Pagina 1 van 1

Puntjes 2,25 > 2,5 conversie

Geplaatst: wo 22 apr 2009, 14:45
door Justus Christus
Hoi zoals eerder besproken wil ik binnenkort een 2,5 benzine in onze s3 88" hangen.

Er zit nu een standaart 2,25 op gas in.

Ik heb een aantal punten die ik voor het wisselen uitgezocht wil hebben.
De poel van kennis die prikpagina heet kan daar vast antwoord op geven.

1. Hoe zit het met de benzine pomp. Heeft het blok een mechanische? Of moet ik een electrische ergen opbouwen. Zo ja, hoe, wat en welke?

2. Waar haal je het vacuum voor de rembekrachtiging vandaan?

3. Hoe koppel je het blok aan de v-bak. gebruik je de series koppeling?

4. Hoe zit het met de startmotor, ik begreep dat er een relais OP de startmotor zit bij een 2,5. Terwijl bij een 2,25 het startrelias aan de accu bak zit. Moet ik nieuwe draden aan leggen naar de startmotor? Zo ja hoe, wat en welke?

5. Ik maak waarschijnlijk gebruik van een 90 luchtfilter (naar voorbeeld Boesman), past deze in de oliebadfilter houder? en wat zijn goed slangen om tussen de carb. en de filter te gebruiken (bijvoorbeeld geribbeld of niet).

6. Ik begreep dat je het thermostaathuis + thermostaat kun over zetten van 2,25 naar 2,5. Je kunt dan gebruikt maken van de 2,25 radiator. Word daar alleen het uitgangstuk mee bedoeld? Dus het klein stuk recht naar boven? Of ook het deel waar de kachel kraan in zit?

7. kan ik de fan. van de 2,5 gebruiken en past die dan in de fan. cowl?

8. Ik las in de manual dat een 2,5 is voorzien van geharde? uitlaatklep zetels. Betekend dat dat ik ongestraft loodvrij en LPG kan rijden?


Ik hoor graag van jullie,
Just!

Re: Puntjes 2,25 > 2,5 conversie

Geplaatst: do 23 apr 2009, 00:13
door Dennis101

> 1. Hoe zit het met de benzine pomp. Heeft het blok een
> mechanische? Of moet ik een electrische ergen opbouwen. Zo
> ja, hoe, wat en welke?
>
De 2.5 heeft normaal gesproken een electrische benzinepomp, maar als je het zijdeksel met benzinepomp van de 2.25 monteert heb je een 2.5 met mechanische benzinepomp.
Als de Weber 32/34 DMTL carburateur op jouw motorblok een retour aansluiting heeft moet die degelijk afgedopt worden.

> 2. Waar haal je het vacuum voor de rembekrachtiging vandaan?
>
Zoals gebruikelijk van het inlaatspruitstuk. Bij de 2.25 met enkele carburateur (series) is de aansluiting voor de carburateur te vinden en bij de 2.25 en 2.5 met de Weber register carburateur zit de aansluiting achter de carburateur.

> 3. Hoe koppel je het blok aan de v-bak. gebruik je de series
> koppeling?
>
De koppelingsplaat van de 2.5 B is anders als van een series 3, dus hier zal je een series 3 koppelingsplaat moeten gebruiken. De drukgroep is wel hetzelfde als van een series 3.

> 4. Hoe zit het met de startmotor, ik begreep dat er een
> relais OP de startmotor zit bij een 2,5. Terwijl bij een 2,25
> het startrelias aan de accu bak zit. Moet ik nieuwe draden
> aan leggen naar de startmotor? Zo ja hoe, wat en welke?
>
Naar keuze kun je het startrelais van de 2.25 gebruiken als nulsteen door alle aansluitingen onder 1 moer te monteren, anders een geïsoleerde nulsteen gebruiken. De draad die het oude startrelais schakelt moet nu naar de aansluiting op de solonoid gebracht worden.

> 5. Ik maak waarschijnlijk gebruik van een 90 luchtfilter
> (naar voorbeeld Boesman), past deze in de oliebadfilter
> houder? en wat zijn goed slangen om tussen de carb. en de
> filter te gebruiken (bijvoorbeeld geribbeld of niet).
>
Waarom het betere oliebad filter vervangen door een minder goed filter?
Maar als je dat toch wil zal je de houder aan moeten passen en zal je ook zien dat je bij een series niet handig uitkomt met de aansluiting bij de carburateur. De aansluiting bij de 90/110 met 2.5 B en papierfilter wijst de verkeerde kant op.
Als gemakkelijk alternatief kun je een passend K&N filter rechtstreeks op de carburateur monteren, alleen zal je dan waarschijnlijk de hoofd en/of lucht correctiesproeier(s) een maatje groter moeten kiezen.
Bij mijn 2.25 B met K&N filter en register carburateur loopt hij primair nog wat te arm. Secundair lijkt hij met de standaard sproeier wel goed.

