Waarom?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Henk Bossinade

Waarom?

Bericht door Henk Bossinade »

Zo af en toe denk ik wel eens; waarom kopen heel veel prikkers hier op het prikbord liever de goedkopere immitatieonderdelen, vaak van slechtere kwaliteit ,of het nu een pakking,een keerring of desnoods een complete V8 nokkenasset of oliepomp of ontsteking betreft.Heel veel vragen later hier op het prikbord;Waarom stopt mijn motor ineens?Waarom jankt mijn transmissie ineens?Waarom past mijn luchtfilter niet?Waarom slingeren mijn remtrommels?Waarom dit?, Waarom dat?Het blijven gewoon vragen. Ik weet heel zeker dat heel veel "genormeerde" onderdelenfirma's ook hier in Nederland onderdelen verkopen van zeer slechte kwaliteit.Een voorbeeld:Ik bestel telefonisch een koppelingshulpcilinder bij een onderdelenleverancier in het midden des lands;ik vraag naar de OEM eigenschappen,mij wordt verteld dat deze voor dit onderdeel niet gelden,aangezien de prijs slechts 30% van het OEM deel bedraagd,MAW., kwaliteit en garantie 0,0!! OK , ik bestel een zelfde cilinder dan maar bij een andere handelaar in het westen des lands.Hier geen verschil,mij wordt weer gevraagd of ik een ''goedkopere of een duurdere wil " , de kwaliteit maakt volgens hen niet uit' de ene is "gewoon iets" goedkoper!!!!! Ik heb het daaropvolgende jaar een verder onderzoek gedaan hier in Nederland betreffende goedkope immitatiedelen van zeer slechte kwaliteit.Ik ga hier op het prikbord geen namen noemen. Het blijft mij verbazen dat enkele firma's helaas ook hier in Nederland de immitatierotzooi durven blijven verkopen.Er wordt hier op het prikbord helaas te weinig aandacht besteed aan deze Nederlandse handelaren die aan de meestal beginnende,onervaren, LR eigenaren allerlei goedkope immitatie troep willen verkopen.Maar goed ,deze trend zal wel doorzetten.Als je slechte onderdelen op je LR monteert kom je er vaak pas na een 1/2 jaar achter,succes allemaal, Vr gr Henk B.
westfies109

Re: Waarom?

Bericht door westfies109 »

Heeeeee je bent de remcilinders vergeten
En dan waarom
Nou er zitten diverse onderdelen bij die mirakuleus wel wat langer uithouden
En als ze dan toch stuk gaan heb ik weer wat te sleutelen
laten we eerlijk zijn als je landrover voor je hobby rijd dan moet je geen mercedes kwaliteid verwachten
En ja ook ik baal vaak van prut parts
hycom

Bericht door hycom »

Hallo Henk dit is inderdaad treurig ,maar goede voorlichting en kennis van zaken
is dus niet altijd een garantie dat je kwalitatief goed materiaal krijgt ook als je hier wel om vraagt ,en als het gaat om bijvoorbeeld remdelen dan is dit eigenlijk wel triest zeker als de veiligheid in het geding kan komen

En als er leveranciers zijn die dit willens en wetens doen dan kun je ze best met naam en toenaam noemen , maar als je als landroverliefhebber zelf de keus krijgt tussen origineel/oem of imitatietroep en je kiest voor de goedkoopste oplossing dan zal goedkoop bijna altijd duurkoop blijken te zijn.
en dit is jammer want dat haalt de betrouwbaarheid van je landrover fors omlaag.
De charme van landrover rijden en er zelf aan sleutelen is dat je eigenlijk alles zelf kunt doen , maar als je dan met slechte onderdelen werkt is het emmers water naar de zee dragen , zinloos dus.

prettig weekend

groeten hycom
AadG

Bericht door AadG »

Kan natuurlijk ok een kwestie van vraag zijn.
Als je als handelaar tien keer hoort dat het zo duur is bestel je gewoon een goedkopere uitvoering.
Ik moet daar zelf ook niet aan denken.
Jan Willem de Winter

Bericht door Jan Willem de Winter »

das gewoon marktwerking.

er zijn ook goedkope tv's, camera's, schemerlampen, gereedschap, wasmachines etc, etc, etc.

Ik kies ook wel eens voor een goedkopere omdat er op dat moment even wat minder geld in het varken zit.

Niets mis mee.

JW
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Maar ....

We kunnen de marktwerking wel verbeteren door de opvallend slechte / te vermijden onderdelen op een becommentarieerde "zwarte lijst" te zetten.
Dan krijg je nog maar een maal een piek-aanbod: nl. wanneer de "goedkope" voorraad winkeldochters op moet.

