startprobleem

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
kees

startprobleem

Bericht door kees »

Hallo allemaal,
Enkele weken geleden nieuwe 90td5 gekocht (nou ja voor mij nieuw dan). Volgende probleem doet zich voor.

Wil niet starten, startmotor draait niet en er kom een ratelend geluid van onder de motorkap. Wel spanning: verlichting etc werkt. Wat is er aan de hand?
- te weinig spanning (accu ontladen) voor startmotor waardoor ie te langzaam draait om aan te grijpen?
- iets met alarm / batterij zender waardoor startmotor niet werkt ? wat is ratelend geluid dan?

Wie kent dit probleem, groeten, kees
Jan Schober

Re: startprobleem

Bericht door Jan Schober »

als ie wel rateld tijdens het starten, dan vermoed ik dat de startmotor kapot is. (of tanden van de starterkrans)
Als ie het ineens deed, zal er toch wel iets gebroken zijn. Als de bendix elektrisch ingeschakeld wordt (weet niet hoe dat gaat bij een TD5) kan die ook nog geen/slecht contact maken of defect zijn.

Jan Schober

ps, van welk jaar is de auto? is wel wat jong voor zo'n probleem
Serious IIa

Bericht door Serious IIa »

Te weinig spanning waardoor, het startrelais klappert. Even startkabels erop en gaan.....

Cheers Bowy
kees

Bericht door kees »

Auto is een 90 td5 van 2-2001; hij heeft nogal lang zeer weinig gereden voor ik hem kreeg (minder dan 20000 km en vooral in de eerste twee jaren). Het zou best eens kunnen dat de accu slecht is (geworden) en weinig lading vasthoud. Toen ik hem vanavond probeerde te starten (na een dag of vijf); draaide de motor enkele malen vrij langzaam rond zonder aan te slaan. Daarna geen draaiende (start)motor meer te horen maar alleen een (voor mij nieuw) vrij hard ratelend (klikkend) geluid. Ik hoop dat Bowy gelijk heeft (niet dat ik aan juliie beider deskundigheid zou durven twijfelen).
Ik zal morgen eerst de accu eens goed bijladen; kijken wat ie dan doet. Ik hoop dat het alleen de accu is.

Jan en Bowy ; bedankt voor jullie reacties
Serious IIa

Bericht door Serious IIa »

Hee Kees voordat je accu gaat bijladen is het eenvoudig te testen door even startkabels aan te sluiten. Als hij het dan wel doet is het verstandig even nieuwe accu te halen dan hem (weer) proberen op te laden....

Cheers BOwy
kees

Bericht door kees »

doe ik; nogmaals bedankt voor je reactie,

groeten, kees
Jan Schober

Bericht door Jan Schober »

na je 2e uitleg ben ik het geheel eens met bowy.
Frans

Bericht door Frans »

Als je de accu wil opladen met een acculader, en je laat de accu in de auto staan dan is het verstandiger om even de accupolen los te maken.
Dit zal ook wel in het instruktieboekje staan. Dit in verband met de elctronica in de auto, let wel op de eventuele code van de radio.
Hoe je de accu los moet maken staat ook in het instructieboekje, gaat het alarm tenminste niet af. Wel zo fijn voor de buren ;-)

Frans Bonnes
Hulk

Bericht door Hulk »

Ik heb een td5 en ken het probleem. heb zelf ook te maken gehad met een klakkend geluid komende van de startmotor.
het relais van de startmotor bestaat uit een ronde plaat en 2 kleine koperen plaatjes.
De grote koperen ronde plaat was erg smerig en een beetje ingebrand.
Na veel prutsen ( heb daarvoor iets te grote handen) startmotor er onderuit gehaald, uitelkaar halen was eenvoudig, wat schuurpapier en hij snorde weer als vanouds.

hopelijk heb je er wat aan.

PS loshalen in je eentje is erg lastig.

Vico ( 110 )
Plaats reactie