Pagina 1 van 1

Kachelunit blower motor sturing

Geplaatst: di 21 apr 2009, 23:59
door Toller
Ben bezig met het oplappen van de kachelunit van mijn Landrover 110.
Nieuwe heatermatrix (oude lekte) en nieuw afdichtingsschuim rondom en uiteraard een verfje voor het unit.
Alleen blaast de blower motor maar in 1 stand en dat is de stand voluit.
Op de regelaar in het dashboard zouden er 3 standen moeten zijn welke het toerental van de blowermotor regelen alleen werken de twee eerste standen niet.
De 10 ohms weerstand in het unit is ok en er gaat ook 12V naar de motor alleen begrijp ik het elektrisch schema van de aansturing niet helemaal.
Volgens mij is de regelaar op het dashboard ook een soort weerstand alleen weet ik dit niet zeker.
Kan iemand mij wat duidelijkheid geven omtrent de werking van de aansturing?

Groeten,

Marc

Re: Kachelunit blower motor sturing

Geplaatst: wo 22 apr 2009, 16:37
door bob.reuters
Dat probleem heb ik nou ook.
Heb al van alles geprobeerd, maar krijg de andere standen niet meer aan de praat.
Dus als je een oplossing weet, hoor ik dat graag.

Groet
Bob Reuters

Re: Kachelunit blower motor sturing

Geplaatst: wo 22 apr 2009, 17:44
door dimitri
over de stand van de kachel kan ik je uit de droom helpen er is maar één stand en dat is aan oja en natuurlijk uit:+

weet niet of de nieuwere modelen het wel hebben meerdere standen maar de oude niet.

greetzzz
dimitri

Re: Kachelunit blower motor sturing

Geplaatst: wo 22 apr 2009, 19:13
door Remco
Ik heb twee standen, matig en hard, terwijl er op de schuif ook vier staan, ach hoort erbij denk ik :-)

Groetjes Remco.

Re: Kachelunit blower motor sturing

Geplaatst: wo 22 apr 2009, 21:15
door G men (Gargamel)
Alleen de laatste twee standen hebben invloed op de blower.
Eerste (0) stand is alles uit, geen ventilatie (kabel naar kacheunit)
Tweede (1) stand is ventilatie door rijwind (zelfde kabel als boven)
Derde (2) stand is ventilatormotor langszame stand. (via weerstand)
En (3) vierde stand is ventilatormotor volluit.

In de laatste twee standen is het dus een gewone schakelaar die of de weerstand aan massa legt (zodat de motor lage toern draait) Of de massa direct van de motor. (hoge stand)

Het is een beetje vreemd, maar ze schakelen volgens mij de massa, niet de voeding zoals je zou verwachten.....
Er gaat 12v naar de motor en de - ansluitig gaat dan naar de schakelaar, of via de weerstand, of direct.

G

Re: Kachelunit blower motor sturing

Geplaatst: wo 22 apr 2009, 21:16
door G men (Gargamel)
Let wel, bij mijn 110 uit 83.....
Ik kan me voorstellen dat ze het later omgegooid hebben.

Gerrit

Re: Kachelunit blower motor sturing

Geplaatst: wo 22 apr 2009, 23:12
door Toller
Bedankt voor de antwoorden ben alweer wat wijzer geworden en ga nog eens wat zaken nameten om de lage stand weer werkend te krijgen.

Groeten,

Marc

Re: Kachelunit blower motor sturing

Geplaatst: wo 22 apr 2009, 23:15
door Toller
Hey Dimitri,

Dan zit er toch al wat digitale techniek in een 110 van '85 want het is dus 1 of 0

Groeten,

Marc