Pagina 1 van 1
3.9i V8 probleem
Geplaatst: wo 06 mei 2009, 22:41
door Bart van Dessel
Ik heb hier een RRC 3.9i V8 van 1994 uit Zwitserland staan van een klant, auto is in nieuwstaat, 89.000 echte kilometers waarvan heel veel korte stukjes. Jaartje geleden de olie en filter ververst, inmiddels 7500 km gereden. Nu was de klacht dat klepstoters af en toe licht gingen tikken en stationair ging de oliedruklamp branden. Dus de oliepomp vervangen, maar de oude zag er eigenlijk nog goed uit, drukveertje schoongemaakt, zat onder de sludge. Oliedruk gemaakt m.b.v. special tool. Nu ging bij het starten het olielampje direct uit en geen getik van stoters. Voordat we de olie gingen verversen heb ik er een flesje Motorflush ingedaan van Forté. Nu begon de motor binnen 10 minuten al erg hard te tikken dus maar afgezet en direct olie afgelaten en filter eraf, de olie was zo dun als water maar wel erg heet dus wel verklaarbaar. Na het verversen van olie en filter direct gestart en direct netjes lopen zonder getik. Na kwartiertje stationair draaien ging ik rijden, binnen 100 meter weer flink tikken en stationair oliedruk lampje aan.
Ik ben nu een beetje radeloos, de auto is van een heel trotse klant die er zuinig op is. Kan door een kapotte klepstoter de oliedruk bijna volledig wegvallen?
Wie heeft dit probleem ooit gehad?
Groetjes, Bart
Re: 3.9i V8 probleem
Geplaatst: wo 06 mei 2009, 22:47
door bas88pickup
Bart heb je niet toevallig te maken met een versleten nokkenas,die de tikkende kleppen veroorzaakt. Door het flushen van de motor heb je ook carbon deeltjes uit de motor weggespoeld, die ervoor zorgden dat er nog enigszins oliedruk was.
Motorolie die erg heet is wijst op sterk mechanisch contact in de motor, als ik de olie aftap na 30 km rijden is het erg warm, maar absoluut niet heet.(warm genoeg om je te branden, maar dan moet je je handen er echt insteken en in houden)
Gr, Bas
Re: 3.9i V8 probleem
Geplaatst: wo 06 mei 2009, 22:52
door RoLandrover
Ik zou het probleem denk ik in de oliedrukklep zoeken Bart,....
en wat doet de olietemperatuur op zo'n moment? De 3.9 heeft geen metertje meer maar die zou je er eens bij op kunnen zetten puur om hete/te dunne olie uit te sluiten.
grtn
Roland
Re: 3.9i V8 probleem
Geplaatst: wo 06 mei 2009, 23:01
door VincentM
Hallo Bart,
Die vele korte stukjes geven veel starten. Juist bij het starten komt er veel benzine bij de zuiger die de smerende olie oplost. Dit kan juist bij deze aluminium blokken veel slijtage opleveren. De olie soort die je gebruikt hebt staat er niet bij. Land Rover geeft zelf 15w40 aan. Vrij dun...
Een versleten nokkenas komt (veel) vaker voor. Eigenlijk zou je die uit voorzorg elke 80000 km moeten vervangen?
Zou het ook veroorzaakt kunnen zijn door een uitgelubberde distributie ketting?
De meeste informatie heb ik van de RPI v8 engineering site ( www.v8engines.com ).
Misschien dat je hun kan bellen?
Succes VincentM
Ik ben wel nieuwsgierig wat er uit komt. Zou je willen laten weten wat de 'storing' was?
Re: 3.9i V8 probleem
Geplaatst: wo 06 mei 2009, 23:10
door Bart van Dessel
De olie die ik gebruik is 10w40 van Valvoline, nog nooit problemen mee gehad met andere V8'en en tdi's. De versleten nokkenas vind ik vreemd omdat bij het starten met verse, koude olie het getik direct weg was maar weer tevoorschijn kwam bij warmer worden. Inderdaad veel korte stukken maar ook regelmatig langere afstanden dus veel benzine bij olie zal wel meevallen. Het rook er in ieder geval niet naar. Hoe kan ik de oliedrukveer controleren waar RolandRover het over heeft?
Ik heb de klant al een beetje gewaarschuwd voor nokkenas en stoters maar ik verdenk het olie(druk)systeem.
gr, Bart
Re: 3.9i V8 probleem
Geplaatst: wo 06 mei 2009, 23:27
door RoLandrover
RPI:
Upon inspection of so many failed and worn out V8 engines in the past 15 years, we have continuously encountered two serious weaknesses in the design relating directly to the mechanical reliability and oil pressure.
The standard oil pump base houses the pressure relief valve/spring which is no more than a piston shaped valve designed to be forced against the bypass spring, uncovering the return port and allowing excessive oil pressure to fully bypass the lubrication system and return directly to the sump when excessive oil pressure is generated (normally at very high revs and/or when the engine oil is coolest).
Just fitting a new spring and valve, (especially with the higher pressure spring,) makes them prone to Jamming in the 'full-open' (bypass) position, causing possible complete engine failure.