Let wel: Ik ben ook niet vies van goedkoop maar ook niet van duur, als het maar goed werken wil. (Zo heb ik - nogal OT - twee non-woven dweilen aan elkaar genaaid bij wijze van lichtgewicht handdoek tegen 2% van de prijs van het niet doorgeknipte, maar verder identieke, materiaal uit de buitensportwinkel. Als je alleen maar voor duur gaat wordt je niet zelden genaaid, dat is ook de markt.)

Marc
paulus

Bericht door paulus »

henk, ik snap helemaal wat je bedoeld.
het zal veel mensen ook verbazen hoe goedkoop de originele delen soms kunnen zijn.
laatst een 110 gaan bekijken, zegt die kerel, kijk ik heb er net een nieuwe ontsteking op gezet! vraag ik waarom en waar de oude is. zegt hij omdat deze zo goedkoop was en nieuw natuurlijk beter is dan zo,n oude. de oude had hij weggegooit. volledig overbodig vervangen.

maar weet dit dat veel mensen gewoonweg altijd het goedkoopste kopen, vaak zelfs tegen beter weten in.

paul
Apke

Bericht door Apke »

Tja, waarom kopen mensen soms goedkope imitatieonderdelen ...... op zich een goede vraag. Er kunnen natuurlijk verschillende redenen zijn.

De prijs speelt natuurlijk een rol, waarom zou je voor hetzelfde meer betalen? (zoals je zelf al aanhaald verkopen bedrijven liever imitatie, misschien omdat er meer marge op zit?)

Omdat niet altijd even duidelijk is wat je besteld. Op sommige sites wordt keurig aangegeven wat je besteld, op de meeste sites staat alleen het artikel en het Landrover nummer.

Omdat er niet zoveel kilometers mee wordt gereden. Waarom zou je spullen gebruiken die 200K mee kunnen gaan als je maar 5K per jaar rijd. Pasvorm en uitdroging heb ik voor het gemak niet mee gerekend.

Omdat het niet zo'n belangrijk onderdeel is of een onderdeel wat heel gemakkelijk te vervangen is zoals spiegels, uitlaten, enz.

Omdat sommige imitatie onderdelen soms gewoon beter zijn, oei .... daar moest ik ook even naar zoeken, maar er zijn koplampen met helder glas die een veel betere lichtopbrengst hebben dan de originele (Series) koplampen. Olie en brandstoffilters heb je ook van verschillende merken die niet allemaal slechter zijn dan die van Landrover.
Een RVS uitlaat (ehhh niet echt goedkoper) zal niet per definitie slechter zijn dan een originele Landrover uitlaat.

Dit is wat mensen zelf doen, maar wat gebeurd er bij garages waar je voor veel geld je auto laat maken?
Welke onderdelen worden daar gebruikt?

Nu even over de "slechte" merken. Heeft iedereen slechte ervaringen met bepaalde merken of zitten er gewoon wat vaker slechter exemplaren tussen.
Als merken echt slecht waren, dan zouden ze de fabrieken al lang moeten sluiten. Niemand wil troep kopen, toch?

Nu weet ik dat er binnen de Landrover Wereld nogal wordt afgegeven op het merk Britpart. In de jaren dat ik Mini reed heb ik heel wat Britpart spul in handen gehad en gemonteerd, nagenoeg geen problemen.
Maken ze bij Britpart nu slechtere kwaliteit? Stelt een Landrover andere eisen aan bepaalde onderdelen dan een Mini (b.v. door een hoger gewicht o.i.d.)?

En dan natuurlijk nog het tipisch Engelse. Als er iets gemaakt is wat voldoet, dan blijf je dat gebruiken.
De koplampen van een Mini passen presies in een Landrover, Mini heeft later stadslicht bijgeplaatst.
De eigenwijze knipperlichtjes op een Mini (voorkant) lijken verdacht veel op de knipperlichtjes op mijn Series, die weer heel veel weg hebben van de knipperlichtjes van een Defender.
Als je zo doorzoekt kom je op nog veel meer gelijkenissen.
Zelfs Juguar, Morris en andere (oude) Engelse automerken hebben in het verleden materialen bij elkaar geleend.
Even een kleine anecdote:
Mini had brandstof problemen bij de Cooper, deze zoog de brandstof zo hard uit de leiding dat er een vacuum ontstond. De oplossing een opvoerpomp bij de tank.
Jaguar had hetzelfde probleem bij de ontwikkeling van de sportieve XJ uitvoering, de oplossing, neem een opvoerpomp van een Mini. Helaas gaf deze te weinig dus werden er twee pompen parallel gezet en dit is jaren zo verkocht.

