Pagina 1 van 1
Wat voor lierkabel?
Geplaatst: ma 04 okt 2004, 23:25
door Gerda4
Hallo,
Onze lierkabel moet vervangen worden omdat er een aantal knikken inzitten. De lier is nog niet zo oud (2 jaar) het is een Warn geloof ik (ligt in de garage en heb even geen zin om van mijn nieuwe bankje af te komen )
Wie weet welke kabel ik het beste erop kan zetten ik heb namelijk vernomen dat er meerder soorten kabels zijn niet alleen van staal maar ook ander materiaal dat sterk schijnt te zijn.
Welke keuzes hebben we?
Wat zijn de voor en nadelen van deze kabels ten aanzien van een stalen?
Wat zijn de prijzen ongeveer?
Waar kan ik dan het beste zo'n kabel halen?
Wie heeft er nog meer opmerkingen m.b.t. dit onderwerp? Misschien ervaringen ofzo?
Alvast bedankt
Re: Wat voor lierkabel?
Geplaatst: ma 04 okt 2004, 23:29
door willem S7 V8
touw !!
Re: Wat voor lierkabel?
Geplaatst: ma 04 okt 2004, 23:36
door Brutus
Gerda, jij woont toch in brabant??
Ga een langs bij Liebregts te Vessem.
Leuke zaak, hij helpt je wel op weg.
Monique
Re: Wat voor lierkabel?
Geplaatst: ma 04 okt 2004, 23:38
door Gerda4
Dank je monique,
Ik wil alleen voor dat ik me wat wijs laat maken door een vriendelijke goedbedoelende verkoper eerst even wijzer gemaakt worden door de gebruikers
Maar zal er idd eens een kijkje nemen.
Re: Wat voor lierkabel?
Geplaatst: ma 04 okt 2004, 23:43
door LimaWhiskey
kijk ook even op de website van recreatieve
Andries
Re: Wat voor lierkabel?
Geplaatst: ma 04 okt 2004, 23:44
door jo
Je kunt ook even kijken bij de Recreatieve en nog veel meer .Ik heb een nieuwe van 36x7 dacht ik van 35 meer. En hij heeft het goed gedaan op de FOC trofy.
jo "general"
Re: Wat voor lierkabel?
Geplaatst: ma 04 okt 2004, 23:50
door Brutus
Touw is lang niet zo zwaar en makkelijker handteerbaar dan een kabel.
Touw is wel duurder.
Bij verkeerd gebruik kan touw scheuren, kan best gevaarlijk zijn als je op dat moment afhankelijk van je lier bent.
Kabel is zwaarder. Moet je netjes oprollen > langere levensduur.
We hebben beide geprobeerd en beide hebben voor- en nadelen.
Hier dus een beetje advies van een nog niet zo heel ervaren rijdster.
monique
Re: Wat voor lierkabel?
Geplaatst: di 05 okt 2004, 00:09
door Ploertje
Probeer even een zoekactie want er is al heel wat gedebateerd over liertouw.
Wij hebben zelf ook onze nieuwe kabel vervangen door liertouw en ons bevalt het prima. Touw is veel beter hanteerbaar, lichter en in geval van breuk veiliger.
Elephant Offroad heeft prachtig touw (geel). Daar in tegen is Liebregts een prima zaak waar je een eerlijk advies krijgt.
Hou er rekening mee dat touw een stuk duurder is dan kabel.
succes,
Irene en Richard
Re: Wat voor lierkabel?
Geplaatst: di 05 okt 2004, 00:48
door Jan Schober
Touw is ongeveer 2 tot 3 keer zo duur als staal,
voordelen touw:
-Touw werkt idd erg prettig,
-geen "vleeshaken" (bij staal moet je altijd handschoenen dragen),
-Nog een erg groot voordeel (heb het nooit gezien maar het wordt gezegd) als het breekt onder spanning, valt het dood, en zwiept het niet weg, staal doet dit wel.
-Verder Kinkt het niet.
