Pagina 1 van 1
compressiemeting
Geplaatst: vr 17 apr 2009, 00:25
door ignace
Hallo,
Na revisie van mijn 2,25 diesel blokje, blijf ik met een niet te verwaarlozen olieverbruik. Er is duidelijk carterdruk en ik meet een verbruik van 1 a 1,5 liter olie op 500 km. Ik wil graag een compressietest uitvoeren. Wie kan/wil me hierbij helpen?
Alvast bedankt,
Ignace
Re: compressiemeting
Geplaatst: vr 17 apr 2009, 00:31
door Apke
Heb je zelf de revisie uitgevoerd of heb je het laten doen?
1.5 ltr per 500 km lijkt met niet goed.
Apke
www.larrie.nl
Re: compressiemeting
Geplaatst: vr 17 apr 2009, 00:34
door ignace
Is samen met Aad gebeurt.
Re: compressiemeting
Geplaatst: vr 17 apr 2009, 00:51
door ex-fietser
Heb je hem laten boren en hohnen en nieuwe overmaatse zuigers met bijbehorende nieuwe zuigerveren erin. Kleppen geslepen, Krukas en drijfstangen laten nameten en zonodig vervangen. Dan kun je olieverbruik hebben omdat de motor nog niet is ingelopen. Alleen carterdruk? Dat lijkt me niet goed. Dan inderdaad een compressie test laten doen. Desnoods bij het reviesiebedrijf dat geboord en gehoond heeft. Laat ook je oliedruk eens nameten?
Arnold.
Re: compressiemeting
Geplaatst: vr 17 apr 2009, 00:58
door Apke
OK, ik ga er vanuit dat alles op de juiste wijze gemonteerd is, blijven natuurlijk nog de nodige vragen over:
Wat weet je van het verleden van het blok?
Zijn bij de revisie ook de cilinders gehoond, zuigerveren vernieuwd?
Is ook de cilinderkop aangepakt?
Heb je vreemde geluiden gehoord tijdens het rijden?
Is het blok al ingereden?
Wat zegt Aad hiervan?
Een compressietest kan informatie geven, maar niet aangeven wat er aan de hand is.
Even een voorbeeld:
Stel dat de compressie van 1 cilinder beduidend lager is dan bij de anderen, dan weet je nog niet wat de oorzaak is (kan een inlaat of uitlaat klep zijn, een scheurtje in de koppakking of slechte zuigerveren en zo nog veel meer oorzaken).
Er zijn prikkers die een compressiemeter hebben, maar ook bij sommige diesel specialisten kan je een dergelijke test laten doen.
Wat ik in mijn voorbeeld wil aangeven is dat een compressietest niet zaligmakend hoeft te zijn.
Apke
www.larrie.nl
Re: compressiemeting
Geplaatst: vr 17 apr 2009, 00:58
door Freek
Ik heb een goede comp.meter,kan je langs komen? in Uden
Re: compressiemeting
Geplaatst: vr 17 apr 2009, 01:01
door ignace
Volgende is gebeurd:
- Krukas geslepen en 1e overmaatse lagers voordrijfstangen
- drijfstang van cilinder 1 is vervangen
- Cilinderkop: nieuwe klepseals en kleppen geslepen
- nieuwe distributieketting en weer op tijd gezet
- de cilinderwanden bleken nog de sporen van het honen te bevatten; en dus niks aan de zuigers gedaan
Dit wordt vastgesteld:
- het vermogen is goed
- bij starten en stationair aardig wat grijs-blauwe rook
- oliedrukmeter geeft bij warme motor ongeveer 3 bar aan
- olieverbruik is meer bij warme motor
Re: compressiemeting
Geplaatst: vr 17 apr 2009, 01:11
door ex-fietser
Hmm, Klinkt wel of er veel gedaan is. Je hebt niet de onrondheid van de cilinders laten meten toevallig. Je weet niet de geschiedenis van het blok? Mischien heeft de vorige eigenaar het blok wel alleen gehoond en zuigerveren vervangen? De onrondheid blijft dan bestaan. Oliedruk klinkt ook goed. Kijk eerst maar eens wat de compressietest je vertellen kan. Zoals Apke zegt verteld die je niet alles maar kun je mischien wel dingen uitsluiten.
Arnold.
Re: compressiemeting
Geplaatst: vr 17 apr 2009, 01:18
door ignace
Hey Freek,
Bedankt voor het aanbod. Ik wacht nog even af of er nog iemand reageert die meer in de buurt zit (tja 't is crisis he). Anders zou ik graag volgende week een avondje willen komen.
