Pagina 1 van 1
Vering RRC
Geplaatst: di 21 apr 2009, 15:51
door Tom_RRC
Als ik in het onderdelenboek van een RRC en op bijvoorbeeld Paddocks kijk zie ik verschillende (achter)vering staan voor Left Hand Drive or Right Hand Drive en voor de linker en rechter zijde.
Waarom zit er verschil in de linker en rechterzijde bij de RRC? En dan ook nog verschil LHD or RHD?
Als ik zo bij mij eronder kijk zie ik een soortgelijke vering links en rechts eronder zitten. Iemand een idee?
Bestuurders gewicht lijkt me niet echt een issue bij een auto van 1,8ton.
Re: Vering RRC
Geplaatst: di 21 apr 2009, 15:55
door Bart van Dessel
Ik vind het ook een beetje overdreven, ik gebruik meestal de zgn. police specs veren, kosten geen drol en de auto rijdt er zeer prettig mee.
Vóór zwart met groen streepje en achter zwart met een rood en wit streepje.
gr, Bart
Re: Vering RRC
Geplaatst: di 21 apr 2009, 16:47
door Sjoerd
Hoi Bart,
Waar kun je die krijgen?
Sjoerd
Re: Vering RRC
Geplaatst: di 21 apr 2009, 16:58
door Bart van Dessel
Bij mij (met winstaandeeltje) of bij Paddocks, maar andere leveranciers hebben ze ook, Google.......
gr, Bart
Re: Vering RRC
Geplaatst: di 21 apr 2009, 17:43
door hycom
ik weet toevallig dat van de 2.4 td rrc links en rechtsachter er een behoorlijk verschil zit in de veren en toch lag deze gewoon recht en vlak
deze veren vervangen voor heavy duty veren die even lang waren en toen bleef de wagen ook recht en vlak staan
dus waarom al die verschillen in veren ontgaat mij ook een beetje
greetz hycom
Re: Vering RRC
Geplaatst: di 21 apr 2009, 17:46
door Ian RookRover
Het is inderdaad een mysterie... op een linksgestuurde RR zijn de veren, volgens de specificatie links langer dan rechts, niemand weet waarom. Op een rechtsgestuurde zijn ze gelijk. Enige reden die ik kan bedenken is dat bij een linksgestuurde RR het reservewiel en de bestuurder aan dezelfde kant zitten.
Ian.
Re: Vering RRC
Geplaatst: di 21 apr 2009, 17:53
door Tom_RRC
Hey Bart,
Ik heb ook al aan jou zitten te denken.. De softdash rijdt namelijk perfect met jou vering.
Ik weet alleen niet wat voor soort vering ik onder mijn 82 RRC wil. 99% van de tijd wordt dit mijn relax toerwagentje (vooral nu met de 5-bak). Als jij nog in de verre toekomst een goede 24-splines achteras hebt liggen komt deze er ook onder met stabilisator stang.
Waarschijnlijk wil ik de spiraalveren na de zomer nog extra uitrusten met nieuwe aircushions voor de gelegenheid als er een zware last achterhangt (boottrailer ongeveer 3ton totaal).
Dus op dit moment neig ik naar de standaard soepele veren. De automatische level unit/A-frame zit er ook nog onder.
In de toekomst wordt de RRC uitgerust met de aircushions voor zware lasten te trekken en een achteras met stabilisator stang voor het overhangen in bochten een beetje te beperken.
Nu dat ik geen reservewiel meer gebruik (grotere kofferbak) en aan de rechterkant een reservebenzine tank weggewerkt zit helt de RRC erg over naar rechts. Dit is dan ook geen porum en dus tijd voor nieuwe vering (en schokbrekers)... Maar welke?! En wat is het verschil tussen links en rechtervering allemaal bij Paddocks?! Kan me namelijk niet voorstellen dat je aparte vering voor links/rechts nodig hebt in een Range.
Re: Vering RRC
Geplaatst: di 21 apr 2009, 18:01
door Bart van Dessel
Je hoeft echt geen aparte veren links en rechts te gebruiken, alleen de originele Range Rover veren moet je apart l+r bestellen maar ik vind het onzin, die veren onder de 4.2 zijn prima veren, in combinatie met een paar goede schokbrekers voldoen ze prima. Bij mijn weten zijn er geen fabrikanten die links en rechts apart maken, alleen LR dus. Als schokbrekers gebruik ik altijd de gele Monroe's, niet duur en heel goed, ik doe er ook pittig terreinwerk mee en nog nooit een kapotte of versleten gehad. Een achteras met stabistangen heb ik zo voor je liggen, 10 splines en 24 splines.
gr, Bart
Re: Vering RRC
Geplaatst: di 21 apr 2009, 18:16
door Tom_RRC
Dan weet ik genoeg Bart.
De versnellingsbak moet er nog in, maar daarna is de vering met schokbrekers aan de beurt. Gasgevulde Monroe's lag ook in mijn planning.
Voor de 24 splines achteras (en vooras) neem ik na de zomer wel contact met je op!! De beurs moet eerst even aangespekt worden

..
Bedankt allemaal!!