Pagina 1 van 1

RX of owatrol

Geplaatst: ma 16 mar 2009, 16:39
door pieter
Er is al veel over geschreven maar wil graag weten wat het beste product is.

Ik wil de buitenkant van mijn chassis en assen behandelen.

Of ik gebruik RX5 en dan aflakken met rx10 of owatrol en aflakken met een goed verfsysteem.

Graag jullie bevindingen en adviezen.

Re: RX of owatrol

Geplaatst: ma 16 mar 2009, 16:50
door Erwin 110TD5
Ik heb goede ervaringen met Owatrol, puur en gemixed....
Doe eens een zoekje in het archief, je hebt meer info als je in 1 avondje kunt verwerken.

Erwin
110 SW TD5
[home.wanadoo.nl]

Re: RX of owatrol

Geplaatst: ma 16 mar 2009, 17:11
door Peter
Beste Pieter,

Ik zelf heb goede ervaringen met owatrol. Owatrol heeft als belangrijk voordeel dat deze goed uitloopt en diep in de porien van het metaal kruipt en daarmee verdere corrosie voorkomt. Zorg bij het aflakken wel dat je gebruik maakt van een 1 component lak (lak die je kunt oplossen in terpentine).

Zelf houd ik de volgende regel aan:
1. metaal behandelen met 100% owatrol.
2. Na circa een dag behandelen met 50% owatrol 50% lak
3. Na circa een dag behandelen met 10% owatrol en 90% lak
4. Vervolgens dit systeem laten uitharden.

NB
1. Mengen met owatrol zorgt ervoor dat de lak mooi strak trekt
2. Dezelfde procedure kun je ook herhalen voor het tectileren van de binnenzijde van het chassis.

Re: RX of owatrol

Geplaatst: ma 16 mar 2009, 17:50
door kaaskop
Ik meen weleens gelezen te hebben dat wanneer je RX gebruikt, je dat om de zoveel jaar moet herhalen. Pin me er niet op vast. Er is ook nog een product dat heet Fertan, ook bij Rustbuster te bestellen. Die heb ik ook eens uitgeprobeerd.
Ik denk overall dat het allemaal goede anti roest middelen zijn.

Dinitrol!

Geplaatst: ma 16 mar 2009, 17:50
door Tata-D2
Hallo Pieter,
Heb de Disco laten 'Dinitrollen'. Kweetnie of het in de Dikke van Dale staat maar is geweldig spul.
Als je in de buurt van Arnhem woont kom maar eens kijken.
Groet, Willem

tata-D2.

Re: RX of owatrol

Geplaatst: ma 16 mar 2009, 20:01
door Roelie L.R. LW
Peter

Je schrijft dat je na de 100% owatrol er dan 50% owatrol en 50% lak , wat voor lak heb je hier voor gebruikt?

Re: RX of owatrol

Geplaatst: ma 16 mar 2009, 20:30
door Peter
Het is niet meer echt leesbaar wat er op het blik staat maar ik haal mijn chassislak altijd bij Maurice Lemmens in Geleen en vertel hem dat ik het meng met owatrol, dan weet hij welke lak ik nodig heb (1 componenten lak). De lak is in elke gewenste kleur te krijgen.

Re: Dinitrol!

Geplaatst: ma 16 mar 2009, 21:27
door pieter
Is er niemand die ervaring heeft met rx of kun je gewoon beter owatrol gebruiken en die dan goed aflakken?Zoja welke aflak verf kan ik dan het beste gebruiken?

Grt.

Pieter

Re: Dinitrol!

Geplaatst: ma 16 mar 2009, 21:46
door Lennart
Pieter,

Ik heb recent een paar delen in de RX5 en RX10 gezet.
Het voordeel van owatrol dat het goed uitloopt gaat voor RX ook op. Ik heb echter geen ervaring met owatrol en moet nog kijken hoe de RX-lagen zich houden na enige tijd. Ik kan dus niet echt een vergelijking/oordeel maken, maar volgens mij is dat RX prima spul (mijn vader heeft het gebruikt tijdens een restauratie van een volvo amazone 5 jaar geleden en heb hem nog niet horen klagen).

