Pagina 1 van 1
Carterdruk
Geplaatst: do 23 apr 2009, 21:13
door Geoffrey
Heren (of misschien wel dames), even een vraagje wat betreft mijn carterdruk.
Als ik het slangetje van de carteronluchting lostrek voel ik hem best wel blazen, ik heb er een witte doek omgelegd maar kon na een 15min stationair lopen geen olie ontdekken.
Wat is normaal voor een 2.25 diesel 3X gelagerd?\
groeten Geoffrey
Re: Carterdruk
Geplaatst: do 23 apr 2009, 23:14
door Richard78
Niet normaal maar wel veel voorkomend.
Meestal geeft dit aan dat je blokje versleten is. De druk gaat langs je zuigerveren het blok is wat druk opbouwt. Bij mij zat er geen extra slangetje op waardoor de druk via de olie stok met olie naar buiten kwam Auutomatisch antiroestsysteem voor de linker kant zeg maar.
Als je blokje nog goed trekt (100km/h haalt) dan kan je er gewoon mee door rijden. Ondertussen kan je je voorbereiden op een blok wissel of revisie van je huidige blok.
RIchard78
Re: Carterdruk
Geplaatst: vr 24 apr 2009, 00:11
door Geoffrey
Oke,ik vind het alleen wel raar dat het blokje wel meteen aanslaat (1 x rondgooien, ook met vorst) en dat het blokje perfect loopt.
Als er geen carteronluchting op zit komt het dan via de oliepeilstok? want daar voel ik namelijk geen enkele luchtdruk uitkomen.
Groeten
Re: Carterdruk
Geplaatst: vr 24 apr 2009, 00:24
door Richard78
Bij mij loopt het blokje ook nog mooi rond. inderdaad altijd aanslaan ook met vorst (dat terwijl een van de gloeispiralen kapot is). Ik haal ook nog makkelijk 100km/h. Misschien dat je oliepeilstok buis word dicht gehouden door de olie in je carter. Haal eens de dop van je olievulpijp. Daar zou je het wel moeten voelen, eventueel met een papiertje erbij. Bij mij blies hij daar behoorlijk.
Maar misschien heb ik het mis en is het iets anders.
Maar als hij wel druk opbouwd maar alles werk nog goed zou ik me niet zo veel zorgen maken. Pas als hij erg gaat blazen, olie verbruiken en vermogen verliest moet je ej echt zorgen maken. Het zijn eenmaal oude blokjes. En dan nog kan je hem gewoon reviseren.
Richard78
Re: Carterdruk
Geplaatst: vr 24 apr 2009, 00:28
door Aad Koene
Zonder carterontluchting springt inderdaad de peilstok eruit en mogelijk gaan je krukaskeerringen ook lekken.
Dat er nu niets uit je pijlstokhouder komt is logisch.
Een dieselmotor is een grootverbruiker als het om lucht gaat, de carterdampen worden dus snel meegezogen.
Het kan zelfs gebeuren dat als je een rokende sigaret naast de opening van de peilstokhouder houdt, deze rook erin gezogen wordt.
Aad Koene.
Re: Carterdruk
Geplaatst: vr 24 apr 2009, 11:30
door Richard78
Hoi Aad,
bedoel je dat een dieselblok druk kan opbouwen door versleten zuigerveren maar toch blijft zuigen aan de peilstokbuis? Dus dat in dat geval de druk opbouw van de versleten veren kleiner is dan de zuigkracht van het blok?
Richard78
die gewoon leergierig is
Re: Carterdruk
Geplaatst: vr 24 apr 2009, 15:05
door Geoffrey
Indd Aad zou je misschien nog iets uitleg kunnen geven want ik begrijp het ook niet helemaal meer.
Als het blokje echt versleten is wat ben ik dan kwijt voor een goed 2.25 diesel blokje?
Re: Carterdruk
Geplaatst: vr 24 apr 2009, 15:13
door Jurriaan
2.5 Turbodiesel misschien?
Jurriaan.
Re: Carterdruk
Geplaatst: za 25 apr 2009, 00:18
door Geoffrey
2.5 td? maar dan moet er weer zoveel omgebouwd worden!