> 6. Ik begreep dat je het thermostaathuis + thermostaat kun
> over zetten van 2,25 naar 2,5. Je kunt dan gebruikt maken van
> de 2,25 radiator. Word daar alleen het uitgangstuk mee
> bedoeld? Dus het klein stuk recht naar boven? Of ook het deel
> waar de kachel kraan in zit?
>
De 90/110 hebben geen kachelkraan, vandaar dat het hele huis (boven en onder) gewisseld wordt.

> 7. kan ik de fan. van de 2,5 gebruiken en past die dan in de
> fan. cowl?
>
Geen idee, dat zie je vanzelf wel denk ik.

> 8. Ik las in de manual dat een 2,5 is voorzien van geharde?
> uitlaatklep zetels. Betekend dat dat ik ongestraft loodvrij
> en LPG kan rijden?
>
Als het goed is wel, velen zijn je voorgegaan.

Dennis B.

Re: Puntjes 2,25 > 2,5 conversie

Geplaatst: do 23 apr 2009, 13:44
door Justus Christus
Hoi Dennis, ik had al verwacht dat je zou reageren, hartstikke bedankt!!

Ik heb ben ik bang nog een paar puntjes.


> > 1. Hoe zit het met de benzine pomp. Heeft het blok een
> > mechanische? Of moet ik een electrische ergen opbouwen. Zo
> > ja, hoe, wat en welke?
> >
> De 2.5 heeft normaal gesproken een electrische benzinepomp,
> maar als je het zijdeksel met benzinepomp van de 2.25
> monteert heb je een 2.5 met mechanische benzinepomp.
> Als de Weber 32/34 DMTL carburateur op jouw motorblok een
> retour aansluiting heeft moet die degelijk afgedopt worden.

Dus ik kan de afdekplaat op de 2,5 vervangen voor de benzinepomp van de 2,25.
En deze bout je eenvoudig weg met de bouten uit de 2,5. Hoef niet verder van binnen worden aangesloten?

De retourleiding op de carb. Kun je die afdoppen met een popnagel? Of is een parker oid. beter?


> > 2. Waar haal je het vacuum voor de rembekrachtiging vandaan?
> >
> Zoals gebruikelijk van het inlaatspruitstuk. Bij de 2.25 met
> enkele carburateur (series) is de aansluiting voor de
> carburateur te vinden en bij de 2.25 en 2.5 met de Weber
> register carburateur zit de aansluiting achter de carburateur.

Dit is de vacuum leiding?
vacuumleiding.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e0f7b68a134ea639f234634b428a827d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Fvacuumleiding.jpg', 'http://www.fotoserve.nl/~jfk/vacuumleiding.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Fvacuumleiding.jpg', '', 6043634, 600, 600, 'Loading image ...', false);


> > 3. Hoe koppel je het blok aan de v-bak. gebruik je de series
> > koppeling?
> >
> De koppelingsplaat van de 2.5 B is anders als van een series
> 3, dus hier zal je een series 3 koppelingsplaat moeten
> gebruiken. De drukgroep is wel hetzelfde als van een series 3.

Ik begrijp niet exact wat ik nu moet vervangen.
Volgens mij zit er op het 2,5 blok nog steeds de drukgroep + koppeling aan vast. Wat moet ik veranderen om het over de bak te schuiven?
drukgroep.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b5a0f63598c16a70518d60b3407afe89', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Fdrukgroep.jpg', 'http://www.fotoserve.nl/~jfk/drukgroep.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Fdrukgroep.jpg', '', 6043634, 600, 600, 'Loading image ...', false);


> > 4. Hoe zit het met de startmotor, ik begreep dat er een
> > relais OP de startmotor zit bij een 2,5. Terwijl bij een 2,25
> > het startrelias aan de accu bak zit. Moet ik nieuwe draden
> > aan leggen naar de startmotor? Zo ja hoe, wat en welke?
> >
> Naar keuze kun je het startrelais van de 2.25 gebruiken als
> nulsteen door alle aansluitingen onder 1 moer te monteren,
> anders een geïsoleerde nulsteen gebruiken. De draad die het
> oude startrelais schakelt moet nu naar de aansluiting op de
> solonoid gebracht worden.

Oke (ik ben niet een electrisch wonder) dus ik neem aan dat er twee electra leidingen naar de startmotor lopen (of mischien 1 als de aarde via het blok loopt). Als ik dus alle draden onder de uitgaande van de oude 2,25 relais knoop dan klopt ie weer?


