dynamo vraagstuk

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
robbie

dynamo vraagstuk

Bericht door robbie »

Prikkers,

Heb even jullie advies nodig......Ik vermoed dat de spanningsregelaar van mijn dynamo het heeft begeven. Veel te hoge waarden. Dat is balen want ik ben net 1 dag terug van een heerlijke vakantie in nederland. Hier op Bonaire hebben ze niets...

Ik heb de volgende opties;

1. een nieuwe dynamo (uit Nederland)
2. een spanningsregelaar uit Nederland laten komen
3. Reviseren van de dynamo in Curacao (dynamo is niet meer de jongste)

Uiteraard heeft de goedkoopste opossing mijn voorkeur maar dat is niet altijd de beste....

Wat raden jullie mij aan?

Alvast bedankt
fred101

Re: dynamo vraagstuk

Bericht door fred101 »

Als het je spanningsregelaar is waarom dan de dynamo reviseren of vervangen ?
Als hij ingebouwt zit kan het ook zijn dat bv je sense aansluiting niet goed is dan denkt de dynamo dat hij een hele lage spanning geeft en zet dan maximale spanning op je rotor.

fred101
Bart

Bericht door Bart »

Ik weet niet welke "waarden" je bedoelt, maar als je de laadspanning hebt gemeten met een lege accu, zal deze i.d.d. aan de hoge kant zijn.

Even voor de duidelijkheid, een laadspanning van 14 Volt is maximaal bij een lege accu. Bij een volle accu zal dit nog maar 12,5 - 13,5 volt zijn.

Het amperage (alleen te meten met een "amperetang" is in dit geval maatgevend. Bij een kapotte dynamo of spanningsregelaar zal deze waarschijnlijk onder de 45 A liggen bij een lege accu...)

Dus...let wel even op wat je meet...

Route-mobiel...Bart.
robbie

Bericht door robbie »

Nou, de prijzen van LandRover spullen zijn normaal al niet mis maar hier komen er nog transportkosten en invoerrechten bovenop. In sommige gevallen scheelt het dan niet eens veel om gelijk alles te vernieuwen.

Ik weet trouwens nog niet zeker of het de spanningsregelaar is....Mijn lichten zijn er ondertussen wel uitgeklapt. Zit op een spanning van ongeveer 18/19 V.Moet de dynamo er nog uithalen.... Waar zit die sens aansluiting en hoe kan ik nagaan of die nog ok is?

Robbie
Bart

Bericht door Bart »

Da's inderdaad erg veel...dat overleeft geen lamp, zelfs geen accu!
Je kunt ook eens kijken of de accuklemmen wel goed contact maken op de polen!!

Bij een dergelijke hoge spanning kan het zijn dat de sanning wel erg laag is...koolborstels in de dynamo...

De sens-aansluiting ken ik niet, maar ben zeker niet te oud om te leren.
Bart.
fred101

Bericht door fred101 »

weet ook niet of je een sense hebt want ik weet niet wat voor auto en dus dynamo je hebt. voor het zelfde geld heb je een gelijkstroom generator.

Er zijn gelijk en wisselstoom dynamo's. De wisselstroom zijn er in twee uitvoeringen. De eerste levert ik dacht iets van 35 volt en een externe spanningsregelaar brengt dat terug naar 12 volt door het surplus af te voeren naar de aarde. Deze heeft een vaste magneet als rotor. De tweede werkt met een electromagneet als rotor. Deze dynamo geeft een constante laadspanning van ik dacht 14,5 volt (zou het moeten opzoeken). Bij lage toeren levert de eerste dynamo een lage spanning en bij hoge toeren een te hoge spanning maar bij de tweede zit er een interne of externe meet aansluiting (sense) op de regelaar welke de laadspanning meet en de regelaar regelt de spanning welke naar de electromagnetische rotor gaat. Veel spanning bij lage toeren en veel verbruikers en een lage fieldspanning bij hoge toeren. Hoe meer spanning op het field hoe hoger het magnetisme en hoe hoger de uitgangsspanning van de dynamo. De tweede dynamo heeft zijn regelaar intern met een externe (zit meestal extern op het contactslot of startrelais aangesloten) of interne sense (dan meet hij in de dynamo via de laadstroomkabel naar het startrelais)

Je dynamo is denk ik wel goed, als hij kapot is dan is hij doorgebrand en werkt hij op een spoel minder of helemaal niet dus geeft een lagere spanning.
je gelijkrichter kapot geeft een wisselspanning of geen spanning.
Je regelaar kapot geeft geen of een te hoge spanning.

Ik ga er van uit dat je eerst je klemmen, aansluitingen aardedraden enz hebt nagekeken en schoongemaakt.

Zijn onderdelen daar zo duur, hier juist goedkoper als andere merken heb ik het idee, mijn volvo amazon onderdelen zijn zelfs bij de clubwinkel tig keer duurder als vergelijkbaar laro.
fred101
Frank RRV8 Eend merc 220D'73

Bericht door Frank RRV8 Eend merc 220D'73 »

Hoi

Ik weet niet wat voor type dynamo jij precies hebt, maar vaak passen ook dynamo´s van andere auto´s. ook is een spanningsregelaar niet specefiek laro. Ik zou eens met je dynamo langs de sloop (heb je die daar) gaan en kijken of je een vergelijkbaar type (dus kwa vorm) kan vinden en of langs een dynamorevisie bedrijf dan kunnen ze de (ingebouwde) spanningsregelaar en eventueel koolborstels voor een prikkie wisselen, heb je nog een extrene spanningsregelaar dan kan je die zo bij een automaterialenzaak helan, deze zijn universeel.

groet Frank
Jorrit

Bericht door Jorrit »

Ik heb op mijn 2,5 n/a en daarna op mijn 20 tdi altijd een ford scorpio dynamo gehad, 30 euro op de sloop nooit problemen meegehad en leverd oon nog eens 90 of 95 amp.

Succes Jorrit, LR 110" 200tdi Hardtop RHD "Annabel"
[www.lr-Annabel.nl]
[www.lr-Annabel.fotopic.net]
Serious IIa

Bericht door Serious IIa »

Heb je die "gehad" Jorrit? Wat is ermee gebeurd??

Cheers Bowy
robbie

Bericht door robbie »

Bedankt voor de uitleg en tips. Laat wel ff weten hoe het afloopt

Robbie
Plaats reactie