Hemelbekleding RR

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Egon

Hemelbekleding RR

Bericht door Egon »

Ik zoek tips voor het herstellen van een afgezakte hemelbekleding in mijn Range Rover van '89 , wie heeft dit al eens eerder zelf gedaan of weet iemand die dit kan (regio zuid-limburg) of kan tips geven hoe dit het beste gedaan kan worden.
Bij voorbaat dank
ed

Re: Hemelbekleding RR

Bericht door ed »

Hallo, Ik ben hetzelfde vanplan weet jij inmiddels hoe je de hemel moet verwijderen en voorzien van een nieuwe?
Mvrgrg
Ed
Ruud

Bericht door Ruud »

Toevallig heb ik een soortgelijke klus net geklaard, met behulp van tips van Bart van Dessel. Het is een leuke klus met vooral een prettig ogend eindresultaat. In het kort: hemel compleet verwijderen. Belangrijk is om dit met beleid te doen. Alle losse lijmresten van hemel verwijderen met borstel en schuurapparaat. Hoe schoner, hoe beter de kleefkracht. Stukje fleece naar smaak op bijvoorbeeld de markt kopen en 2 bussen spuitlijm van 3M (nr. 76) aanschaffen, dat is een sterk hechtende lijm, speciaal voor kunststof. Je kunt dit o.a. bestellen bij Overtoom. Lijm er op spuiten, eventueel met een spatel in de hoekjes en rondingen verwerken en met 2 personen de fleece erop plakken. Randen kort omvouwen. Wat goed werkt bij de verwerking is zo'n klein behangrollertje. De hemel ziet er vervolgens weer als nieuw uit. Vervolgens weer monteren en voila, de Range kan er weer jaaaren tegen. Aan materiaal kost het zes tientjes of daaromtrent.
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Ik gebruik trouwens per hemel 4 spuitbussen 3M nr 76, met 2 kom ik tekort. Ik doe steeds een kwart van de hemel inspuiten en een kwart van de stof, dat werkt wat prettiger. Voorzichtig van het midden uit naar buiten wrijven, het is hele fijne lijm die niet direct hecht want je kunt 'm nog los halen voor verbeteringen en vouwtjes eruit te krijgen. Je kunt ook goedkopere lijm proberen maar of die zo fijn werkt als deze en of de lijm kracht hetzelfde is weet ik niet, met deze lijm krijg je ook geen vlekken in de stof.

Groetjes, Bart
Sytze_RR1970

Bericht door Sytze_RR1970 »

dank voor de tips!
Voor wat betreft de kleur: hebben jullie enig idee wat er standaard op zit?
Om bij de originele stof te komen, voldoet dan het fleece van de markt? Of beter via interiortrim ofzo bestellen?
Nu ziet de hemel er net zo bruin uit als de stoelen, ik weet niet of dat origineel ook zo was. Wel bij de vinyl hemelbekleding van 1970-1972.
Alvast bedankt!
groeten, Sytze

PS: gisteren storm tegen gehad en harde regen. En jawel: het regende binnen ook! De regen kwam tussen het dak en het voorruitrubber naar binnen. Dus wellicht tip om dat eerst te controleren vooraleer veel werk te doen en dan later opgezadeld te zitten met kringen.
paulus-109

Bericht door paulus-109 »

de originelere stofsoorten zijn ook te bestellen.
teroson heeft ook een goede spuitlijm.
voor de stoffen stuur je maar een PM.
paul
Bart van Dessel

Ik ben altijd naar een grote stoffenzaak gegaan en zelf een mooi kleurtje uitgekozen, beetje beige creme is altijd mooi. Zorg dat je stof dik genoeg is en met rek erin! Velours of fleece, sommige hebben badstof maar dat vind ik in een RRC niet zo mooi.

Gr, Bart
Range Rover Classic

Bericht door Range Rover Classic »

Ik heb ook een hemeltje in onze RRC die doorzakt en zou daar iets aan willen doen maar ik weet niet goed hoe ik de hemel moet verwijderen om de bekleding er af te krijgen en de nieuwe er weer op te plakken, ik heb wel eens gehoord dat je de hele hemel naar achteren moet schuiven kan iemend mij dit misschien uitleggen?

mvrg

Peter
paulus-109

Bericht door paulus-109 »

zonnekleppen spiegel handvaten lampje er af halen dan komt hij los.
Bart van Dessel

i.d.d., 10 minuutjes en hij ligt d'r uit.

gr, Bart
Plaats reactie