Pagina 1 van 1

vervolg compressiemeting

Geplaatst: za 18 apr 2009, 21:12
door ignace
Een paar dagen geleden heb ik reeds een thread geplaatst.

Na revisie van mijn 2,25 diesel blokje, blijf ik met een niet te verwaarlozen olieverbruik. Er is duidelijk carterdruk en ik meet een verbruik van 1 a 1,5 liter olie op 500 km.

Samengevat:

Volgende is gebeurd tijdens revisie:
- krukas geslepen en 1e overmaatse lagers voor drijfstangen
- drijfstang van cilinder 1 is vervangen
- cilinderkop: nieuwe klepseals en kleppen geslepen
- nieuwe distributieketting en weer op tijd gezet
- de cilinderwanden bleken nog de sporen van het honen te bevatten; en dus niks aan de zuigers gedaan
- oliekeerringen vervangen (achterste tot 2X toe)
- kleppen gesteld
- heb na 1500km 300ml TSL toegevoegd aan de motorolie
- het olieverbruik lijkt te minderen

Dit wordt vastgesteld:

- het vermogen is goed
- oliedrukmeter geeft bij warme motor ongeveer 3 bar aan
- bij starten en stationair aardig wat grijs-blauwe rook
- olieverbruik is meer bij warme motor
- aan het slangetje van de carterontluchting een plastic flesje geplaatst, zit ongeveer 60cc olie na een rit van 400km
- olieverbruik circa 1l op 500km

Vandaag heb ik een compressiemeting uitgevoerd m.b.v. een motometer op de gloeipluggen:
- motor was koud (tja de pluggen eruit en dan vaststellen dat het passtuk niet lang genoeg is en weer wat anders fabriceren en ondertussen wordt madam toch onrustig)
- ik wist niet hoelang de motor moet draaien en heb maar elke keer tot 6 geteld
- laatste meting een tweede keer uitgevoerd en tot 12 geteld
- 1e cilinder 29 bar
- 2e cilinder 28 bar
- 3e cilinder 28 bar
- 4e cilinder 28 bar
- 4e cilinder 2e meting 29 bar
- nu denk ik dat met koude motor de meetwaarden lager zijn, hoeveel zou dat kunnen zijn
- gezien er geen catastrofale afwijkingen waren heb ik geen natte test uitgevoerd, had ook geen idee hoeveel olie er dan in moet

Dus wat is jullie advies??

Zelf denk ik aan de olieschraapveren! Maar ik wil de motor nu weer niet uit elkaar halen maar eerst het verbuik na 5000 km weer evalueren. Maar welk verbuik kan je tolereren of moet ik nu toch de revisie vervolledigen??

Re: vervolg compressiemeting

Geplaatst: za 18 apr 2009, 21:52
door Art
Als je diezelfde compressie metingen nog eens uitvoert, maar dan van tevoren olie op de zuigers laten lopen, dan heb je daarmee een indicatie van de kwaliteit van de zuigerveren. Als die metingen aanzienlijk hoger uitkomen, dan verlies je druk (en daarmee waarschijnlijk ook olie) langs de zuigers.
Als je meter echter correcte waardes aangeeft, dan verwacht ik niet dat je olieverlies langs de zuigers plaatsvind, het zijn namelijk heel redelijke waardes.
Waar je de olie wel verliest weet ik ook niet.

Groet, Art

Re: vervolg compressiemeting

Geplaatst: za 18 apr 2009, 23:43
door Dennis101
Wat waren de diameters van de klepstelen en de maten van de klepgeleiders?
Gezien het inslijpen van de kleppen en het vervangen van de klepsteel afdichtingen zouden die bekend moeten zijn, anders begin je er niet aan.

Teveel ruimte tussen de klepstelen en de geleiders kunnen een hoog olieverbruik geven zonder dat je er iets van terugziet op de compressiemeting. De klepsteel afdichtingen hebben met teveel ruimte geen functie meer.

Dennis B

Re: vervolg compressiemeting

Geplaatst: za 18 apr 2009, 23:57
door Apke
De weerden zien er goed uit volgens mij, weet even niet de waardes uit mijn hoofd, maar het ziet er mooi gelijkmatig uit.

Nu lees ik dat je na 1500 km TSL hebt toegevoegd. Volgens mij is TSL een soort dope voor de olie waarvan de werking niet door iedereen even serieus wordt genomen (even een speurtocht op de verschillende forums).
TSL zorgt ervoor dat er minder wrijving ontstaat door te zorgen voor een gladder oppervlak (info site importeur o.i.d. www.lare.nl)
Stel dat dat spul werkt. Stel dat de zuigerveren een beetje moeten inslijten omdat ze nu 180 graden omgekeerd zitten ten opzichte van de vorige keer. Dan zal TSL er voor zorgen dat ze niet inslijten ......

Na 400 kilometer zit er 60 cc olieachtige substantie in het potje wat je op de carterontluchting aansluit.
Na 500 kilometer ben je 1000 cc olie kwijt.
De 60 cc is niet echt iets om direct nerveus van te worden, er spat behoorlijk wat olie rond onder de kleppendeksel en er kan gemakkelijk wat mee uitgeblazen worden. Waarom heb je deze meting gedaan? Is de carterdruk erg hoog?

Waar ik een beetje mee zit is de 3 bar oliedruk. Is dit stationair of op toeren?
Verder mis ik een stukje history van het blok. Heeft het in het verleden met een oliekoeler gedraaid en draait het nu met een oliekoeler? Het verhaal oliekoeler maakt verschil voor je oliepomp, deze geeft voor een blok met oliekoeler een hogere druk dan een blok zonder oliekoeler.

