere been)
Re: slecht schakelen
Alex, ik heb onlangs hetzelfde probleem gehad met mijn 109. En maar ontluchten en maar ontluchten......enz. Dan was het eventjes goed en dan ging het weer mis. En inderdaad met dat clutchen ging het wel ietsje beter. Ik bleek dus wel koppelingsvloeistof te verliezen en mijn hulpcilinder van de koppeling was aan vervanging toe. Hij schakelt nu weer als een zonnetje, dus je hoeft niet erg ongerust te zijn. Gewoon een kwestie van koppelingcilinder(s) vervangen en hij doet het waarschijnlijk weer. Succes!
Marjan Bos & Absolutely Fabulous (109)
Marjan Bos & Absolutely Fabulous (109)
Re: slecht schakelen
Tja beide cilindertjes reviseren of vervangen. maar.... het kan zijn dat het euvel blijft.
Sommige prikkers zullen het wel kennen , een plakkende koppelingsplaat. dat komt meestal doordat de achterste oliekering van de krukas lekt.
Vervanging van deze kering is geen eitje nou ja eigelijk ook wel maar je moet de tijd hebben.
Je kan als je inderdaad hebt geconstateerd dat er olie uit je doorwaadplug opening druppeld ( tja ik zou niet weten hoe ik dit gat anders moest noemen) een spuitbus met remmen reiniger ( dit tast keeringen niet aan) naar binnen spuiten zodat je het plakken tijdelijk oplost..
Groet
Hans
Sommige prikkers zullen het wel kennen , een plakkende koppelingsplaat. dat komt meestal doordat de achterste oliekering van de krukas lekt.
Vervanging van deze kering is geen eitje nou ja eigelijk ook wel maar je moet de tijd hebben.
Je kan als je inderdaad hebt geconstateerd dat er olie uit je doorwaadplug opening druppeld ( tja ik zou niet weten hoe ik dit gat anders moest noemen) een spuitbus met remmen reiniger ( dit tast keeringen niet aan) naar binnen spuiten zodat je het plakken tijdelijk oplost..
Groet
Hans