Pagina 1 van 1
Afstellen dieselpomp
Geplaatst: di 18 mei 2004, 23:43
door Kees
Er is al heel veel over geschreven maar:
Bij stilstand en gas geven komt er grijs blauwe rook uit, bij rijden en stevig door trekken behoorlijk pluim zwarte rook.
Ik doe dit dan ook niet te vaak want lijkt mij niet echt goed.
Top snelheid is dan 80 km per uut op 235 - 85 - 16 banden.
Geef ik dan nog wat gas bij dan is een oude vrachtwagen er niks bij.
Is dit diesel toevoer of is er misschien een ander probleem
olie verbruik is 1`op 400 -500 km.
Als je de diesel pomp stelt moet je hem dan iedere keer ontluchten. en welke kant en hoeveel moet ie op voor het juiste resultaat ?
Re: Afstellen dieselpomp
Geplaatst: di 18 mei 2004, 23:46
door Joke&Ruud-Granny&Tweety
Hi Kees,
Over wat voor LR en welke motor praat je over?
Groet Ruud.
Re: Afstellen dieselpomp
Geplaatst: di 18 mei 2004, 23:52
door Kees
Het gaat om een Serie 3 109 uit 75 ( Santana ) met een 2,25 liter 5x gelagerd blok.
Re: Afstellen dieselpomp
Geplaatst: wo 19 mei 2004, 00:08
door Joke&Ruud-Granny&Tweety
Hi,
Controleer of de motor voldoende lucht krijgt ( luchtfilter ) en controleer de verstuivers. Denk pas daarna aan een afstelling van de inspuitpomp.
Groet Ruud.
Re: Afstellen dieselpomp
Geplaatst: wo 19 mei 2004, 00:16
door Bram
En hoe lang zit de distributieketting er al in??
Als deze er al geruime tijd inzit gaat deze rekken, waardoor de nokkenas, en dus ook de brandstofpomp, een later tijdstip krijgen, wat niet goed is voor de verbranding.
Nu wordt vaak de pomp versteld, gedeeltelijk is het rookprobleem opgelost, maar echt volledig is het niet.
Groet Bram 109 ex mil
Re: Afstellen dieselpomp
Geplaatst: wo 19 mei 2004, 00:23
door Fendric
Om de hoeveel km. moet die distr. ketting eigenlijk worden vervangen ?
Re: Afstellen dieselpomp
Geplaatst: wo 19 mei 2004, 00:27
door Bram
daar staat eigenlijk geen kilometrage voor, je merkt het als je het met bijstellen van de inspuitpomp niet goed meer krijgt.
Re: Afstellen dieselpomp
Geplaatst: wo 19 mei 2004, 01:08
door Andries
Kees,
ik heb door een ervaren monteur een dieselpomp zelfs zien stellen bij draaiende motor. Je ziet dan meteen wat er met roken gebeurt...kracht bij rijden blijkt dan later.
Ontluchten heeft er dus niet echt mee te maken.
Groet, Andries
Re: Afstellen dieselpomp
Geplaatst: wo 19 mei 2004, 17:07
door Muddyfarmer Hans
De ervaring leert dat een dieselpomp vaak onevenwichtig gaat lopen doordat de druk die die moet opbouwen niet constant is.
De nozzles van de inspuiting zijn daar mogelijk de oorzak van.
Remedie voor een in kosten opbouwende revisie is eerst gereviseerde en goed afgestelde nozzles op te bouwen. Als dit onvoldoende helpt de distributie ketting te vervangen. En als laatste de dieselpomp.
Het is allemaal goed zelf te doen.
Groet,
Muddyfarmer Hans
Re: Afstellen dieselpomp
Geplaatst: wo 19 mei 2004, 20:35
door Frank Korver
Ik kan alleen even uit eigen ervaring spreken, maar het verlopen van de distributieketting is vaak de oorzaak van weinig power / zwarte rookpluimen. Bij ons was dit het geval en met het verstellen van de pomp was dit opgelost alleen de pomp kwam in de uiterste stand te staan en dan houdt het een beetje op. Dus de distributie moet eigenlijk vervangen worden, je kan het ook doen zoals een groot gedeelte van de Serie rijders doet de sleufgaten van de pomp wat uitvijlen dan kan je de pomp nog meer verzetten en is het probleem voorlopig ( bij gebrek aan de finacieele middelen ) opgelost. Wees er wel zeker van de dieselverstuivers schoon en goed zijn.
grt Frank Korver
Darwin LW 88 D 1975
Daktari 109 Pick up 1979
Re: Afstellen dieselpomp
Geplaatst: vr 13 mei 2011, 14:20
door a.j.zondag
Ik heb een cormick utiliti een franse van de jaren 60 hoe moet ik de diesel pomp afstellen
Re: Afstellen dieselpomp
Geplaatst: vr 13 mei 2011, 16:57
door Rickske
Beste door eerst te kijken op inet of er ook een forum voor die trekker is. Dit forum is voor landrovers, niet dat er niemand is met ervaring op trekkergebied, maar mischien ook niet de juiste plek om je vraag te stellen. Helemaal niet onderaan een topic van mei 2004!!
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('227e51d6774cc6deb7f786f4e9640ed7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 14017165, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Re: Afstellen dieselpomp
Geplaatst: ma 20 jun 2011, 20:43
door jan
weet iemand hoe je de dieselpomp kunt afstellen van een fiat 2,5 diesel van 1989