The reason for this is the majority of wear and scoring will not be found on the valve (the cheap bit) but in the actual cylinder of the 'base plate' itself. It is not possible to recondition this part of the base plate, so the alternative must be a complete replacement with a new base plate as supplied with all std. spec. RPi engines.
Until recently The only way to obtain a new pump base was through Rover, and they cost in excess of £180, so you can understand why most have chosen the cheaper route in the belief that a high pressure valve and spring will actually increase oil pressure. This does not happen, but you do get an increased risk of engine failure. So the price of a new pump base may be the better solution.
Re: 3.9i V8 probleem
Geplaatst: wo 06 mei 2009, 23:56
door Bart van Dessel
Rolandrover, jij bent beter in technisch engels, wat zegt het nu precies? Complete oliepomphuis vervangen?
gr, Bart
Re: 3.9i V8 probleem
Geplaatst: do 07 mei 2009, 00:02
door bas88pickup
wat ze zeggen is het volgende; Tot redelijk recente datum was de enige manier om een nieuwe pomp grondplaat te krijgen via LR. daar kosten z iets van 180 pond, dus je kunt begrijpen dat de meeste mensen de goedkope route genomen hebben en een hoge druk klep en veer geplaatst hebben in het geloof dat dit het probleem op zou lossen. Dit gebeurt uiteraard niet, maar je loopt een verhoogd risico op motorschade. Dus de prijs van een nieuwe pomp basis is waarschijnlijk een betere oplossing. Dus ja, nieuwe pomp.
Re: 3.9i V8 probleem
Geplaatst: do 07 mei 2009, 00:15
door Bart van Dessel
Nieuwe pomp hebben we afgelopen zaterdag gemonteerd, de 2 tandwieltjes dus. De grond/montageplaat hebben we met heel fijn schuurpapier en een blokje wat opgeschuurd, er zaten heel weinig groefjes in, noem het meer een "wrijfvlekje".
gr, Bart
Re: 3.9i V8 probleem
Geplaatst: do 07 mei 2009, 00:16
door G men (Gargamel)
Ik zou eerst eens even meten hoeveel oliedruk je hebt voordat er iets vervangen wordt....
Er zit volgens mij namelijk wel een aansluiting voor een sensor/meter op het pomphuis.
De 3.9 heeft een aanzienlijk betere pomp als de oude 3,5.
Zit niet toevallig de oliekoeler dicht ????
G
Re: 3.9i V8 probleem
Geplaatst: do 07 mei 2009, 00:32
door PeterM
En toch is het vreemd. Je stelt de oliepomp al vervangen te hebben en hetzelfde probleem terug te krijgen, hoe waarschijnlijk is het dat je twee pompen na elkaar hebt waarbij de overdrukklep blijft hangen of zo erg lekt dat het oliedruklampje aan gaat?
Heb je de druksensor al vervangen of met een losse meter de oliedruk gemeten?
Indien erg hele olie en echt flink drukverlies als de boel op temperatuur komt doet het mij denken aan verhoogde wrijving, waar dat ook vandaan. Misschien de uitkomende olie even (laten) testen op aanwezigheid lagermateriaal?
succes met de puzzel.
ps: we zijn de keerringen voor de krukas vergeten, regel ik hier in de buurt wel ergens
Re: 3.9i V8 probleem
Geplaatst: do 07 mei 2009, 00:40
door ex-fietser
Ik ken de V8 verder niet, maar hier staat echt dat het niet om de pomp zelf gaat maar om de grondplaat.Omdat dat daar juist het oliedrukontlast ventiel in zou zitten. Dat ventiel bestaande uit een veer en een zuigertje in een nauwkeurig passende boring kan dus juist niet goed meer werken omdat de boring niet goed meer is. Wat men deed was een sterkere veer plaatsen voor een hogere oliedruk. Alleen kan de veer met zuigertje dan klem komen te zitten met alle nare gevolgen vandien. Het is dus zaak om de oilpumpbase of oliepompgrondplaat waar het ventiel inzit te vervangen. En die grondplaat kost dus 180 pond. Iets duurder dan een knikker en een veertje.
The standard oil pump base houses the pressure relief valve/spring which is no more than a piston shaped valve designed to be forced against the bypass spring, uncovering the return port and allowing excessive oil pressure to fully bypass the lubrication system and return directly to the sump when excessive oil pressure is generated (normally at very high revs and/or when the engine oil is coolest).
Wat denk ik denk dat een goede actie is proberen eerst de oliedruk te meten en als die niet klopt de grondplaat vervangen voor een nieuwe. Neem dan wel een goede OEM. Ik zou hiervoor niet op een jabadabbie merk vertrouwen.
Succes,
Arnold.
Re: 3.9i V8 probleem
Geplaatst: do 07 mei 2009, 01:07
door Michiel 109 V8
Eerst de druk meten Bart, zoals velen al voor mij zeiden voordat je de boel gaat vervangen. Wie weet is de motor een maandagochtend model en heel veel korte ritjes doen geen enkele motor goed. Wellicht zit er overal gewoon net even teveel speling overal waar de druk wordt verloren.