Grt,
Ignace
Re: compressiemeting
Geplaatst: vr 17 apr 2009, 01:22
door Freek
Geen probleem. ik hoor het wel
Re: compressiemeting
Geplaatst: vr 17 apr 2009, 01:25
door Niels
Als de zuigers er uit zijn geweest moet een blok altijd gehoond worden. De zuigerveren gaan er namelijk nooit weer exact zo in als ze er uit zijn gekomen dus dichten na demontage en montage niet meer zo af als ze deden. Ze moeten daarom na demontage weer opnieuw inlopen. Inlopen gebeurt door het ruwe oppervlak dat bij honen ontstaat. Veren en boringen slijten op elkaar in.
Bij een motor die niet compleet versleten is zijn altijd nog hoonsporen te zien. Honen gebeurt normaal gesproken namelijk in 2 stappen. Eerst grof en dan fijn. De grove bewerking zorgt voor diepe sporen die er voor bedoeld zijn olie vast te houden. De fijne bewerking is er voor bedoeld een ruw oppervlak te vormen waar de veren op inlopen. De diepe sporen blijven eigenlijk altijd zichtbaar. Zelfs bij motoren die veel gelopen hebben. Dat is echter geen reden om aan te nemen dat de motor niet gehoond hoeft te worden.
Mijn advies: kop er af, carter er onder uit, zuigers er uit, hoon door de cilinders en het spul al dan niet met nieuwe veren weer terug bouwen. Als je het netjes doet, zorgt dat je geen gruis van het honen in de hoofdlagers krijgt en de krukas e.d. na het honen goed schoon maakt is het te doen met de motor in de auto en zonder dat je hem helemaal uit elkaar haalt.
Of je de zuigerveren opnieuw kunt gebruiken ligt er aan of ze nog voldoende spanning hebben (spanning kan verdwijnen als de boel erg warm is geweest) en of ze niet te extreem versleten zijn. Veren die niet al te ver versleten zijn kunnen nadat een blok gehoond is opnieuw gebruikt worden.
Groet,
Niels
Re: compressiemeting
Geplaatst: vr 17 apr 2009, 01:42
door ignace
Hallo Niels,
Ik vermoed dat ik beter vooraf alle veren (zuigerveren, olieschraapveren en compressieveren) bestel. Waar kan ik die het best bestellen?
Is het echter vooraf niet verstandiger om de onrondheid nog te kontroleren? We zijn ervan uitgegaan dat gezien de hoonsporen nog zichtbaar waren er geen sprake was van onrondheid.
Hoeveel tijd moet een motor inlopen nadat de cilinders zijn gehoond? Tot hoever mag de motor belast worden tijdens de inloopperiode?
Grt,
Ignace
Re: compressiemeting
Geplaatst: vr 17 apr 2009, 01:53
door ex-fietser
Bij een verse motordus ook geboord enzo duurt het volgens de landroverboeken ongeveer 8000 km.
Arnold.
Re: compressiemeting
Geplaatst: za 18 apr 2009, 00:24
door Bram109
<OK, ik ga er vanuit dat alles op de juiste wijze gemonteerd is, >
Toch heb ik mijn twijfels.
In de hiergenoemde reaktie staat dat de krukas geslepen is:
[www.landrover.prikpagina.nl]
Terwijl en in het werkplaatshandboek in hoofdletters staat dat een krukas van een diesel niet geslepen mag worden:
[www.landrover.prikpagina.nl]
Dit even terzijde, want het ging over de compressie meting.
Bram.
Re: compressiemeting
Geplaatst: za 18 apr 2009, 00:35
door Niels
Waar je de veren kunt kopen hangt een beetje af van het merk zuigers dat je hebt. Voor de meeste zuigers kan een revisiebedrijf in de buurt wel veren krijgen. Ook bij de meeste LR onderdelenboeren zijn ze wel te krijgen. Maar goed. Eerst moet je weten welke zuigers je hebt, dus je zult de boel toch eerst open moeten maken.
De stelregel is dat je de eerste 1000 tot 1500 kilometer de motor niet vol moet belasten en na die periode de olie en het filter vervangt. Het is ook vooral belangrijk dat je de boel niet te veel toeren laat draaien en niet constant met 1 toerental rijdt. Wat variatie in toerental is het beste. Na een paar 100 kilometer mag je de motor langzaam wat meer gaan belasten.
Zoals Arnold al zegt is de motor pas na ca. 8000 kilometer helemaal los.
Groet,
Niels