-Het hoeft niet heel netjes op de trommel gerold te worden (altands niet zo netjes als staal)
Nadelen touw:
-Een scherpvoorwerp (scherpe steen) kan je touw doorsnijden
-UV straling? niets over gelezen maar het blijft kunststof
-Een nadeel is dat je het beter moet onderhouden, je moet het schoonhouden anders slijt het snel.
-Het kan niet goed tegen hitte, denk aan een lier die zwaar belast wordt.
Conclusie:
-Als ik het geld had ging ik over op touw
-Als ik veel zou lieren ging ik ook over op touw
Groeten Jan Schober
Re: Wat voor lierkabel?
Geplaatst: di 05 okt 2004, 00:52
door Gerda4
Dank je Jan,
Ik had zelf ook al een kleine beetje dezelfde gedachte.
Daarnaast heb ik mijn Lier al meer gebruikt om andere uit de str*nt te helpen dan dat ik zelf vast zat. Niet dat ik dat erg vind want dat doe ik erg graag, maar de investering in anderen is dan best een aardig kadootje als ik zo de prijzen van de touwen en kunststof kabels zie.
Re: Wat voor lierkabel?
Geplaatst: di 05 okt 2004, 01:05
door Erik H
Tja als je een lier voor jezelf wil moet je hem toch achter op vast zetten.....................
gr erik hof (die dat ook nog een keer wil veranderen)
Re: Wat voor lierkabel?
Geplaatst: di 05 okt 2004, 01:20
door Jan Schober
wel eens gedacht aan een snatch blok achter en toch de draad voor uit laten komen? heb je maar 1 lier nodig, die kan je toch voor en achter gebruiken (achter dus op halve snelheid)
Jan Schober
Re: Wat voor lierkabel?
Geplaatst: di 05 okt 2004, 01:29
door Paul de Haas
Niets aan toe te voegen. Heb zelf onlangs touw bij Elephant gehaald, dat gele touw dus.Nooit meer anders. Kost een paar centen maar het gemak en plezier wat je er van hebt, doet je de aanschafprijs snel vergeten.
Gr. Paul
Re: Wat voor lierkabel?
Geplaatst: di 05 okt 2004, 01:33
door Serious IIa
Jan even kleine aanvulling.
In Europese condities is dat hitte probleem complete klinkklare onzin.
Een lier motor wordt nooit zo heet dat ie touwsterkte kan beinvloeden (lier motor aan de buitenkant en touw rond de trommel ) enige moment dat de lier voldoende warmte kan generen om touwsterkte te beinvloeden is door langdurig/veel gebruik van de interne trommelrem (alleen worm lieren (superwinch ) en de Warn 8742 hebben dit niet) kan de trommel heet genoeg worden om touwsterkte te beinvloeden. Deze rem wordt alleen gebruikt als je bijvoorbeeld de auto laad zakken aan de lier. Dit lijkt mij in nederlands condities zo goed als onmogelijk bij gebrek aan bergen. In Europa zijn natuurlijk wel plaatsen te vinden maar als je zover gaat dan denk ik dat je kleinste zorg is de smelt sterkte van je touw.
Voor leuk info over verticaal lieren lees deze thread eens:
[www.pirate4x4.com]
Cheers Bowy
ps persoonlijk vindt ik touw mooi spul, maar ga voorlopig voor staal ivm de durzaamheid en de goedkopere vervangingswaarde.
Re: Wat voor lierkabel?
Geplaatst: di 05 okt 2004, 01:40
door peter
Hier dan wat verkooppraat van een verkoper die beide kan leveren maar geen voorstander is van touw. Dyneema (touw) heeft voordelen, het is sterk en inderdaad als het breekt valt het dood. Maar Dyneema is ontwikkeld voor de visserij, voor de netten en zo en het heeft een heel groot nadeel. (behalve dan de prijs). Het smeltpunt van dyneema is 150 graden, wat betekend dat het verwekingspunt rond de 120 graden ligt. Voor de visserij die met koud water werkt geen enkel probleem, maar voor de 4x4 sport echt wel. Want onze lieren worden bloedheet. Nu wordt er soms wel eens een extra omhulsel geleverd wat zogenaamde zekerheid tegen warmte is, maar dit is ook van kunststof. En kunststof bescherming en heet blijft altijd nog heet. Als een touw over een steen of zelfs een boomtak glijd, wordt het zo heet dat het DIRECT doorslijt en breekt. Verder geeft het liertouw regelmatig problemen als het afgewonden wordt, (als het onder kracht opgewonden is) heel vaak blijft het dan aan elkaar kleven door de opbouw van het touw en maak je onnodige beschadigingen. Voor de jongens die trail rijden en een goede sponser hebben of zelf een dikke knip zal dat geen enkel probleem zijn. Maar voor de gemiddelde hobbygebruiker is dit wel een probleem.
