Pagina 1 van 1

demonteren verdeler 109 V8?

Geplaatst: za 18 apr 2009, 00:59
door Roy
Kijkende naar de ontstekingspunten, zag ik dat de gene die door het 8-hoekige roterende nokje onder de rotor steeds van het andere punte af wordt gedrukt, dat nokje niet meer raakt. Dus ook de hoek niet. Heb nu volgens handboek eea gedemonteerd; het lijkt erop dat de vervroeger niet meer in contact is met de grondplaat waar onstekingspunten en condensator op gemonteerd zitten.Hoe krijg ik echter die grondplaat (heet vast anders?) omhoog? Kan hem wel om de 8-hoekige rotor / as draaien maar krijg hem niet omhoog om zo eroner te kunnen kijken wat er met het 'armpje' van de vervroeger aan de hand is dat uit het vacuumpotje onder in de verdeler steekt. Iemand ervaring hoe en of ik die grondplaat omhoog kan krijgen om te zien wat eronder an de hand is? Volgens mij tevens het goede moment om nu wel deze conventionele ontsteking te vervangen door elektronische ontsteking te monteren( Pertronix waar Bart v Dessel het op 8 maart over had of 123Ignition).

Re: demonteren verdeler 109 V8?

Geplaatst: za 18 apr 2009, 13:20
door Michiel 109 V8
Goeiemorgen Roy,

Heeft je motor wel zo gelopen en is hij er ineens mee uitgescheden?
Op het deel van de contactpunten die de 8-hoekige rotor raken moet een soort plastic nokje zitten, is dat er niet af?
Ten tweede aan de buitenkant van je verdelerhuis zit een stelschroef voor de dwell angle, als je die teveel naar binnen draait hebben je puntjes ook geen contact meer met de rotoras.

Om de rotoras uit het huis te halen moet je de complete verdeler demonteren. Onderaan zit dan het wormwiel wat aangedreven wordt door de nokkenas. Deze zit met een spanbus in de as vast. Spanbus eruit en je kan de hele as uit het verdelerhuis trekken.

Succes,

Michiel

Re: demonteren verdeler 109 V8?

Geplaatst: za 18 apr 2009, 16:17
door Roy
Hallo Michiel,
Na vervanging bobine (ie in de insteekopening scheurtje had) liep de motor . Na enkele dagen 's morgens starten, kwamen niet alle cylinders mee en trok 'ie voor geen meter. Contactpuntjes zagen er erg slecht uit, dus vervanging gehaald. Echter, toen viel mij al op dat het plastic nokje de 8-hoekige rotor niet raakte. Heb eea vervangen en er voor gezorgd dat het metalen pinnetje aan de onder kant van de ontstekingspuntjes goed in het gaatje van het vacuumvervroeger-armpje valt. Na alles terugmonteren, maakt het nokje nog steeds geen contact met de rotor, wat ik ook doe. Dus ook niet als ik de stelschroef zo aandraai, dat deze de puntjes maximaal naar de rotor toe heeft gehaald. Wat nu? Toch de complete verdeler demonteren? En die spanbus, is die relatief eenvoudig weer terug te zetten, met as?
Groet + dank,
Roy

Re: demonteren verdeler 109 V8?

Geplaatst: za 18 apr 2009, 18:32
door Michiel 109 V8
Heb je ook dat schroefje aan de buitenzijde van je verdelerhuis geprobeerd? (Die van je dwell anlge).

Met een juiste drevel heb je de spanbus er zo uit en weer in, kind kan de was doen.

Heb je niet bij de montage van de nieuwe puntjes te lange schroefjes gebruikt zodat de grondplaat ergens vastzit?

Enne, kan je de contactpuntjes dan niets stellen? Er moet voldoende beweging inzitten om 'm tegen de as te drukken.

Succes,

Michiel

Re: demonteren verdeler 109 V8?

Geplaatst: za 18 apr 2009, 23:39
door Roy
De schroef die het verdelerhuis in gaat en de afstand puntjes - rotor bepaalt, zit aan de cenrifugaalvervroeger met een kunststof moertje/loopt dus door kunststof schroefdraad. Hier zat een scheur in, dus als ik het schroefje aandraaide, hield deze de puntjes/cenrifugaalvervroeger niet op hun plaats.De veer drukte eea dan weer bij de rotor weg. Heb dus nu een nieuw moertje besteld. Hopelijk doet dat de truc... en anders zal ik alsnog de hele boe demonteren zoals jij beschreef. En dan misschien wel meteen elektronische ontsteking plaatsen. Ben er alleen nog niet uit of dat 123Ignition zou moeten worden of de veel eenvoudigere set van Pertronix. Bedankt voor je tips / uitleg. Begrijp ik het goed, jij hebt zelf ook een Stage One? Met conventionele ontsteking?
Groet, Roy

Re: demonteren verdeler 109 V8?

Geplaatst: zo 19 apr 2009, 00:37
door Michiel 109 V8
Aha, nou mooi dat je weet waar het euvel nu zit.

Tot vorig jaar had ik puntjes. Werkte op zich redelijk probleemloos maar vroeg veel onderhoud om 't ontstekingtijdstip perfect te houden en zo het 'rendement' op te vijzelen. De rotoras was echter zo ver in het verdelerhuis gesleten dat de rotor een beetje rondzwabberde met alle oneconomische gevolgen vandien. Ik heb er toen gewoon een electronische ontsteking van een range rover ingezet. Werkt perfect. Hij loopt nu een stuk beter. Heb geen ervaring met pertronix of 123.

Yep, stage-one, the one and only!!! ;-) De mooiste landrover die er gemaakt is.

Succes met je nieuwe onderdelen,

Michiel