Pagina 1 van 1

Krakende, hakerige koppeling 110 1983 2,25 Benzine

Geplaatst: zo 19 apr 2009, 12:14
door Tallguy
Toch ook maar even hier vragen want je weet het maar nooit.

Ik heb sinds twee weken een nieuwe ouwe 110 van 1983, eentje met een 2,25 benzine motor en LT77 bak.

Nou zaten er volgens de verkoper (en aan de onderdelen te zien klopt dat ook wel) nieuwe hoofd- en slave koppeling cilinders in de wagen.
Echter wanneer de wagen warm wordt dan kraakt de koppeling ontzettend, je merkt het ook met wegrijden, rustig op laten komen gaat gewoon niet meer dan en je rijdt hortend en stotend weg, alsof je je eerste rijles hebt, je kent het wel.

Smeren van het pedaal mocht geen oplossing geven, dus dan denk je al gauw aan de hydrauliek en eventueel gebruikte materialen, zoals verkeerde rem/koppeling vloeistof of goedkope aftermarket koppeling cilinders.

Afijn, hele spul vervangen door originele onderdelen, Cilinders en leidingen en wat denk je . . . . . . . . juist, heeft niets geholpen, tenminste, ik kan nu wel redelijk normaal wegrijden, alleen als de wagen warm is kraakt het nog steeds en dat voel je ook echt in het pedaal, zo van knak, knak, knak, knak, koppeling in en rattattattat koppeling los. Heel vervelend en op een langere reis binnendoor bijna niet mee te rijden want het gaat me toch een partij zwaar op den duur, dus . . . . . . .

Op zich was het vervangen niet zo erg, want de mastercilinder lekte al weer, ik weet in elk geval wat er nu in/op zit en dat het voorlopig goed zou moeten zijn.

Nou is mijn idee dat het in de rest van het mechaniek moet zitten, een droog lopende en/of bijna doorgesleten koppelingsvork, of een scheef zittend druklager (die hoor ik overigens ook heel licht als ik de koppeling in trap) of zoiets dergelijks.

Wat me opviel bij montage van de nieuwe slave cilinder, is dat de drukpen waar de ciylinder overheen komt nou niet bepaald "op één plek zat", ik kon hem over een aantal milimeter heen en weer bewegen en dat leek me op dat moment al een veeg teken.

Heeft iemand dit al een meegemaakt of gehad? Denk ik in de juiste richting?

Ik weet het, even loshalen en checken is de beste manier, maar je weet het hè met Land Rover valt dat "even" nog wel eens tegen.

Dus nogmaals, wie herkent dit?

Alvast bedankt, G-J.

Re: Krakende, hakerige koppeling 110 1983 2,25 Benzine

Geplaatst: zo 19 apr 2009, 13:40
door rene
hallo,
Dit duidt er waarschijnlijk op dat of de koppelingsplaat nat is van olie (waarschijnlijk lekke of ooit lekkende achterste krukas keerring), of wat je ook eerst moet controleren is het peil van de versnellingsbak olie. Het kan namelijk zijn dat als er veel te weinig olie in de hoofdbak zit, hij dit doet (zelfde ooit gehad met een series 2).
Daar je zegt dat warm/koud invloed heeft kunnen het normaal niet de koppelingscilinders zijn.