> > 5. Ik maak waarschijnlijk gebruik van een 90 luchtfilter
> > (naar voorbeeld Boesman), past deze in de oliebadfilter
> > houder? en wat zijn goed slangen om tussen de carb. en de
> > filter te gebruiken (bijvoorbeeld geribbeld of niet).
> >
> Waarom het betere oliebad filter vervangen door een minder
> goed filter?
> Maar als je dat toch wil zal je de houder aan moeten passen
> en zal je ook zien dat je bij een series niet handig uitkomt
> met de aansluiting bij de carburateur. De aansluiting bij de
> 90/110 met 2.5 B en papierfilter wijst de verkeerde kant op.
> Als gemakkelijk alternatief kun je een passend K&N filter
> rechtstreeks op de carburateur monteren, alleen zal je dan
> waarschijnlijk de hoofd en/of lucht correctiesproeier(s) een
> maatje groter moeten kiezen.
> Bij mijn 2.25 B met K&N filter en register carburateur loopt
> hij primair nog wat te arm. Secundair lijkt hij met de
> standaard sproeier wel goed.

Ik dacht, wanneer ik gebruik maak van de originele luchtfilter waar de motor oorsprongkelijk op is afgesteld, dan heb ik het minst verschil qua afstelling van de carb.
Uberhaupt wil ik hierna de carb en LPG opnieuw laten afstellen door een pro.


> > 6. Ik begreep dat je het thermostaathuis + thermostaat kun
> > over zetten van 2,25 naar 2,5. Je kunt dan gebruikt maken van
> > de 2,25 radiator. Word daar alleen het uitgangstuk mee
> > bedoeld? Dus het klein stuk recht naar boven? Of ook het deel
> > waar de kachel kraan in zit?
> >
> De 90/110 hebben geen kachelkraan, vandaar dat het hele huis
> (boven en onder) gewisseld wordt.

Oke, dat is eenvoudig. De 3 bouten die het huis vastzetten van de 2,5 zijn even lang als de 2,25 bouten? Volgens mij is het 2,5 blok metrisch, dus vervanging moet te vinden zijn.


> > 7. kan ik de fan. van de 2,5 gebruiken en past die dan in de
> > fan. cowl?
> >
> Geen idee, dat zie je vanzelf wel denk ik.

Oke we zien wel.


> > 8. Ik las in de manual dat een 2,5 is voorzien van geharde?
> > uitlaatklep zetels. Betekend dat dat ik ongestraft loodvrij
> > en LPG kan rijden?
> >
> Als het goed is wel, velen zijn je voorgegaan.

Moet ik de standaart klepspeling aanhouden of groter zetten zoals geadviseerd word bij 2,25 op LPG?


9. Past de uitlaat van de 2,25 direct op het blok? Ik kan er niet goed uit wijs worden vanaf partsmanuals e.d.


10. Is het een goed idee de motor beter te verankeren zo hij niet meer naar voren kan schuive? Zie het stuk onderstaand:

Keeping the engine from going forward
You may not notice your engine mounts breaking until all four have sheared. When this happens, the engine tends to shift forward putting the fan into the radiator core.

Military Land Rovers commonly have a mechanical restraint that keeps the engine from shifting forward if all the mounts break. It is fairly easy to install a similar restraint into a civilian spec Land Rover.

There are two flanges at the bottom of the bell housing where it mates with the transmission. One of these flanges secures the bottom of the hi-low range shift lever. The other is unused.

Mount an eyebolt into the hole in the unused flange with a nut on each side of the flange to position the eyebolt. Directly behind the eyebolt, drill a hole through the transmission cross member and install a second eyebolt so that the eyes are facing each other.

Next install a section of chain between the two eyebolts. Adjust the eyebolts until there is just a little slack in the chain. If you experience a catastrophic failure of all four engine mounts the engine will be stopped from sliding forward by the chain.


11.

Het lijkt me een goed idee nieuwe engine mounts te gebruiken. Zijn deze exact gelijk tussen 2,25 en 2,5?


Bedankt,
Groeten,
Just.

Re: Puntjes 2,25 > 2,5 conversie

Geplaatst: vr 24 apr 2009, 00:51
door Dennis101
> Dus ik kan de afdekplaat op de 2,5 vervangen voor de
> benzinepomp van de 2,25.
> En deze bout je eenvoudig weg met de bouten uit de 2,5. Hoef
> niet verder van binnen worden aangesloten?
>
Ja hoor dat kan gewoon.
Als je het deksel inclusief de pomp overzet hoef je verder niets te doen.
De 2.5 B heeft dezelfde nokkenas als een 2.5 D en die laatste heeft ook een mechanische opvoerpomp, dus de nokkenas heeft de nok die de pomp bedient ook al.


