olie-lekstopper voor stuurbekrachtiging?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Durk

olie-lekstopper voor stuurbekrachtiging?

Bericht door Durk »

prikkers,

Mijn stuurhuis lekt nogal behoorlijk van m'n Range Rover. Hier en daar had ik m'n licht al opgestoken wat de mogelijkheden zijn.

1. Olie-keerring vervangen in het lekkende stuurhuis, wel een behoorlijke klus toch?

2. Ik zou een olie-lekstopper additiefje in het reservoir kunnen gooien en hopen dat de lekkage afneemt of zelfs stopt. Is dit aan te raden of richt ik hiermee schade aan? dit is wel een 'simpele' oplossing, maar biedt slechts uitstel van reparatie?

3. Een 'ruil stuurhuis' monteren die lekvrij is, voordeel is dat het stuurhuis zelf niet uit mekaarhoeft, wellicht is de klus zo sneller te klaren?

Wat o wat moet ik doen?

Durk
RR 3,5 '72
Han

Re: olie-lekstopper voor stuurbekrachtiging?

Bericht door Han »

een ruilstuurhuis is helemaal nagekeken dus wellicht de beste keuze van de 3

Groet Han
"Lizzie"disco 300tdi automaat
Chris 110

Bericht door Chris 110 »

Het vervangen van de keerring schijnt een enorme k-klus te zijn. Bovendien is meestal de as ook ingesleten, en moet je die dus ook vervangen om de lekkage te stoppen. Die as is zo duur dat je net zo goed een compleet huis kunt kopen.

Lekstop is een lap-middel, en inderdaad uitstel van executie. Maar het is een relatief simpele klus, je kunt het proberen, mischien helpt het ... voor een tijdje.

De beste oplossing is een ruil-stuurhuis. geen 2e hands, want als die nu niet lekt, dan zal die het over een half jaar wel doen....

Je kunt ook af en toe checken of er nog olie bij moet, en maar accepteren dat die lekt (scheelt aanzienlijk in de kosten..)

gr, Chris 110
www.opwielen.nl
Ben

Bericht door Ben »

In een van de Land Rover bladen (weet echt niet meer welke) is dit eens behandeld. De conclusie was: Niet gaan prutsen want het helpt allemaal maar tijdelijk,
gereviseerd of nieuwe huis monteren.
a rumble

Bericht door a rumble »

alleen olie blijven bijvullen is de makkelijkste optie, en ook de goedkoopste. Maar slecht voor het milieu, en onstane schade word alleen maar groter. Een keer vergeten bijvullen resulteerd in verlies aan stuurbekrachtiging, wat voor onverwachts gevaarlijke situaties kan zorgen. door rondpompen van te weinig olie (ATF) gaat de olie schuimen en lucht rondpompen, wat weer calvitatie aan de pomp geeft, en ook deze doet slijten.
Dus vervangen, of repareren is de beste optie.
omruilen is een vrij dure oplossing, en zou ik nog even uitstellen.
lap middelen ken ik niet, maar ik kan me voorstellen dat deze op den duur hun werking verliezen, of zelf voor ernstige schade kunnen zorgen.
Er zijn tegenwoordig goede revisie setjes die het het lekken kunnen stoppen.
Volgens mij had Zeus.co.uk een revisie setje ontwikkeld die afdoende afdicht.
deze kan je van oonderaf zo op de as schuiven.
Ik geloof dat een zekere Tonnie Bouwman in Eteren (braband zie landroverpagina) deze setjes gekopieerd heeft en verkoopt.
Bij mij werkt dit al anderhalf jaar afdoende.

Anton
Durk

Bericht door Durk »

Dank voor de tips iedereen.

Ik heb ondertussen Tonnie Bouwman gemailt of die revisiesetjes verkoopt.

Durk
Plaats reactie