De standaard gelverde lierkabel is een gegalvaniseerde 7x19 kabel van verdomd slechte kwaliteit. De nieuwere lierkabels zijn 6x36 geslagen en behalve soepeler ook veel sterker en door de extra meegevlochten staaldraadjes veel beter beschermd tegen platdrukken.(kinken). Daarnaast is het beter om een korte kabel te nemen, dit levert meer kracht en minder kabelbeschadigingen op. De prijs van een 6x36 kabel is 95 euro voor 25 meter en 115 euro voor 35 meter. (bij ons dan tenminste) De breeksterkte van een 8 mm standaardkabel is 3830 kg van de 6x36 kabel is dit 4560 kg. Ik adviseer voor hobbygebruikers gewoon een 6x36 kabel die geodkoper is dan dyneema en meestal langer meegaat.
Peter Mastenbroek, Recreatieve
Re: Wat voor lierkabel?
Geplaatst: di 05 okt 2004, 04:05
door Vincent
Gerda,
Als je toch wil investeren in een goede staalkabel, zorg dan dat je een draaivrije kabel neemt. het grote voordeel van dit soort kabels is dat ze van buiten vrijwel volledig glad zijn (een verdichtte of dyform kabel). Uitermate geschikt voor het meerlagig opwinden op lieren. Ze zijn dicht gevlochten (dus sterker), in tegenstelling tot de meeste liekabels, waardoor er minder vervuiling in de kabel komt. Nog beter is het om een verzinkte draaivrije kabel te nemen. Door het meerlagig opwinden is er een naar verschijnsel dat vlaktedruk heet. Naarmate je windingen groter worden onder belasting zal de vlaktedruk enom toenemen op de kabelstreng. Een verzinkte staalkabel heeft de eigenschap om door het afplatten van de zinklaag deze druk veel beter te verdelen. Bovendien is deze kabel ook nog eens roestvast.
Mijn advies. Neem een draaivrije kabel liefst een Casar: type stratoplast, stratolift, of nog beter quadrolift (erg soepele kabel).
Een tweede tip. Bezuinig niet op staalkabel. Het is een van de, zoniet belangrijkste onderdelen van je lier. Een knappende staalkabel kan dodelijk zijn of op zn minst voor enstige gewonden zorgen.
Derde tip. Ga naar een bedrijf dat gespecialiseerd is in hijstechniek zoals, Mennens of van der Ree of Daemen.
Succes.
Vincent
Re: Wat voor lierkabel?
Geplaatst: di 05 okt 2004, 11:36
door Remco-Peter
Touw!
Niet het paarse (slijt snel) maar het gele touw, gebruik ik zelg nu enige tijde = super --> sterk, geen rek en zeer veilig!
Niet goedkoop, maar geen 'kinken' meer in de kabel.
Elephant Off Road (Simon) verkoopt dit.
Re: Wat voor lierkabel?
Geplaatst: di 05 okt 2004, 12:54
door Louis Otten
Gerda,
Kijk ook eens op de website van één van de oudste off-road bedrijfjes/clubs in de UK (David Bowyer is o.a. de ontwikkelaar van het kinetic towrope voor 4x4 gebruik).
Zij post-orderen ook naar nederland.
[g7tgr.demon.co.uk]
Groet Louis
Re: Wat voor lierkabel?
