motor pech
Geplaatst: do 23 apr 2009, 19:58
voor 3 weken terug heb ik met mijn 109 een botsing gehad.
ik reed met 40km/u frontaal achterop een renault modus.
vanaf dat moment liep mijn motor anders. kom niet gauw vinden wat het was.
zaterdag, 4 dagen later, heb ik de kleppen gesteld.
er zat een flinke tik in het blok. na de kleppen gesteld te hebben, wat wel nodig was, zat er nog steeds een tik in het blok. ook merkte ik dat het motortje 2.5TD enorme carterdruk had. stond zelfs te blazen langs de oliepeilstok.
gisteren compressie test gedaan. cil. 1 had 12 bar, 2 had 20 bar, 19 bar en 22 bar.
kop eraf gehaald, niets te zien, ook geen krassen in de cilinderwand, gewoon mooi!
zuiger eruit. 2e zuigerveer gebroken EN een stuk uit de onderzijde van de zuiger!?!
heel vreemd. verder kan ik geen schade vinden.
maar nu....
ik heb dus een nieuwe zuiger nodig met een nieuwe veer.
moet ik de boveste veer, die nog wel heel is, met de olieschraapveer weer gebruiken of alle 3 nieuw.
en moet het blok nu weer 8000 km inrijden of niet?
ik heb 2 jaar geleden 4 nieuwe zuigers geplaatst, dus een ander blok is denk ik geen optie.
wie weet raad??
ik reed met 40km/u frontaal achterop een renault modus.
vanaf dat moment liep mijn motor anders. kom niet gauw vinden wat het was.
zaterdag, 4 dagen later, heb ik de kleppen gesteld.
er zat een flinke tik in het blok. na de kleppen gesteld te hebben, wat wel nodig was, zat er nog steeds een tik in het blok. ook merkte ik dat het motortje 2.5TD enorme carterdruk had. stond zelfs te blazen langs de oliepeilstok.
gisteren compressie test gedaan. cil. 1 had 12 bar, 2 had 20 bar, 19 bar en 22 bar.
kop eraf gehaald, niets te zien, ook geen krassen in de cilinderwand, gewoon mooi!
zuiger eruit. 2e zuigerveer gebroken EN een stuk uit de onderzijde van de zuiger!?!
heel vreemd. verder kan ik geen schade vinden.
maar nu....
ik heb dus een nieuwe zuiger nodig met een nieuwe veer.
moet ik de boveste veer, die nog wel heel is, met de olieschraapveer weer gebruiken of alle 3 nieuw.
en moet het blok nu weer 8000 km inrijden of niet?
ik heb 2 jaar geleden 4 nieuwe zuigers geplaatst, dus een ander blok is denk ik geen optie.
wie weet raad??