Lennart

Re: RX of owatrol

Geplaatst: ma 16 mar 2009, 21:58
door Jurriaan
Toen ik bij een scheepsmaterialenspecialist kwam met de vraag dat ik Owatrol en loodmenie wilde hebben in 5L verpakking, was hij daar erg over te spreken en heeft er een goede lak in kleur bij gezocht. Die laatste had hij al jaren op het dek zitten en dat vertrouwde ik daarom wel. Wilde er eerst Tencoferro op smeren, maar dat vond hij niet nodig.

Wellicht iets overdreven, maar zo gaat het erop:

- Owatrol 100%
- Owatrol/loodmenie 50-50
- Loodmenie
- Epifanes Multiforte zwart


Jurriaan.

Re: RX of owatrol

Geplaatst: ma 16 mar 2009, 22:36
door Sjoerd
Owatrol met menie is toch gewoon RLS, een kant en klaar product van Owachem.

Sjoerd

Re: RX of owatrol

Geplaatst: ma 16 mar 2009, 22:42
door Sjoerd
Wat ik meestal op geroest ijzer smeer is corroles primer, een roestomvormende primer op nieuw en bestaand materiaal te gebruiken. Daarna afwerken met een industrielak van bijvoorbeeld wijzonol. Ik heb ook wel eens een jachtlak of polyesterpaint van Sikkens gebruikt, gaat ook uitstekend. Deze combi heb ik al vaak toegepast onder boottrailers, aanhangers en landrovers en is tot nu toe beresterk gebleken.


Sjoerd

Re: RX of owatrol

Geplaatst: ma 16 mar 2009, 22:55
door Ilse
Kijk eens op www.caprotech.nl.
Ze hebben alles op het gebied van roestbehandeling en is supergoed spul. Ik heb er zowel binnenkant van mijn chassis (kun je er in 'schieten', zeg maar) als de buitenkant mee behandeld.

Groet, Ilse
Series III

Re: RX of owatrol

Geplaatst: di 17 mar 2009, 00:41
door Jurriaan
Ja, maar met een vijfliterblik maak ik het gewoon zelf. Aangezien ik met puur begin, en er ook nog een laag met alleen menie tussen zit. Deze grootverpakkingen waren goedkoper dan met kleinere blikken te werken en de RLS kant&klaar te kopen volgens mij.


Jurriaan.

Re: RX of owatrol

Geplaatst: di 17 mar 2009, 01:46
door Evert Jan
De multiforte van epifanes is niet echt een goede lak. Wel lekker goedkoop en sneldrogend. Daardoor ideaal voor loopdekken op schepen. Ik zou er niet op vertrouwen als dekkende laag.

Van owatrol is er ondertussen een nieuw product. CIP. Bindt de roest en is daarna met alle een en twee componenten lakken over te schilderen. Aanbrengen in een laag.

Evert Jan

Re: RX of owatrol

Geplaatst: di 17 mar 2009, 19:22
door Jurriaan
Juistja, wat moet ik dan wel op m'n assen en asophanging smeren? De rest wordt eigenlijk wel allemaal gegalvaniseerd....


Jurriaan.

Re: RX of owatrol

Geplaatst: di 07 apr 2009, 01:32
door Sven van der Hoorn
Ik wil in het chassis van mijn Land Rover Series Owatrol Olie spuiten en aan de buitenkant de CIP. Wat zou jij als aflak matzwart kiezen? Owattrol Deco of toch een andere verf?
Groet
Sven :-)

Re: RX of owatrol

Geplaatst: di 07 apr 2009, 02:12
door Evert Jan
Als je een aardig stukje chassis kaal hebt gemaakt zou ik het na de CIP behandelen met een epoxycoating denk ik. Dan heb je het dicht gemaakt voor zuurstof en dus roest. Daarna tegen het afbladderen van de lak door steenslag en dergelijke een goede laag tectyl of iets dergelijks er overheen.

Evert Jan