Pagina 1 van 1
Aandrijfas series
Geplaatst: wo 06 mei 2009, 19:40
door Michiel 109 V8
Ola,
Probeer het nog maar eens om wat kennis te vergaren. Ik heb het idee dat mijn achteras niet juist in elkaar zit. De gaffels zitten namelijk niet gelijk aan elkaar op de as. Dwz, voor zit gedraaid t.o.v. achter.
Ronald dacht dat het zo hoorde maar ik heb toch mijn twijfels. De vooras zit namelijk wel gelijk ten opzichte van elkaar en zo zit er gelijk onbalans in de achteras. Aangezien ik maar één merkteken kan vinden op het schuifstuk heb ik even jullie hulp nodig hoe de as nu precies in elkaar geschoven moet worden.
De plaatjes in de manual laten een symetrische as zien maar hebben het verder alleen over de merktekens.
Dus zitten de gaffels gedraaid of gelijk ten opzichte van elkaar?
Thx,
Michiel
Re: Aandrijfas series
Geplaatst: wo 06 mei 2009, 19:47
door dimitri
even wat anders kan ik jullie al feliciteren????
groeten dimitri
Re: Aandrijfas series
Geplaatst: wo 06 mei 2009, 20:23
door ex-fietser
Hoi, Michiel,
Ik heb even onder mijn wagen gekeken en bij bij mij zitten de gaffels gelijk. Dus niet gedraait. Zowel bij de vooras als bij de achteras. Ik dacht eigenlijk dat ze gedraait zouden moeten zitten maar dat is dus blijkbaar niet zo. Ik kan dus niet met zekerheid zeggen hoe ze moeten zitten maar bij mij zitten ze zo. En ik zie eigenlijk geen reden bedenken waarom iemand ze beide anders zou maken behalve per vergissing.
Arnold.
Re: Aandrijfas series
Geplaatst: wo 06 mei 2009, 20:45
door Michiel 109 V8
Bedankt Mannen!
In de partsmanual staan de assen ook afgebeeld met de gaffels gelijk. Ik ga daar dus voor, zeker als het bij jou, Arnold, ook zo zit.
En ja Dimitri, je mag me feliciteren. Afgelopen maandag nacht, na 27 uur, hebben we een wolk van een dochter. Was me een dagje wel... Hier in la douche france moet je sowieso in het ziekenhuis bevallen, wat maar goed was want ze is uiteindelijk met de tang gehaald. Daarna gelijk geelzucht eroverheen dus voor dat we thuis waren waren we een week verder. En een week hangen in een ziekenhuis bed of stoel is niet echt interessant. Maar goed, moeder en dochter maken het goed, da's het belangrijkste. Foto's volgen nog van de jongste prikker die een gereedschapskar als commode heeft.
Alleen komt er niet veel meer terecht van die 109 ben ik bang, af en toe kan ik een uurtje vrijmaken maar dat is het ook dan. Maar goed, da's minder belangrijk even nu.
Dimitri, je hebt echt mooi ku&weer gehad he?! Balen want daar zat je natuurlijk niet op te wachten. Heel de dag onder je paraplu op een kratje heineken naar je dobber staren wordt je niet echt vrolijk van denk ik. Tip vd insider, maart is meestal beter weer, mei over het algemeen ook, vaak dan al zomers. April is een beetje een wisselvallige maand. Om je nog ff een veer in je ree% te steken, Dimitri bood aan om nog wat onderdelen voor me mee te nemen vanuit nederland terwijl we elkaar niet eens kennen. Geweldig forum dit, iedereen heeft zoveel voor elkaar over, puik!!
Greetz,
Michiel
Re: Aandrijfas series
Geplaatst: wo 06 mei 2009, 20:54
door Gert
In theorie maakt het volgens mij niet uit. De as, die aan de gaffels is bevestigd, zal ongetwijfeld in het midden geconstrueerd zijn. Echter, bij de fabricage heb je altijd last van onbalans, al is het maar een kleine pauze in een las.
De gewrichten zullen elkaars onbalans niet opheffen door de wijze waarop ze gemonteerd worden. Als de ene gaffel een onbalans naar rechts (om het simpel te houden), heeft, en de ander een naar links, dan betekend het dus dat de lagers bij zowel het diff als bij de tussenbak op hun sodemieter krijgen.
De manier waarop de gaffels moeten worden gemonteerd ligt denk ik meer aan de wijze van slijtage.
In de bijbel van Roloff/Matek kan ik echter niks vinden over de montage. Er staat wel een afbeelding in, waarbij de as symmetrisch is. De bijbehorende formules zal ik maar achterwege laten
Nader bericht, in dezelfde bijbel vind je in hoofdstuk 13 Koppelingen en remmen het volgende:
<i>De cardanafwijkingen kunnen door een in Z- of W-opstelling gemonteerde tweede kruiskoppeling gecompeneerd worden. Daarbij moeten de volgende voorwaarden in acht worden genomen:
- Alle assen (1,2 en 3) moeten in een vlak liggen.
- De scharnierhoeken moeten dezelfde grootte hebben.