Overigens zijn lang niet alle gerenomeerde bedrijven tegen de sterkere oliedruk veer. Het is op zich een prima oplossing. Als je oliepomphuis slijtageplekken vertoont bij de drukbegrenzer heb je met een standaard veer net zoveel kans dat hij open blijft staan.
Eventueel bestaat er ook een speciaal tussenstuk (van real-steel geloof ik) wat je tussen pomphuis en oliefilterhuis plaatst om de druk te verhogen en je versleten oliefilterhuis te omzeilen. Maar een beetje sleepsporen van de tandwielen is heel normaal bij een motor die heel wat heeft gelopen. 89.000 km is misschien wat vroeg voor deze kenmerken zou ik denken.
Of een klepstoter het probleem zou kunnen zijn weet ik niet maar ik kan me het nauwelijks voorstellen. Als één van de hydraulische klepstoters zou lekken zou er olieverlies moeten optreden want dat komt er dan onder je inlaatspruitstuk uit. Hier heb je een goeie site met foto's over de revisie van een v8; [www.rover-v8.nl]
Je hoort vaak het probleem met het oliedruk lampje, tel daarbij op dat je de klepstoters hoort tikken en sludge in het motortje dan is hij toch niet juist behandeld. Te weinig verse olie of de motor kwam nooit op temperatuur met verhoogde slijtage tot gevolg.
Succes,
Michiel
Re: 3.9i V8 probleem
Geplaatst: do 07 mei 2009, 01:20
door ex-fietser
Er staat dus in het verhaal dat de klep NIET in de pomp zit maar de grondplaat die volgens Bart dus NIET vervangen is maar alleen opgeschuurd.
Arnold.
Re: 3.9i V8 probleem
Geplaatst: do 07 mei 2009, 01:46
door Michiel 109 V8
Dat het getik terug komt bij warme olie is logisch. Bij het starten heb je koude, dus dikke, olie wat weer in een hogere oliedruk resulteert. Dunnere olie zorgt voor een lagere druk.
Een versleten nokkenas zou weer meer olie vragen voor de hydraulische klepstoters maar of die hoeveelheden zoveel kunnen zijn dat je een te lage oliedruk krijgt betwijfel ik. Lijkt mij een optelsom van verschillende versleten lagers.
Heb je trouwens last van carterdruk? Om ff een indicatie te krijgen van de algehele motorstaat. Even een klepdelseleraf geeft ook een goeie blik van de staat vd motor. Sludge en allerlei aangebrandde troep is problemen. Redelijk schoon en een koffiebruine kleur is prima.
Succes,
Michiel
Re: 3.9i V8 probleem (de eigenaar)
Geplaatst: do 07 mei 2009, 12:58
door Jan Goossens
Hoi Bart en alle andere ervaringsdeskundige,
Oké lastig probleem dus.
Kan het een beetje volgen wat op de prikpagina staat, maar heb zeker geen motor expertise.
Wat ik wel raar vindt, is dat als het oliepijl aan "max" zit het probleem met het oliedruklapje niet voorkwam. Dat ging pas bij lage toeren soms aan (stoppen voor verkeerslicht), als het oliepijl ongeveer op halfpijl zat?
Zou het toch iets met de (belemmerde) aanvoer van de olie te maken kunnen hebben?
Maar begrijp ik het nu goed, dat het na het spoelen met Motorflush, het oliedruklapje ook de kuren vertoont met olie aan "max" pijl?
N.b. Het licht tikkelende geluid kwam en ging. Onafhankelijk van of het oliepijl nu op max- of halfpijl stond. Meestal kwam het bij rustig rijden en verdween weer na een paar keer flink gassen of maximaal accelereren (hoge toeren). Althans, dan was het even of zelfs een paar dagen weg. Daar was geen pijl op te trekken...
Ik hoop dat jullie iets aan deze extra info hebben.
Groeten,
Jan
Re: 3.9i V8 probleem (de eigenaar)
Geplaatst: do 07 mei 2009, 14:41
door Noël Soogelee
Controleer ook eens of er voldoende olie bij de koppen (tuimelaaras en tuimelaars) komt. Het tikkende geluid kan komen doordat er geen oliefilm tussen de stoterstang en de tuimelaar zit (Ik heb het probleem gehad met een v8 dat er helemaal geen olie bij de koppen kwam (Dit gaf ook een tikkend geluid, verder merkte je er gek genoeg weinig van)
Re: 3.9i V8 probleem
Geplaatst: do 07 mei 2009, 15:05
door PeterM
De informatie dat alleen de tandwielen vervangen zijn kwam pas nadat ik al begonnen was met de reactie aanmaken, dus daarna pas gelezen. Het kan dus zijn dat een hangende klep is blijven zitten.
Met de extra info van de eigenaar erbij twijfel ik ook wel aan de smering van de stoters. Heb mijn oude blok wat te veel tikt bij op temperatuur en stationair eens opengemaakt en zie een paar wat drogere stoters dan wenselijk.
P.
Re: 3.9i V8 probleem
Geplaatst: do 07 mei 2009, 19:57
door EricRR
Keer een kopje hydroliek olie erdoor gooien wil ook wel us helpen ...