> De retourleiding op de carb. Kun je die afdoppen met een
> popnagel? Of is een parker oid. beter?
>
De retourleiding heeft als ik mij niet vergis een inwendige diameter van 6mm. Ik denk dat een eenvoudige en betrouwbare afdichting te maken is met bijvoorbeeld een stukje brandstofslang en een stukje rond 6mm. In plaats van het stukje rond 6mm kun je bijvoorbeeld ook een stukje (het stukje onder de kop zonder draad) van een M6 bout gebruiken.
Bij voorkeur vastzetten met slangklemmen, niet omdat de druk zo hoog is maar omdat lekkende benzine boven het uitlaatspruitstuk niet prettig is.


> Dit is de vacuum leiding?
>
Ja, dat is hem. Als het goed is past de oude slang hier ook op.


> Ik begrijp niet exact wat ik nu moet vervangen.
> Volgens mij zit er op het 2,5 blok nog steeds de drukgroep +
> koppeling aan vast. Wat moet ik veranderen om het over de bak
> te schuiven?
>
Alleen de koppelingsplaat zelf is voor de LT76 bak van de series 3 verschillend. De drukgroep is gelijk en het verschil in de plaat zit in het aantal splines voor de priseas.


> Oke (ik ben niet een electrisch wonder) dus ik neem aan dat
> er twee electra leidingen naar de startmotor lopen (of
> mischien 1 als de aarde via het blok loopt). Als ik dus alle
> draden onder de uitgaande van de oude 2,25 relais knoop dan
> klopt ie weer?
>
Ja, dat klopt.
Alleen de draad die nu vanaf het contactslot naar het startrelais loopt om het startrelais te bedienen komt in de nieuwe situatie op de kleine aansluiting van de solonoid op de 2.5 startmotor.


> Ik dacht, wanneer ik gebruik maak van de originele
> luchtfilter waar de motor oorsprongkelijk op is afgesteld,
> dan heb ik het minst verschil qua afstelling van de carb.
> Uberhaupt wil ik hierna de carb en LPG opnieuw laten
> afstellen door een pro.
>
Is op zich ook een goede gedachte, alleen loopt de slang dan met een wat rare bocht vanaf de adapter op de carburateur. Het luchtfilterhuis met papier element heeft de steun eraan vast, dus je zal e.e.a. aan moeten passen. Ook heeft dat filter een aansluiting aan de bovenzijde, dus daar zal je ook rekening mee moeten houden.


> Oke, dat is eenvoudig. De 3 bouten die het huis vastzetten
> van de 2,5 zijn even lang als de 2,25 bouten? Volgens mij is
> het 2,5 blok metrisch, dus vervanging moet te vinden zijn.
>
De bouten bij de 2.5 zijn alle drie M6x75, terwijl de bouten bij het oude blok twee verschillende lengtes hebben.
Als je opmeet hoe lang de bouten uit het oude blok zijn en je zoekt hier bouten met dezelfde lengte maar met M6 draad bij dan gaat het goed komen.


> Moet ik de standaart klepspeling aanhouden of groter zetten
> zoals geadviseerd word bij 2,25 op LPG?
>
Het iets ruimer stellen van de kleppen bij LPG heeft als voornaamste doel om de kleppen beter te koelen. Ik denk dat het dan voor een 2.5 hetzelfde is.


> 9. Past de uitlaat van de 2,25 direct op het blok? Ik kan er
> niet goed uit wijs worden vanaf partsmanuals e.d.
>
Ik heb zelf een 60mm uitlaatsysteem met spaghetti spruitstuk gebruikt in combinatie met zo'n inlaatspruitstuk, dus ik zou het niet weten.


> 10. Is het een goed idee de motor beter te verankeren zo hij
> niet meer naar voren kan schuiven?
>
Die motor blijft echt wel op z'n plaats als je nieuwe (series benzine) motorrubbers gebruikt.
De stang waarover geschreven wordt is om de handrem effectiever te maken.


> Het lijkt me een goed idee nieuwe engine mounts te gebruiken.
> Zijn deze exact gelijk tussen 2,25 en 2,5?
>
Als je de steunen bedoelt die met bouten op het blok gemonteerd zijn niet.
Het chassis van de 90/110 wijkt op dit punt af, vandaar dat ook de steunen op het blok verschillen.
Als je de steunen van het oude blok overzet (met nieuwe rubbers) past het wel.

Dennis B