Geplaatst: di 05 okt 2004, 13:54
door IJslandrover
Godan daginn,
Hier koop je Dynex liertouw bij de bouwmarkt voor 5,5 Euri de meter en als je iemand kent in de visserij .....
Groeten van de IJslandrover
Re: Wat voor lierkabel?
Geplaatst: di 05 okt 2004, 15:48
door 110
80.00 Euro voor 40 meter !
22 mm. dat ligt lekker in de hand,
en dan slipt zo'n kaapstander niet zo snel door.
Groet
Re: Wat voor lierkabel?
Geplaatst: wo 06 okt 2004, 11:17
door Remco-Peter
Beste Louis en Gerda,
Dit touw heb ik gehad (paars) slijt snel en 'verbrand' snel en is ook nog eens duur en rekt als een 'dolle'.
Het gele touw is beter en goedkoper.
3.5 draaivrije staalkabel 300 meter
Geplaatst: wo 22 jun 2011, 00:30
door w v ginkel
kunnen julie 3.5 mm draaivrije staalkaqbel leveren 300 meter
mvg wim v ginkel
pa3eje@casema.nl
Re: Wat voor lierkabel?
Geplaatst: wo 22 jun 2011, 01:03
door Rick90
Bij een advies om staal of touw is de belangrijkste vraag hoe vaak gebruik je je lier?
Is het een redmiddel dat eens in de zoveel tijd gebruikt wordt -> staalkabel. Goedkoop, slijtvast en is niet zo gevoelig. Touw is gevoelig voor sommige schoonmaakmiddelen, olie en ook de hogedrukreiniger en staalkabel niet. De breeksterkte van touw is volgens het boekje vaak hoog maar dat neemt al af op het moment dat je de lier de eerste keer gebruikt. Door glijden langs de fairlead en andere beschadigingen neemt de breeksterkte drastisch af ! Veel meer dan bij staalkabel. Kortom touw heeft maar een beperkte houdbaarheid en bij staalkabel is dit veel langer mits goed gebruikt.
Ga je off roaden en weet je al dat je de lier regelmatig gebruikt -> touw, makkelijk in gebruik, veilig en licht.
Touw kun je het beste per meter kopen bij een hijsmaterialen zaak o.i.d. Daar haal je goed touw voor rond de 5,- de meter. Je moet er dan nog wel zelf een haak aan vlechten maar het is wel een stuk goedkoper dan een kant en klaar liertouw.
Pak liever wat te dik touw dan te dun. Zoals ik al heb gezegd neemt de breeksterkte drastisch af door gebruik en kun je beter voor een goed dik touw kiezen.
Dat touw verbrand door hitte van de lier is totale onzin zoals Bowy al zegt. Maar het touw krijgt wel met hitte te maken en dat is bij de fairlead. Door de grote wrijving (vaak door de te kleine aluminium fairleads) als je onder extreme hoeken liert wordt het touw wel warm.
Uit ervaring kan ik je zeggen dat het beste touw dat je kunt krijgen een liertouw met daarom een bescherm mantel van een zelfde soort vezel is. Dit is moeilijk te krijgen maar het bestaat wel, komt uit de visserij. Ik ken iemand die 4 jaar lang wedstrijden heeft gereden met dit touw zonder een enkele breuk. Ter vergelijking, de levensduur van een normaal touw tijdens wedstrijdgebruik is ongeveer een jaar. Dat is dit touw : [www.hampidjan.is] en dan de Dynex cover. De mantel zorgt ervoor dat het touw niet beschadigd en het touw de oorspronkelijke breeksterkte behoud en deze is zo hoog dat het met een normale lier nooit te breken is. De mantel zit er strak omgevlochten en zal zich niet ophopen rond de fairlead in tegenstelling tot andere beschermmantels. Dit is echt veruit het beste touw wat je kunt krijgen om mee te lieren.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/06/2011 23:05 door Rick90.
Re: Wat voor lierkabel?
Geplaatst: wo 22 jun 2011, 02:37
door Bart van Dessel
Ik denk dat ze na 7 jaar wel een keuze hebben gemaakt, lijkt me.
gr, Bart