Goedenavond allemaal,
Zit er tussen de brackets die aan de binnenzijde van het chassis zitten ( 109 serie 3) en de achterbak die daar op rust nog iets van rubber ofzo? Toen ik de mijne demonteerde vond ik daar alleen maar één bonk roest.Het leek wel of daar ooit iets gezeten had ,maar dat was waarschijnlijk één geworden met de roest.
groet Peet.
achterbak
Re: achterbak
Bij mij zitten er rubbers tussen om het contact tussen ijzer en aluminium te voorkomen.
Dennis 109
Dennis 109
ja Peet er zitten wel degelijk rubbers en deze zitten met een ijzeren klinkje vast aan de brackets.
Ik heb van EPDM rubbers gesneden en deze op de brackets gelijmd.
groet
henk kruims
sideburen
Ik heb van EPDM rubbers gesneden en deze op de brackets gelijmd.
groet
henk kruims
sideburen
Dennis er zitten toch stalen ribben onder de bak.... dus hoe kan het chassis in contact komen met het alu (onderzijde bak.... achterzijde ander verhaal.)
Blijft wel dat rubbers niet verkeerd zijn.
Cheers Bowy zonder rubbers maar minimaal 1x per jaar alles uit elkaar
Blijft wel dat rubbers niet verkeerd zijn.
Cheers Bowy zonder rubbers maar minimaal 1x per jaar alles uit elkaar
Toch niet goed gekeken Bowy !!!!. De klinken in de rubbers verroesten en zonder lijm zijn de rubbers dan verdwenen.
henk kr
siddeburen
henk kr
siddeburen
Nu waar de klok en de kleppel hangt:
Je hebt de alu vloetplaat van de bak. Deze heeft aan de onderkant, ter versteviging van de vloer, alu koker/ribben in de lengte van de auto. Onder deze alu ribben zit een stalen en gezette dwarsbalk in de breedte van de auto. Deze is met klinknagels op de alu ribben geklonken. Op het chassis zitten aan de binnenkant van de lengtekokers steuntjes gelast. De stalen dwarsbalk steun op deze steuntjes en hiertussen zit een stukje rubber.
Staal en aluminium zijn slechte vrienden, waardoor de alu ribben onder de bak bij de stalen dwarsbalk bijna altijd doorrotten. Ook de stalen dwarsbalk rot vrolijk mee. Ik heb nog geen Series gezien (ongerestaureerd) waar dit niet was aangetast. Het is een vervelende constructie, maar goed te vervangen. Er gaat te makkelijk vocht en vuil tussen zitten. Alleen zijn de stalen dwarsbalken niet goedkoop. Voor een 88 heb je er 3 nodig en voor een 109 5 of 6.
Je hebt de alu vloetplaat van de bak. Deze heeft aan de onderkant, ter versteviging van de vloer, alu koker/ribben in de lengte van de auto. Onder deze alu ribben zit een stalen en gezette dwarsbalk in de breedte van de auto. Deze is met klinknagels op de alu ribben geklonken. Op het chassis zitten aan de binnenkant van de lengtekokers steuntjes gelast. De stalen dwarsbalk steun op deze steuntjes en hiertussen zit een stukje rubber.
Staal en aluminium zijn slechte vrienden, waardoor de alu ribben onder de bak bij de stalen dwarsbalk bijna altijd doorrotten. Ook de stalen dwarsbalk rot vrolijk mee. Ik heb nog geen Series gezien (ongerestaureerd) waar dit niet was aangetast. Het is een vervelende constructie, maar goed te vervangen. Er gaat te makkelijk vocht en vuil tussen zitten. Alleen zijn de stalen dwarsbalken niet goedkoop. Voor een 88 heb je er 3 nodig en voor een 109 5 of 6.