Bij het starten en stationair geeft de motor aardig wat grijs-blauwe rook.
Grijs-blauwe rook doet mij denken aan diesel die niet helemaal verbrand en wat olie mee verbrand.

Dit probleem zou veroorzaakt kunnen worden door de verstuivers. Als deze niet goed meer verstuiven, maar kleine druppeltjes produceren zal de verbranding niet optimaal zijn wat grijze rook kan geven. Als deze druppeltjes op de cilinderwand komen, worden deze vermengt met de aanwezige oliefilm wat blauwe rook geeft.
Nu hebben we bij het 11e met PeterT meegemaakt dat de verstuivers op een iets te hoge druk stonden afgesteld ten opzichte van wat de pomp gaf.
Peter heeft een vrij oude pomp in zijn Laro zitten en de druk komt niet erg ver meer boven de 135 bar. De verstuivers worden vaak op een iets hogere druk afgesteld, 150 bar. Door de verstuivers opnieuw af te stellen werd een zwaar puffende, kuchende en rokende motor weer een blok wat gewoon lekker loopt.
PeterT heeft dit bij/door Rega laten doen, de verstuivers waren daarvoor bij een dieselspecialist gecontroleerd en goed bevonden.

De rook zou ook door een iets verlopen pomp afstelling veroorzaakt kunnen worden.
Was dit roken bij een stationair draaiende motor direct na de revisie of is dit gaanderweg gekomen en wordt het steeds erger?

In alle bovengenoemde gevallen ga ik uit van ronde cilinders en goed passende zuigerveren.

Wat ik verder mis in dit verhaal is het stukje Aad. Je schreef dat je de revisie samen met hem hebt uitgevoerd, wat is zijn verklaring in deze of ben je er verder niet op terug gekomen nadat de revisie gedaan was?

Ik zou zo niet 1,2,3 de exacte oorzaak boven water kunnen halen, inslijten (inrijden), slechte verstuiving, slechte (iets verlopen) inspuiting, of misschien iets ovale cilinders, misschien heeft het blok een verleden van oliemisbruik, of teveel oliedruk door wel/geen oliekoeler.

Hoe meer je kan uitsluiten, hoe dichter je bij de oorzaak komt.

Apke
www.larrie.nl
(oh, als je echt overdruk hebt blaas je in 60 kilometer 1/2 liter olie weg, vraag maar niet verder ..... )

Re: vervolg compressiemeting

Geplaatst: zo 19 apr 2009, 00:16
door ignace

Apke
- 3 bar oliedruk is als de motor op toeren draait
- verstuivers zijn 1000 km voor de revisie vervangen door gereviseerde
- de inspuitpomp is nadien bijgesteld door Aad
- ik vermoed dat het blok reeds in het verleden olie verbruikte (in de gereedschapsbak zat nog een oliekannetje); doch heb niet de tijd gehad (of niet alert geweest) om dit te checken

Dennis
- de klepseals vervanging en de kleppen inslijpen heeft Aad gedaan
- dit was voordat ik erachter kwam dat de drijfstangerlagers helemaal versleten waren

Art
- zoals ik reeds eerder aangaf heb ik de natte test niet uitgevoerd omdat dit niet weet hoeveel olie erin moet en of het een verduidelijking kan geven in de oorzaak

Stel:
- olieschraapveren: kan dit het olieverbruik verantwoorden en is dan carterdruk aanwezig

Re: vervolg compressiemeting

Geplaatst: zo 19 apr 2009, 01:13
door ex-fietser
Nou Ignace je compressie waarden zijn zeer goed. Voor een nieuw blok gelden de waarden tussen de 30 en 33 bar dacht ik. Dit betekend volgens mij dat je zuigerveren gewoon goed en de onrondheid er niet is. Als je de compressietest van mij ziet een paar postings terug. Zie:
[www.prikpagina.nl]
Dat blok haalde ook gewoon de 100 km nog en had geen carterdruk.
Ik denk dus niet dat je het in je zuigerveren moet zoeken. Het heeft ook geen zin volgens mij om nog eens olie op de zuigers te druppelen. Ik zie niet wat dat voor meerwaarde geeft behalve dat als je er teveel op gooit je nog kans hebt op waterslag of beter olieslag ook. Mischien dat je dan 4 x 30 bar meet? Waarom als 29 ook goed is.
Hoe zie jij dat er carterdruk is? Spuit de olie ergens uit ofzo? Wat gaat er fout als het slangetje van het kleppendeksel gewoon op je luchtinlaat aansluit zoals het hoort?
Enig olieverbruik bij een vers gereviseerde motor is niet ongewoon.

Arnold.

Re: vervolg compressiemeting

Geplaatst: zo 19 apr 2009, 01:17
door ignace
Slangetje dat uit olievuldop loopt bij mij (het is een santana) dooe naar het chassis. Het viel mij op dat de achterdeur oliedruppeltjes had. Daarom de colafles erop gedaan. En de inhoud van die fles laat me carterdruk vermoeden.

Re: vervolg compressiemeting

Geplaatst: zo 19 apr 2009, 01:27
door ex-fietser
Oohh, jij hebt een automatische chassis smering. Kan handig zijn maar niet de bedoeling. Mischien moet je het inderdaad zoeken in de klepgeleiders zoals Dennis aangeeft. Door de uitslag van de compressietest kan ik het in ieder geval niet verklaren aan de hand van de zuigerveren.

Arnold.