Pagina 1 van 1

Van 2.5L N/A naar 300Tdi op kenteken; De RDW aan het woord

Geplaatst: do 16 apr 2009, 14:56
door Jurriaan
Naar aanleiding van [www.prikpagina.nl] , even ter volledigheid het antwoord van de RDW.

QUOTING:

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Als er een motor met een andere motorcode in een personenauto of bedrijfsauto wordt geplaatst, dan moet het kentekenbewijs worden gewijzigd. Dit geldt zowel als de brandstofsoort ongewijzigd blijft als dat de brandstofsoort wel wordt gewijzigd. U moet het voertuig bij een keuringsstation van de RDW aanbieden voor een keuring. Na goedkeuring worden het kentekenbewijs en het kentekenregister aangepast.



Plaatst u een zelfde type motor terug als uit/van het voertuig is gehaald, dan is keuring van het voertuig en aanpassing van het kentekenbewijs niet nodig.



Kentekenkeuring:

Tijdens de keuring wordt nagegaan of het voertuig in gewijzigde uitvoering aan de eisen voor wijziging van de constructie voldoet. Dit is het geval als deze volledig overeenkomt met een bestaande typegoedkeuring. Eventueel moet u het n en ander aantonen door het overleggen van een conformiteitsverklaring of een verklaring van het vermogen van de motor. Deze verklaringen moeten zijn afgegeven door de fabrikant van het voertuig of zijn gemachtigde vertegenwoordiger in Nederland. Als het voertuig volledig overeenkomt met een typegoedkeuring, dan past de RDW het kentekenbewijs aan.



Afspraak maken:

Medewerkers van de RDW-keuringsstations zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08.30-12.15 uur en 13.00-16.45 uur. Het telefoonnummer is: 0900 07 39 (0,10 euro p/m).



Beproeving op het Test Centrum Lelystad (TCL) van de RDW:

Als het voertuig niet met een bestaande typegoedkeuring overeenkomt, moet het voertuig een geluidsmeting ondergaan op het TCL. Wanneer blijkt dat het motorvermogen met meer dan 40% is toegenomen, dan moet het voertuig een weggedragproef ondergaan op het TCL.



De RDW verstrekt een kentekenbewijs als de benodigde beproeving(en) met goed gevolg zijn afgelegd.



Kosten:

De kosten voor een geluidstest bedragen ? 375,00.

Een weggedragtest kost ? 297,00.



Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben genformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker klantenservice RDW

Re: Van 2.5L N/A naar 300Tdi op kenteken; De RDW aan het woord

Geplaatst: do 16 apr 2009, 15:09
door Jan Willem de Winter
Het is wel geld maar ik vindt het niet heel erg duur.

De indianenverhalen gingen over duizend+ euroguldens.

JW

Re: Van 2.5L N/A naar 300Tdi op kenteken; De RDW aan het woord

Geplaatst: do 16 apr 2009, 15:12
door Jurriaan
Vind vooral die microfoons een beetje prijzig. Had juist de weggedragstest een stuk duurder verwacht.

Binnenkort maar eens langs op een keuringsstation of het wellicht toch lukt met de 2.5N/A --> 2.5TD --> 300Tdi stap... =)


Jurriaan.

Re: Van 2.5L N/A naar 300Tdi op kenteken; De RDW aan het woord

Geplaatst: do 16 apr 2009, 16:38
door Marijn & Simba
Met andere woorden: als je kunt laten zien dat er meer defenders rondrijden met een 300tdi dan is het slechts een papierkwestie? (neem aan dat deze qua constructie verder overeenkomen?)
En als je er een V12 met 500pk inhangt moet je de hele rataplan doorlopen.

Re: Van 2.5L N/A naar 300Tdi op kenteken; De RDW aan het woord

Geplaatst: do 16 apr 2009, 17:37
door Jurriaan
Nee, helaas. Een 300Tdi heeft geen trommels achter. Tot en met de 200Tdi wel.

En daarbij moet het ook een Defender motor zijn, Een RRC en Discoblok hebben een ander motornummer.


Jurriaan.

Re: Van 2.5L N/A naar 300Tdi op kenteken; De RDW aan het woord

Geplaatst: do 16 apr 2009, 18:28
door Marijn & Simba
Ach so... dan moet je met die swap dus eigenlijk ook je achteras vervangen???
Wordt ie wel gelijk helemaal geupdate!

Maar het gaat dus een stuk moeilijker dan we dachten.
Maar wat als je iemand kent die dit al gedaan heeft, t spul op kenteken heeft en dus het gelijkwaardigheidsprincipe van kracht wordt?