- De binnenste scharniervorken moeten in een vlak liggen
</i>
De afbeeldingen plaats ik hier niet.
De conclusie lijkt me dat links en rechts symmetrisch zijn, en dat de gaffels dus in dezelfde positie staan.
Aan de cardan assen van mijn S1 zit een loodje. Dit loodje is ongetwijfeld voor de balancering. Als je de as dus precies 180 graden verdraait, heb je extra veel trilling. Als er geen zichtbare tekenen van balanceergewichten zijn, dan denk ik dat je toe kan met de zojuist gegeven informatie.
Groeten,
Gert
Re: Aandrijfas series
Geplaatst: wo 06 mei 2009, 21:14
door ex-fietser
Yep, Gert ik vermoedde het maar wist het niet zeker. Ben immers geen mechanicus maar electronicus. Daar heb je ook veel met trillingen te maken maar toch anders. Daarom maar even gekeken. De as bij Michiel zal symetrisch gebalanceerd zijn. Hij heeft dus nu 50% kans om het goed te krijgen. Een kwartslag de ene kant op of de andere.
Arnold.
Re: Aandrijfas series
Geplaatst: wo 06 mei 2009, 21:31
door dimitri
nou bij deze gefeliciteerd dan hé
het weer was echt niet normaal maar ja laat mij niet uit het veld slaan door 6dagen regen 24uur per dag
ik kom nog wel weer eens terug
veel plezier met jullie nieuwe dochter groeten aan moeders
dimitri
Re: Aandrijfas series
Geplaatst: wo 06 mei 2009, 21:41
door Bram109
[klein-gelenkwellen.de]
Leesvoer.
Bram.
Re: Aandrijfas series
Geplaatst: wo 06 mei 2009, 22:34
door Leendert
Kruiskoppelingen hebben een na en een voor loop als ze geknikt zijn.
Dit is alleen goet te zien bij een proefopstelling.
Maar hierom moeten de gaffels recht tegen over elkaar staan, nl. als de ene kruis voorloopt dan heeft de gespiegelde de naloop. Bijde flensen draaien dan exact goed rond en de as loopt in schokjes maar dat merk je niet.
Zet je dit niet goed in elkaar dan krijg je schokken (trillingen) in de aandrijving.
(vroeger eens een keer opgelet op de landbouw school, vandaar)
Re: Aandrijfas series
Geplaatst: do 07 mei 2009, 00:28
door Michiel 109 V8
Bedankt,
Het is helemaal duidelijk. Leuk stukje Bram, kort samengevat; Om een volledige compensatie van de oneenparige beweging te verkrijgen moeten de gaffels van de gemeenschappelijke as in een vlak liggen en de afbuighoeken moeten gelijk zijn.
Greetz,
Michiel
Re: Aandrijfas series
Geplaatst: do 07 mei 2009, 02:28
door ex-fietser
Michiel gefeliciteerd. 27 uur dat is nogal wat. Maar je weet het, over 16 jaar zal je bier (of in frankrijk wijn) op zijn, aan toekomstige schoonzonen en over 18 jaar ben jij je elk weekend de 109 kwijt aan uitstapjes van dochterlief.
Maar genieten jullie eerst maar van het kleine wonder. De periode dat ze zo klein zijn gaat heel snel voorbij.
Arnold.
Re: Aandrijfas series
Geplaatst: do 07 mei 2009, 11:15
door Michiel 109 V8
Thx!
Ps, heb je je drukmeter al geprobeerd? De mijne geeft helaas een beetje weinig aan (constant 15Lb/o ongeacht het toerental). Ik verdenk het bi-metaaltje. Ik heb nl 25Ω weerstand ipv de gebruikelijke 60Ω bij smiths meters. Ik haal 'm gewoon uit elkaar, kijken of er wat te fixen valt. Geen nood, kan gebeuren, het was een leuke spontane ruilactie.
Greetz,
Michiel
Re: Aandrijfas series
Geplaatst: do 07 mei 2009, 12:18
door ex-fietser
Mijn druk meter doet het helaas niet. Het metertje werkt niet. De sensor werkte wel op mijn multimeter. Maar dat ging maar een een ritje goed. Daarna was het over. Ik denk dat hij door ouderdom (Het was geen nieuwe.) is overleden.
Zat er nu over te denken om een ding bij conrad t bestellen.
Arnold.
Re: Aandrijfas series
Geplaatst: do 07 mei 2009, 13:28
door Michiel 109 V8
Haha, wat een mop met die dingen! Sorry, hoor, ik lach je niet uit, moet gewoon even grinniken over al het gedoe wat we er mee gehad hebben en uiteindelijk zijn we weer terug bij af!
Ik zag laatst op een engelse site een mooie aanbieding, de complete handel van smiths voor nog geen 60 pond. Het was een beetje een oude site met een prikgroene achtergrond. Heb net nog gezocht maar kon 'm zo gauw niet vinden voor je. Ik draai op pas dienst op de bank dus zal zo nog even verder voor je zoeken.
Greetz,
Michiel