Bij mijn 110, en andere die als "mariniers 110" hun leven begonnen zijn, is de extra verwarmings ventilator van origine direct op de accu (afgezekerd met 10 A.) aangesloten.
Dat betekend dat er ten alle tijden spanning op de voedingsdraad van de ventilator staat. Indien de ventilator vastloopt, en de koolborstels nog contact maken, gaat er een zo hoge stroom door de motor lopen dat deze zéér warm wordt. Het is niet ondenkbaar dat de kortsluiting in de motor genoeg hitte kan ontwikkelen om brand te veroorzaken. (eigen ervaring)
Zoals zij die een "mariniers 110" hebben zullen kunnen beamen komt het nog wel eens voor dat de achter-verwarmings-ventilator per ongeluk aangezet wordt (iets dat bij het verlaten van de auto met uitgeschakelde motor direct opvalt vanwege het geluid) vanwege de ietwat onhandig geplaatste schakelaar.
Ik wil een ieder mer een "mariniers 110" aanraden de voedingsspanning van de achter-verwarmings-ventilator over een relais via het contactslot te schakelen, zodat de ventilator motor schakelaar spanningsloos gemaakt wordt bij het afzetten van het contact.
Succes
Bijna brand in mariniers 110, modificatie raadzaam
Re: Bijna brand in mariniers 110, modificatie raadzaam
Hoi
Dank voor de tip; zal mijn 110 (laten)voorzien van een relais om eventuele brand m.b.t.kachel achterin te voorkomen.
groet
Frans Wit.
Dank voor de tip; zal mijn 110 (laten)voorzien van een relais om eventuele brand m.b.t.kachel achterin te voorkomen.
groet
Frans Wit.
Re: Bijna brand in mariniers 110, modificatie raadzaam
Frans,
ben je zndag op de Maasvlakte ?
Loop dan even langs, dan bespreken we de oplossing.
Mijn 110 is blauw, heeft een truckcab en een Kaapstander voorop.
Groet
ben je zndag op de Maasvlakte ?
Loop dan even langs, dan bespreken we de oplossing.
Mijn 110 is blauw, heeft een truckcab en een Kaapstander voorop.
Groet
Re: Bijna brand in mariniers 110, modificatie raadzaam
ja was hier ook al achter gekomen en heb de draadjes van de schakelaar losgemaakt. wil deze misschien wel helemaal gaan verwijderen omdat mijn ventilator vast is geslagen
CU Gheert
CU Gheert
Re: Bijna brand in mariniers 110, modificatie raadzaam
Bij mij zit er een snoerzekeringetje op de draad, die knalt er toch uit als de spanning oploopt? ik zie dan geen brand-risico's.
De reden dat hij NIET via het contact loopt, is dat hij ook aan moet kunnen als alleen de standkachel aan staat. mischien is het wel slim om hem via het ralais van de standkachel te schakelen. dan kan hij, net als de gewone blowers, aanspringen als de standkachel het water warm genoeg heeft gestookt.
Ps: Erik, ik heb je zondag niet gevonden.. heb me wel vermaakt trouwens.
gr, Chris 110
De reden dat hij NIET via het contact loopt, is dat hij ook aan moet kunnen als alleen de standkachel aan staat. mischien is het wel slim om hem via het ralais van de standkachel te schakelen. dan kan hij, net als de gewone blowers, aanspringen als de standkachel het water warm genoeg heeft gestookt.
Ps: Erik, ik heb je zondag niet gevonden.. heb me wel vermaakt trouwens.
gr, Chris 110