Misschien zit daar wel een deel van het kwaliteitsprobleem. Stel dat de imitatie merken remcilinders voor een Morris Miner maken en deze komen exact overeen met de remcilinders van een Landrover (vaak gebruiken de merken ook nog eens dezelfde nummers), waarom zou je ze dan ook niet voor een Landrover verkopen?
Het kan best zijn dat de cilinders onder een Morris Miner prima werken, maar bij een Landrover snel gaan lekken. De reden? Meer trillingen vanuit het Dieselblok, Andere uitslag en krachten door een ander wielformaat, of remtrommel, enz.

Goh ... het is weer een heel verhaal geworden zo op de vroege ochtend. Beetje het voordeel van jonge kinderen. Je moet toch beneden zijn om ervoor te zorgen dat ze het huis niet voor je afbreken

Apke
www.larrie.nl

Doe ook wel eens imitatie onderdelen gebruikt i.p.v. originele.
peter z

Bericht door peter z »

bij landrover vallen de prijzen van originele onderdelen nog mee
ik moest van de hilux eens een simpel achterwiellager vervangen, bij t y ta €120.- ex de dealer rade me zelf al aan even naar brammer te gaan, daar was het lager €45.- inc en van betere kwaliteit (nkg)
dus niet origineel hoeft niet perse slechter te betekenen al is het meestal wel het geval.
peter z
Eric

Bericht door Eric »

Hoi Henk,

Antwoord op je vraag is niet zo moeilijk :-)

Een Prikker rijd het liefst in de goedkoopste Land Rover die hij op marktplaats kan vinden, belastingvrij, met een 2de auto verzekering van Wiggers, gebruiken goedkope of 2dehands onderdelen (die we doormiddel van Prikkers transport laten langs brengen), en een vakman hebben we niet nodig !!

En dan is het vreemd dat we af en toe stil staan LOL

gr Eric
bas88pickup

Bericht door bas88pickup »

Je hebt helemaal gelijk Henk. In de loop der tijd ben ik er (ook door schade en schande-) achter gekomen dat imitatie onderdelen niet de beste kwaliteit vertegenwoordigen, en wél verkocht worden als goed. Ik heb het zelfs al een meegemaakt dat in een origineel doosje, een imi onderdeel zat.....uiteraard voor de volle prijs.
(het geldt niet alleen voor LR, op de Ford dacht ik ook eens goedkoper uit te zijn; resultaat was binnen 3 maand de hele voorwielophanging weer uit elkaar)

Origineel hoeft niet duur te zijn, je moet gewoon goed winkelen, diverse internetsites verkopen imitatie en origineel, of oem kwaliteit.(en geven dit goed aan) Voor remdelen bijvoorbeeld, zijn er diverse gerenommeerde merken, bv; AP-lockheed of Mintex, deze koop je in Engeland voor de prijs die hier kwijt bent voor imitatie.

Verder kan ik er alleen maar aan toevoegen, en dat heb ik wel eens vaker gezegd, dat op een uitzondering na, de handel in Nederland zichzelf het leven onmogelijk maakt, door belachelijke prijzen te vragen. Als het maar enigszins mogelijk is, koop IK dus NIET in Nederland, ben geen dief van mijn eigen portemonnee!

Gr, Bas
Rumble

Bericht door Rumble »

een koppelings cilinder om het jaar vervangen word je inderdaad wel is zat ;-(
Helaas is het niet altijd mogelijk om bij bestelling er achter te komen wat de kwaliteit is. de verkoper zal altijd zeggen garant te staan voor zijn product. maar wat als je claimt?
Ik heb een hele tijd rond gereden met een kistje in de auto met goedkope reswerve delen, makkelijk in Marocco of gewoon in the midle of Brabant. maar die delen worden nooit vervangen bij thuiskomst, dus dan is een extra onderdeel op voorraad echt noodzakelijk. na een paar jaar kom je er wel achter dat je beter goed spul kan kopen, maarja waar haal je die? Mijn ervaring is dat sommige sloop onderdelen van andere landrovers beter functioneren dan namaak.
Misschien is het een oplossing om een vergelijkings tabel/archief aan te leggen van de goede en slechte vervangings delen.
Er hoeft niet bij te staan wie die slechte onderdelen verkopen, maar hele goede leverancier mogen er wat mij betreft wel op staan hoor.
ik denk dat we als prikkers best machtig zijn!

gegroet
paulus

Bericht door paulus »

dat is wat kort door de bocht maar die zitten er zeker wel tussen.
paulus

Bericht door paulus »

de stel regel is ,,ga voor origineel,, dus ga eens langs de dealer en vraag de prijs van het onderdeel op.
googlen op het onderdeel nummer brengt je bij site,s die je de keuze bieden tussen OE kwaliteit of irr(mm)itatiedelen.
dan gaat het er om welke merken OE zijn; delphi en trw bijvoorbeeld voor rem en koppelingdelen. borg en beck voor drukgroepen. Doorgaans zijn voor de slijtagedelen goede alternatieven die vaak zelfs duurder zijn dan aan de balie bij land rover zelf.
Eric

