Mijn koelvloeistofniveau van mijn td5 heb ik vandaag bijgevuld. Dit moet met rode koelvloeistof. Afgelopen zomer, toen niveau ook erg laag was, heb ik er groene koelvloeistof ingedaan. Lekkage inmniddels opgelost maar nu zit ik met de vraag; wat is het verschil tussen de twee soorten en kan het kwaad om de verkeerde erin te gooien. Alvast bedankt voor de reacties.
Paul
dom, of valt het mee.
valt wel mee
de verschillende kleuren van koelvloeistof geven de verschillen in samenstelling en daardoor koelcapaciteit en levensduur aan. Rode koelvloeistof is longlife vloeistof,
Geel is de meest gebruikte koelvloeistof die +/- 2 jaar mee gaat.
Blauw (vuil blauw) is de goedkoopste en alle waar naar zijn geld.
(Bron: Aad Koene )
Geel is de meest gebruikte koelvloeistof die +/- 2 jaar mee gaat.
Blauw (vuil blauw) is de goedkoopste en alle waar naar zijn geld.
(Bron: Aad Koene )
Re: valt wel mee
Ennuh, hoe gaat die blauwe dan kapot?
Groet, Wilberth
die zich afvraagt wat nu eigenlijk het verschil is dan..
Groet, Wilberth
die zich afvraagt wat nu eigenlijk het verschil is dan..
Re: valt wel mee
als er orgineel roze koelvloeistof in zit ,niet vervangen voor groene!
omdat het anders van samenstelling is ,dan de groene .
ook het aluminium en de rubber pakkingen in deze (roze) motoren is anders van samenstelling
de groene koelvloeistof zal eerder en sneller invreten en de pakkingen verteren.
dit verhaal is mij op curses (bij opel) verteld.
even erin geeft weinig problemen hoor!
Jan-cees
omdat het anders van samenstelling is ,dan de groene .
ook het aluminium en de rubber pakkingen in deze (roze) motoren is anders van samenstelling
de groene koelvloeistof zal eerder en sneller invreten en de pakkingen verteren.
dit verhaal is mij op curses (bij opel) verteld.
even erin geeft weinig problemen hoor!
Jan-cees
Re: dom, of valt het mee.
Roze koelvloeistof is zogenaamde Long-life vloeistof. Deze hoeft minder vaak ververst te worden. Wordt voornamelijk in moderne auto's gebruik i.v.m. de steeds groter wordende onderhouds intervals.
Groene / groenachtige vloeistof is koelvloeistof die in principe bedoeld is voor een gesloten koelsysteem. Deze werk corrosie-werend. Dit heeft 1 nadeel; als je jaren lang hebt gereden met blauwe vloeistof, en de alluminium delen van je koelsysteem zijn aangetast, kan het gebeuren dat de (vrij agressieve) groene vloeistof de gecorrodeerde delen oplost...het kan dus gebeuren dat bijvoorbeeld je thermostaathuis uit elkaar valt ofzoiets...zelf gezien!!
De blauwe bocht is eigenlijk niets anders dan anti-vries met gedestilleerd water. Werkt eigenlijk goed in elk type motor, maar verouderd. Heeft (zeker bij de goedkopere "Gamma"-kwaliteit) de neiging om kalkresten achter te laten in het koelsysteem. Kan ook minder goed tegen vaak lagere arbeids-temperatuuren hogere druk in de moderne motoren. Alluminium delen gaan corroderen. Slechte kwaliteit is meestal te herkennen aan een licht-blauwe troubele kleur.
Bart...
Groene / groenachtige vloeistof is koelvloeistof die in principe bedoeld is voor een gesloten koelsysteem. Deze werk corrosie-werend. Dit heeft 1 nadeel; als je jaren lang hebt gereden met blauwe vloeistof, en de alluminium delen van je koelsysteem zijn aangetast, kan het gebeuren dat de (vrij agressieve) groene vloeistof de gecorrodeerde delen oplost...het kan dus gebeuren dat bijvoorbeeld je thermostaathuis uit elkaar valt ofzoiets...zelf gezien!!
De blauwe bocht is eigenlijk niets anders dan anti-vries met gedestilleerd water. Werkt eigenlijk goed in elk type motor, maar verouderd. Heeft (zeker bij de goedkopere "Gamma"-kwaliteit) de neiging om kalkresten achter te laten in het koelsysteem. Kan ook minder goed tegen vaak lagere arbeids-temperatuuren hogere druk in de moderne motoren. Alluminium delen gaan corroderen. Slechte kwaliteit is meestal te herkennen aan een licht-blauwe troubele kleur.
Bart...