Pagina 1 van 1
kop vervangen
Geplaatst: wo 29 apr 2009, 21:49
door Geoffrey
Hallo, heeft er iemand misschien een foto reportage van een cilinder kop vervanging op een 2.25 diesel?
Ik wil mijn klepseals gaan vervangen en heb eerlijk gezegd geen idee wat me allemaal te wachten staat.
Re: kop vervangen
Geplaatst: wo 29 apr 2009, 23:18
door Richard78
Ik heb het nog nooit gedaan (staat wel in de planning) maar ik denk dat een haynes manual en dergelijke het beste zijn. Je kan e op verschillende sites downloaden.
BV solide bolide
Richard78
Re: kop vervangen
Geplaatst: wo 29 apr 2009, 23:50
door ignace
Hallo,
Mijn gevoel is laat de kop ff nakijken bij een motorrevisiebedrijf of een bekende in dit soort dingen. Anders gebeurt het wel eens dat de kop er 2X af moet om het uiteindelijk helemaal klaar te krijgen. Als je het zelf doet, doe dan een complete revisie!!!
Ignace
Re: kop vervangen
Geplaatst: wo 29 apr 2009, 23:55
door ex-fietser
Het is geen moeilijke klus. Volg gewoon het verhaaltje in de werkplaatsmanual of echolon nr drie. In die van series drie van de series drie autoambu staat precies in het nederlands hoe het moet. De haynes manuals zijn niet overal helemaal correct en die gebruik ik meer voor de goede foto's omdat de plaatjes in de echolons niet altijd even duidelijk zijn.
Twee tips zorg dat je een tap hebt van de juist maat van de kopboutengaten om het eventueel aangekoekt vuil uit de gaten te verwijderen. En draai de kopbouten in drieen naar het juist moment. Dus alle bouten in de juiste volgorde er in op een derde van het moment. Daarna allemaal naar tweederde van het moment en dan allemaal naar het eind moment. Een goede momentsleutel is hiervoor noodzakelijk.
Arnold.
Re: kop vervangen
Geplaatst: do 30 apr 2009, 03:53
door donk
klepseals vervangen gaat ook zonder de kop eraf te halen,
je kunt n.l je tuimelaaras eraf halen en dan de kleppen omlaag drukken om de veerschotel los te halen, je moet wel opletten dat de cilinder onder de klep waar je aan bezig bent wel boven staat.
is ook een hele klus maar duurt minder lang als de hele kop eraf halen.
als je de kop eraf haalt en de seals wil vervangen is het ook niet zo'n grote klus om gelijk de klep geleiders te vervangen, tja en dan kun je natuurlijk ook nog nieuwe kleppen monteren want die kleppen moet je toch inslijpen opnieuw als je de geleiders vervangen hebt....
tja en asl je dan toch vol op dreef bent kunnen die hotspots ook nog wel vervangen worden....
zie je mijn punt?
grtz hans
ps ik ga er binnenkort een heel wat nieuwere motor in hangen...