Bericht door Eric »

de stel regel is ,,ga voor origineel,,

Ik bestel vaak bij de dealer, snelle levering en doorgaans niet veel duurder als elders in Nederland.
Soms ben je in de UK goedkoper uit....als je een week kan wachten :-)

Ik wil er verder aan toevoegen dat ik ook wel een goedkopere onderdelen heb gebruik (Brittpart ) maar eigelijk nooit last heb gehad van valen. Zal ook een kwestie zijn van vakkundigheid van monteren

gr Eric
Everhard Mulder

Bericht door Everhard Mulder »

De andere kant van de zaak is: waarom zijn de "originele" onderdelen zo krankzinnig duur? Ik vind het vreemd dat als je een onderdeel wilt kopen van een auto die al meer dan 20 jaar gebouwd wordt, je je een ongeluk moet betalen voor de onderdelen. Ik koop ook het liefste origineel, maar ik vraag me echt af waarom die zo duur moeten zijn als het kennelijk ook goedkoper kan.
Maar wellicht klets ik uit mijn neus en zijn die originele onderdelen helemaal niet duur. Kan ik eigenlijk niet beoordelen, maar nogmaals: onderdelen die al meer dan 20 jaar gemaakt worden en vrijwel ongewijzigd zijn, hoeven toch niet zó duur te zijn?

Everhard Mulder
paulus

Bericht door paulus »

inderdaad, als je soms leest wat ze allemaal uitvreten om een 109 te ontluchten.......................................
paulus

Bericht door paulus »

jawel soms zijn ze wel duurder maar.........................
ik kocht ooit in het zuiden des lands een set merkloze remschoenen, gingen met moeite 8000 km mee, koste me iets van 30 euro voor een as.
naderhand originele via het dealernetwerk, koste 160 euro maar gingen met gemak 80000 mee.
naderhand leerde ik dat de mintex variant, hetzelfde zijn als origineel, OE kwaliteit dus. deze kosten wel veel minder.

paul
G men (Gargamel)

Bericht door G men (Gargamel) »

Gezond verstand is denk ik de oplossing.
Natuurlijk kun je geen topkwaliteit verwachten van knipperlicht van 4 pond. Uiteraard verbrokkeld het plastic na 2 jaar en verkleuren de lampjes. Is echter geen kritisch onderdeel, en in een paar minuten te vervangen.

Aan de andere kant zijn er echt wel onderdelen die je via paddocks of bearmach kunt kopen. Erger nog, de CV-joint voor mij '83-er 110 was oigineel niet meer leverbaar. Imitatie (Bearmach) gelukkig nog wel, en die zit er alweer een tijdje onder.
OEM spul is ook via die clubs een stuk goedkoper te krijgen als in Nederland en persoonlijk ben ik erg tevreden over paddocks qua service.
Voor de kritische onderdelen geef ik echter wel vaak de voorkeur aan OEM, remmen, koppeling etc.etc.

Afgelopen donderdag nog de valley gasket van mijn V8 lopen vervangen, zat er net 3 maanden in na het plaatsen van een weber 500.
Zat een prima composiet pakking in; echter 1 van de aandrukbeugels voor de voor en achter pakking was verkeerd van vorm en drukte niet egaal aan. Nieuw bijgeleverd bij de weber 500 !!! (en idd, Britpart)
Spul lekte dus als de pest, . En doordat ie in het midden teveel drukte was daar de pakking stuk.....

Heb nog staan twijfelen, maar doe ouwe waren 1 bonk roest....
Had ook beter moeten weten, is een low-cost product met een lage winstmarge...
Ik begrijp echter wel waarom ze er britpart bijgedaan hadden..... origineel was niet namelijk ook meer leverbaar !!!! '
Gelukkig hedden we nog een stel ouwe gevonden....paste toch beter. ;-)
Uiteindlijke extra kosten aren iets van 35 Eurie en een dagje werk.

Ergo, je kunt flink besparen door even te zoeken en logisch na te denken. Je kunt er echter ook zeker van zijn dat je soms je neus stoot. Hoort erbij, en als je dat niet wilt alles origineel bestellen.....

Maar mocht iemand een Weber 500 kit gaan monteren... tip : gebruik de originele gaskett clamps !!

Gerrit
Niels

Bericht door Niels »

Kan iemand even zeggen waar OEM voor staat?

Gr Niels (dcpu)
bas88pickup

Bericht door bas88pickup »

[nl.wikipedia.org]

It says it all!

gR, Bas
john straatman

Bericht door john straatman »

Vaak gaan onderdelen kapot als je net even geen geld hebt, of iets anders ook net kapot is gegaan, die ellende komt vaak niet alleen, en je kan het geld maar één keer uitgeven.

Groet,

John
Plaats reactie