Re: Van 2.5L N/A naar 300Tdi op kenteken; De RDW aan het woord

Geplaatst: do 16 apr 2009, 19:58
door Tinus
Zoals ik al eerder zei: [www.prikpagina.nl] Die TGK krijg je niet, of je moet een heeeel goede kruiwagen bij LR-Nederland hebben. Ook ik heb een achteras met schijven op mijn "90" van 1984 gezet en een 1.41 Lt230 om het extra vermogen te beteugelen dus ik ga zeker nog eens die 2 testen doen om de Disco 200TDI op het kenteken van de 2,5NA te krijgen. Let er wel op dat je zou moeten kunnen aantonen waar de "nieuwe" motor vandaan komt.

Tinus

Re: Van 2.5L N/A naar 300Tdi op kenteken; De RDW aan het woord

Geplaatst: do 16 apr 2009, 20:18
door Tim Prins
Hallo,

Ik ben op het moment ook bezig om een 86er 110 te voorzien van een 200tdi uit een disco. Zijn er eigenlijk al mensen die dit gedaan hebben en de boel ook al op kenteken hebben staan?

Groeten,

Tim

Re: Van 2.5L N/A naar 300Tdi op kenteken; De RDW aan het woord

Geplaatst: do 16 apr 2009, 20:30
door Rickske
Ik ga mijn motor omwisselen voor een niewere versie van de 2,25d het motornummer is daarbij anders omdat 'ie uit een vroege 110 komt. Neem aan dat omdat het een 2,25d blijft (voor t kenteken dan) dat er nix aan de hand is en ik niet direct langs de RDW hoef..

Rickske

Re: Van 2.5L N/A naar 300Tdi op kenteken; De RDW aan het woord

Geplaatst: do 16 apr 2009, 20:34
door Jurriaan
Joris Treurniet heeft dat gedaan met zijn auto voorzover ik weet. Was een V8, en heeft'ie volgens mij een Disco200Tdi in gehangen. Gevolgd door alle RDW tests.

Mijn vader heeft destijds ook het kenteken van z'n *inmiddels ex-* 110 laten aanpassen naar 200Tdi. Maar die kwam van een 2.5TD en de 200Tdi was een origineel Defender blok. Was toen niet al te moeilijk, maar nu kan ik op de RDW-site niets terugvinden wat op een motorwissel duidt bij die auto.


Jurriaan.

Re: Van 2.5L N/A naar 300Tdi op kenteken; De RDW aan het woord

Geplaatst: do 16 apr 2009, 21:07
door Sergej
Wat niet weet, wat niet deert??

Re: Van 2.5L N/A naar 300Tdi op kenteken; De RDW aan het woord

Geplaatst: do 16 apr 2009, 21:30
door dimitri
maar als er een grote politie controle is met belastingdiest enz enz enz en kijken jou auto na en een paar nummers kloppen niet heb je denk ik een probleem?

moet er nu wel bij zeggen dat ik er geen bal verstand van heb maar probeer mee te denken dus als ik weer eens wat stoms zeg hoor ik het wel

Re: Van 2.5L N/A naar 300Tdi op kenteken; De RDW aan het woord

Geplaatst: do 16 apr 2009, 22:01
door Richard78
In het antwoord staat dat als je een blok wissel doet met een blok wat een ander motornummer heeft je de keuring moet ondergaan. Maar daaronder zeggen ze inderdaad dat dit niet hoeft als het 'nieuwe' blok van hetzelfde type is. Dus als je een 2.25D wisselt voor een 2.25D dan zou je dus neit langs de RDW hoeven. Ik geloof ook niet dat het motornummer op je kenteken vermeld staat.

Ik wil zelf oom het blok wisselen voor een zelfde blok wat niet zo versleten is. =

Richard78

Re: Van 2.5L N/A naar 300Tdi op kenteken; De RDW aan het woord

Geplaatst: do 16 apr 2009, 22:35
door Dennis101
Zowel de 5x gelagerde 2.25D als de 3x gelagerde 2.25D hebben dezelfde motorcode (10J), vandaar dat ze zonder keuring omgewisseld mogen worden.

Dennis B

Re: Van 2.5L N/A naar 300Tdi op kenteken; De RDW aan het woord

Geplaatst: do 16 apr 2009, 23:11
door Rickske
oohw ok, wist niet dat de 3x gelagerde ook begon met 10J. Er kwam hier laatst een site voorbij die mij anders deed geloven. ( [www.glencoyne.co.uk] )
Rickske

Scheelt mij weer gehannes (alhoewel, k wil uiteindelijk toch n keer naar geel keuren, hij staat nog op Grijs kenteken, mag helaas geen blauwe platen, net paar maand te jong)

Re: Van 2.5L N/A naar 300Tdi op kenteken; De RDW aan het woord

Geplaatst: vr 17 apr 2009, 01:41
door EricRR
En hoe zit het dan met een swap van 3.5 carb naar 3.5 injectie voor een range rover?

Re: Van 2.5L N/A naar 300Tdi op kenteken; De RDW aan het woord

Geplaatst: vr 17 apr 2009, 20:29
door Rickske
zelfde motorblok nummer toch!